יום רביעי, 1 במאי 2024

גרייס אדמס המופלאה - פראן ליטלווד

גרייס אדמס המופלאה - פראן ליטלווד

תרגום: קטיה בנוביץ'

הוצא' תכלת

דצמבר 2023. 296 עמודים

 


זה יום ההולדת ה-16 של לוטי, בתה של גרייס, וגרייס נמצאת בריכבה, תקועה בפקק במרכז לונדון, פקק שסיומו לא נראה,  בדרכה לאסוף עוגת יום הולדת שרכשה בקונדיטוריה. חם בחוץ, וחם ברכב, נהגים צופרים בעצבים, וכשהכל הופך להיות יותר ממה שהיא מסוגלת להכיל, כל הפיוזים "נשרפים" לה, ופקק או לא, לוטי תקבל את העוגה שלה. גרייס, שרוצה מאוד לתקן את מערכת היחסים שלה עם בתה, הזמינה עבורה עוגת "אי האהבה". היא חושבת שהעוגה הזו תתקן הכל: לוטי תבין כמה גרייס אוהבת אותה, היא תעריך את המחווה, שתיהן תיפולנה זו לזרועות זו והכל יהיה בסדר. או שלא?!

גרייס יוצאת מהמכונית ונוטשת אותה באמצע הפקק, ומתחילה ללכת. מרגע זה, גרייס עוברת סדרה של אירועים מטורפים. היא נתקלת במכשול אחר מכשול, אבל היא לא מתכוונת לתת לשום דבר לעצור אותה. עולים בה זיכרונות ששופכים אור לא רק על מה עבר עליה, אלא מה הסיבה שבגיל 45, אשה יפה, מוכשרת, השולטת בחמש שפות זרות עם חיים שופעי פוטנציאל אדיר, הפכה לאישה שהיא היום, חסרת סבלנות, בהתמוטטות נפשית ורגשית, שמאבדת ברגע שליטה על מעשיה ורגשותיה. 

הסיפור משתרע על פני יום, ומתאר באמצעות פלשבקים את חייה, הבחירות שעשתה, וכיצד הגיעה למקום בו היא נמצאת כעת. אנו נלקחים 20 שנה לאחור, לשנת 2002, כאשר גרייס פגשה לראשונה את בעלה, בן, ילדה את בתה, לוטי, איבדה הזדמנויות לקריירה משגשגת, ותיפקדה כמשפחה.  לאחר מכן חוזרים לתקופה של ארבעה חודשים לפני ארוע נטישת המכונית, עד להווה, כשהיא חיה בנפרד מבעלה, מערכת היחסים שלה עם לוטי  מנוכרת עד כדי כך שהיא בחרה לגור עם בן, ומסרבת לדבר איתה.

לגרייס יש בעיות. הרבה. הנישואים שלה הם לא מה שחשבה שהם. בתה, לוטי, היא לא מי שהיא חשבה שהיא. היא נזכרת באנשים שהם היו פעם. בעלה התומך, לוטי בגיל שמונה שאמא שלה הייתה הגיבורה שלה, הדלתות שנפתחו בפניה כגאונה רב-לשונית. איך היא הגיעה למצב הזה?  להווה הזה שהיא לא מצליחה להבין, ששום דבר לא נראה לה בו הגיוני. הלבבות שנשברו, הטעויות שנעשו, הזמן שחלף...

 

הכריכה הפרובוקטיבית גרמה לי לחשוב שמחכה לי סיפור סאטירי על אישה בגיל המעבר, ולמרות שהיה בו גם את זה, מצאתי בעיקר סיפור נוקב, מתחשב ורגיש של אמא, שנלחמת בתחושת אובדן חזקה, שמנסה למצוא דרך חזרה לאדם שהייתה פעם, ולהחזיר לעצמה את משפחתה וחייה. 

ליטלווד נותנת לדמויות שלה לחוות סיטואציות מצחיקות ונורא עצובות, ומאפשרת לקורא להכיר את הדמויות בסיטואציות שונות. ומכיוון שהדמויות כל כך אמיתיות, זה בכלל לא משנה אם העלילה גולשת לבלתי סביר ברגעים מסוימים.


 מי ידע שגיל ארבעים וחמש זה הגיל הכי אומלל שיכול להיות?


"גרייס אדמס המופלאה" הוא ספר ביכורים עוצמתי ומרגש, לא רק על אישה בגיל המעבר, אלא על אישה שמנסה לצאת מהתבניות שהחברה שמה עליה. זו לא קריאה קלילה ומצחיקה אלא מבט כואב ואינטנסיבי על המציאות העכשווית של החיים העמוסים, התסכולים והבעיות המאתגרות, שנשים נאלצות להתמודד איתן על בסיס יומיומי, כשהן נאבקות לשרוד ולתפעל את הנישואים, האימהות, המשפחה מתוך הבנה שככל שהן "מתבגרות", הן הופכות לבלתי נראות, ובקלות בלתי נתפסת, כל מה שעבדו , הקדישו, השקיעו למענו, נפרם ומתפרק.   

סיפור שעוסק בשאלות רציניות, ממש כמו בחיים האמיתיים, על נישואים ופרידה, על עולמה הרגשי של אישה בשנות הארבעים לחייה שגידלה ילד וכעת מרגישה שהיא פספסה את הקריירה שלה.

כתוב בעומק, בהומור, בשנינות ואני ממליצה מאד.



  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה