יום שני, 29 בנובמבר 2021

יש דברים שלא מוכרחים לנסות - ענת לוי

יש דברים שלא מוכרחים לנסות - ענת לוי

הוצאת אנא

2021. 272 עמודים











כבר ממבט ראשון תפסה את העין הכריכה בוורוד בוהק שכאילו צועקת תראו אותי, אני כאן, ועליה פרח חרצית עם עלים תלושים, שעורר בי זכרון ילדות על איך כשהיינו ילדות היינו תולשות מהפרח את עלי הכותרת אחד אחד, ואומרות עם כל עלה שנתלש, "אוהב, לא אוהב..." עד אחרון העלים, כדי לדעת אם הבן שאהבנו אוהב או לא.

כשסיימתי את הספר התבוננתי שוב בכריכה והבנתי עד כמה היא מדויקת לסיפור העלילה. השאלה הזו מלווה כחוט השני את ילדותה ונעוריה של רונית בבית הוריה  וחוזרת אל חייה אחרי עשרים שנות נישואים כשחוסר הבטחון והערכה עצמית נמוכה, שליוו אותה שנים זוקפים שוב את ראשם ומצטרפים אל אי הוודאות לגבי אהבת חייה ומערערים את עולמה ולא נותנים לה מנוח. וכמו הכריכה הבולטת כך רונית מתחילה תהליך שבו היא שמה את עצמה בקידמת הבמה, בודקת את הגבולות ומעזה לעשות דברים, שלא היה עולה בדעתה לנסות, וכאילו אומרת עכשיו אני!

האהבה בין רונית לאבישי פרחה בתקופת שירותם הצבאי. כבר באותם ימים הניגודים ביניהם היו בולטים אך האהבה חיפתה על הכל. לאורך 20 שנות נישואיהם הם רחשו אהבה,כבוד ואמון אחד לשני וחייהם התנהלו כמו כלים שלובים, רונית מתמסרת לבית ולגידול הילדים לצד עבודתה כמורה לגיל הרך ובכך מאפשרת לאבישי להתקדם בסולם הדרגות, לשרת בגיזרת עזה הבוערת, ולהיעדר מהבית ימים כלילות.

לרונית לא היתה שום סיבה לחשוד בחוסר נאמנות מצד אבישי. היא חשה אהובה ומוערכת, והמשפחה שבנתה איתו היתה כל מה ששאפה אליו בחיים

אך כל זה משתנה באותו רגע, שבו היא מגלה על צג הנייד של אבישי את ההודעה שלא הותירה בלבה ספק, או מקום לדמיון, וברגע אחד, ללא הכנה, ללא סימנים מקדימים, עולמה מתהפך וחרב עליה. אבישי, שהיה מקור של תמיכה וחוף מבטחים לכל צלקות ילדותה, האיש שאיתו הרגישה אהובה, ראוייה ורצוייה נעלם, ובמקומו מגיע  צונאמי של רגשות שמשאיר את רונית פצועה וחבולה, מרומה, שבורה ומבולבלת,  והבסיס שעליו נבנו יסודות נישואיה ונמשך לאורך עשרים שנות חיים משותפים, מתפרק. יש בה כעס חזק ורצון לפרק את הזוגיות, להכאיב לאבישי, לצד חיפוש הוכחות ועיסוק אובססיבי במשבר, מה ששואב את שניהם למערבולת של כאב וחוסר אונים.

רונית  יוצאת למסע שבמהלכו היא עוברת אירועים שמעולם לא חשבה שתתנסה בהם, ומצוקות שהושתקו הקשורות ביחסיה עם אמה ואחותה, מוצפות ואי אפשר יותר להתעלם מהן. היא ואבישי פונים לעזרת מטפל מתוך נסיון להבין את הגורמים שהובילו למשבר, וגם כדי לנסות לשקם את הקשר הזוגי ולבנות ממנו משהו שיאפשר לזוגיות להמשיך, אך כל האירועים שעוברים על רונית ועברו על אבישי הם בהחלט לא דברים שמוכרחים לנסות גם אם הם משמשים כלי באמצעותו ,בעיקר רונית, לומדת צעד אחר צעד איך להכיל ולעבד את כל מה שארע. על אף הכאב העצום, על אף הריחוק שנוצר באופן טבעי, רונית מנסה לשקם את ההריסות ולבנות משהו חדש בזוגיות שאולי יוביל לחידוש האמון.

 

"יש דברים שלא מוכרחים לנסות" הוא בדיוק מה שהייתי צריכה כדי לצאת ממשבר הקריאה בו הייתי. הוא קולח באופן טבעי  ומסופר היטב.

הדמויות שלמות ובעלות עומק והעלילה רציפה ומרתקת. הכתיבה הנהדרת מתארת באומץ משבר זוגי שהרגיש מאד אותנטי וגרם לי לצחוק ולהזיל דמעה במידה הנכונה. העלילה חושפת ללא כחל וסרק את הזעזוע שהבגידה מחוללת במערכת היחסים הזוגית ואת רעידות המשנה שהיא מפעילה על המשפחה כולה. סיפור פגישתם הראשונה של רונית ואבישי והאהבה ביניהם היה מרגש ומלא קסם ורוך, באותה מידה  מערכת היחסים בין רונית ואמה, נגעה ללב, ולמרות שהספר אינו חף מבעיות, הוא הצליח לעורר בי הזדהות ואפילו לרגש.

זה אינו רק הסיפור של רונית ואבישי.

זה סיפור שימצא הד בליבם של זוגות רבים שעברו משבר בזוגיות.

זה סיפור שכולנו שמענו עליו. סיפור שקרה לשכן, לבן משפחה, לידידים או חברים.

 

אם לא קראתם, אני ממליצה בחום!

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה