יום ראשון, 23 ביולי 2017

עשר נשימות קטנות - קיי. איי. טאקר


עשר נשימות קטנות -  קיי. איי. טאקר

Ten Tiny Breaths

December 11th 2012 by Papoti Books

262 pages


 

 

“Just breathe,” my mom would say.
“Ten tiny breaths …
Seize them.
Feel them.
Love them.”

 

חייה של קייסי קלירי בת ה- 20 נהרסו לפני ארבע שנים למרות שהיא שרדה תאונת דרכים קשה, כאשר בחור שנהג בשכרות פגע במכונית של אביה. תאונת דרכים שלקחה ממנה את הוריה, את ג'ני החברה הכי טובה שלה ואת בילי החבר האהוב שלה,  והותירו אותה שבורה, פגועה ועייפה. קייסי היא ניצולה. היא ילדה קשוחה. קשה לה להתמודד עם האובדן. היא מנסה להתמודד באמצעות סמים וסקס אבל זה לא מביא הקלה. היא הולכת לחדר כושר ועובדת קשה "לקבור" את הזוועה והאובדן ולהותיר מאחור את ההריסות של חייה, ולדאוג רק לאחותה הקטנה, ליבי הת ה -15. קייסי יכולה להתעלם מחוסר ההסכמה המתמדת של דודתה דרה כשזו מתוודעת לאורח חייה ההרסני של קייסי,  היא יכולה לעצור את עצמה מלהשתגע כשהיא מתאמנת במועדון האיגרוף בגלל הדוד ריימונד שאיבד את כספי הביטוח בהימורים ליד שולחן הבלאק ג'ק, כסף שהיא וליבי קבלו בעקבות התאונה, שהיה אמור לממן את עתידה של ליבי ולימודיה. היא צריכה להתאפק עד שליבי כבר לא תהיה קטינה, ואז היא תוכל להוציא  את שתיהן מהאפוטרופסות של דודיה ולעזוב את גראנד ראפידס, מישיגן.

אבל כאשר הדוד ריימונד  נכנס למיטה של ליבי לילה אחד, קייסי מחליטה שהגיע הזמן לברוח משם, וכמה שיותר רחוק. שני כרטיסי אוטובוס וחלומות על לגור ליד החוף, מביאים אותן למיאמי, שם הן מתחילות את חייהן החדשים במתחם דירות, עם טאנר, בעל בית עגמומי, וסטורם,שכנתם שחיה עם בתה מיה ומתפרנסת מעבודה במועדון לגברים. אבל קייסי לא דואגת. היא יכולה להתמודד עם כולם. פרט לטרנט אמרסון גבר שרירי, חתיך ומדליק שגר בדירה 1ד'.

 

קייסי לא רוצה להרגיש כלום. בטוח יותר ככה. היא לא פותחת את ליבה אל טרנט ולא מאפשרת לו להתקרב אליה. אבל לאט לאט טרנט הסקסי מוצא דרך לשבור את חומות ההגנה שבנתה סביבה ולהיכנס אל לבה. הוא מעורר מחדש את יכולתה לאהוב, היא מתחילה להרגיש כלפי טרנט דברים שהיא לא הרגישה במשך שנים. טרנט סבלני כלפי קייסי ורק רוצה לשמח אותה.הוא גורם לה לצחוק לחייך, וכמות הסיוטים שרודפת אותה בלילות פוחתת. היא מתחילה להאמין שאולי היא יכולה להשאיר את העבר במקום אליו הוא שייך ולהתחיל מחדש.

וכך, הבחורה שנשבעה לא לאהוב אף אחד, מתאהבת בטירוף.

והילדה ששנאה להיות פגיעה, הופכת לפגיעה.

והנערה שמעולם לא נתנה לאף אחד לאחוז בידיה לאחר שבילי מת כשהיא מחזיקה בידיו, נותנת לטרנט להחזיק את ידיה.

אבל קייסי לא מכירה באמת את טרנט המושלם ולא יודעת שיש לו סודות משלו, עבר בלתי נסלח משלו.  וכשהיא תגלה את זה חייה החדשים יתנפצו בפעם השנייה והחשיכה החונקת ממנה חשבה שהחלימה תחזור.

אהבתי את הדמות של קייסי ואת הקול שלה. גופה נשבר כתוצאה מהתאונה ועשרות מסמרים שמחזיקים את גופה שלם. היא בנתה את עצמה מחדש ונרפאה פיסית, אך רגשית היא עדיין מרוסקת, כועסת, פגיעה, לפעמים אלימה. אהבתי איך היא עוברת תהליך בו היא חוזרת לחיים ומתקרבת לבני אדם בעזרת חבריה ובעזרת סבלנות ואהבה של בחור אחד. ולמרות שבערך בשליש הספר שיערתי מה הקשר של טרנט לעלילה זה לא הפריע להנות מחווית הקריאה ולהמשיך את הקריאה בספר עד סופו.

"10 נשימות קטנות" הוא סיפור מרגש על התמודדות עם פוסט טראומה, סיפור שעוקב אחר המסע של קייסי כשהיא מחלימה מטראומה, מוצאת סליחה על פגיעה בלתי נתפסת, מתאהבת כשחשבה שזה לא מגיע לה וגילוי מחדש של האהבה. סיפור על נערה שטבעה בכאב חייה המרוסק ועל הנער בעל עבר אפל משלו, שמשך אותה החוצה ועזר לה לנשום, לחיות ולאהוב שוב.

שקעתי במסע הכאב הפיסי, האובדן הנורא וכאבי הלב,  ולאחר מכן חוויתי את הסליחה והריפוי שהדמויות הגיעו אליהן.

זהו סיפור שנכנס ללב שמספר על איך בחירה אחת שגויה משנה חיים. על מאבק להישרדות, על סליחה.

 

Because forgiveness has the power to heal

 

אז בואו והצטרפו אל קייסי וחוו את הריפוי המתרחש כאשר משחררים את השנאה.

ואת ריפוי הנפש שרק סליחה יכולה להביא.

ובואו ללמוד עם קייסי , למה אמא שלה אמרה שצריך לנשום רק עשר נשימות קטנות ...

 

ודבר אחרון :

הספר הזה מעלה את המודעות לתסמיני PTSD ואני מאמינה שחשוב לקרוא אותו בעיון ולנסות להתחבר לדמויות ואולי ללמוד ממנו משהו. יש כל כך הרבה אנשים בעולם שלא ביקשו עזרה כשהיו צריכים, בנו חומות ומנגנוני הגנה הרסניים...אז אם אתם מכירים מקרה דומה, אנא אל תהססו לנקוט עמדה ולעזור להם. בעזרת העזרה הרפואית והאהבה של חברים וקרובים, כל אחד יכול להתחיל מחדש.


נקרא באנגלית כעותק דיגיטלי.


(הספר תורגם לעברית בשנת 2017 ויצא לאור בהוצאת אדל)