יום ראשון, 10 בספטמבר 2023

טיילר ואיימי – טרי ליבנסון

טיילר ואיימי – טרי ליבנסון

תרגום: דנה טל

הוצאת כנרת 

2023 . 384 עמודים












"טיילר ואיימי" הוא הספר החמישי בסדרת הספרים על איימי וחברים, אבל הראשון שקראתי, ולמרות שזה הספר החמישי, אפשר לקרוא אותו כספר עצמאי.

הספר הוא רומן גראפי - קומיקס המסופר משתי נקודות מבט. של טיילר ואיימי,  שניהם תלמידים בחטיבת הביניים, ושניהם נתקלים באירועים שמאלצים אותם ללמוד איך להתמודד עם החברים שלהם ועם ה"פופולריות" שלהם, או היעדרה, עם מערכות יחסים, ידידות, עבודת צוות, כבוד הדדי, לחץ חברתי, אמנות וכדורסל, על להיות מי שאתה, להיות נאמן לאני האמיתי שלך,  ולהיות חבר גם עם תלמידים אחרים שתחומי העניין שלהם שונים משלך, ולא משנה מה אחרים חושבים.

 

טיילר מוצג כנער פופולארי. הוא שחקן כדורסל מוכשר. הוא אוהב להיות חלק מהקבוצה ואינו מחמיץ אימונים. לאחרונה הוא גילה שאמנות היא משהו שהוא אוהב והוא מצטרף לכיתת האמנות בבית הספר. כאשר המורה לאמנות מציבה בפני תלמידיה אתגר לקראת תחרות האמנות של בית הספר, טיילר חובר לאיימי כדי ליצור ולעצב ביחד חוברת קומיקס. שיתוף הפעולה עם איימי הוא משהו שהוא מעולם לא ציפה לו, אבל הוא נהנה לעבוד איתה על הפרויקט המשותף שלהם, גם אם לעיתים זה על חשבון אימון כדורסל. אלא שמשחק חשוב מתקרב, וההיעדרות של טיילר מהאימונים יוצרת מתח בינו לבין חבריו לקבוצה, והם מתחילים להתגרות בו וללעוג לו על הקשר שלו עם איימי.טיילר מבין שהוא חייב להחליט מה סדר העדיפויות שלו, מה באמת חשוב לו, מה משמח אותו, ואיך להתמודד עם חברים שחושבים אחרת ממנו, ובהחלט איך לפצות את איימי הפגועה.

 

איימי היא אמנית מוכשרת, אבל זה לא משהו שתורם לשיפור הרגשתה לגבי הדימוי עצמי שלה, או לפופולאריות שלה. היא לא נחשבת מגניבה. היא מאוהבת בטיילר תקופה ארוכה ואפילו שלחה לו בעבר מכתב בו היא מתוודה על כך, מכתב שנתפס ועורר מהומה לא קטנה על ידי חבריו של טיילר. היא נרגשת מכך שטיילר מסכים לעבוד איתה על ספר הקומיקס, כי מעולם לא חשבה שהוא ישים לב אליה. ככל שהם עובדים יחד, הם הופכים לחברים טובים יותר. איימי מרגישה שהחברים שלו לא חושבים שהיא מספיק מגניבה בשביל טיילר, וכשהם מתחילים להטריד אותו בגלל הזמן שהוא מבלה איתה, הוא נסער. הוא מאוד אוהב אמנות ונהנה לבלות עם איימי, אבל החברים שלו לא מרפים. כאשר מופץ "מם" מרושע עליו ועל איימי, טיילר מרגיש שהוא צריך לבחור, הוא לוקח צעד לאחור, ופוגע באיימי.

 

טיילר לא מבין למה הוא לא יכול להיות גם אמן וגם לשחק כדורסל?

 

חטיבת הביניים לא תמיד מצטיירת כמושלמת.  הצורך להשתלב, להכיר חברים ולגלות מי אתה באמת רוצה להיות הם לא דברים של מה בכך, בפרט בגיל ההתבגרות. המחברת מתארת את מצבם של טיילר ואיימי באהדה רבה, והקורא נמשך יותר ויותר לדמותם ככל שהספר מתקדם.

 

הקטעים של טיילר הם בגוף ראשון ומורכבים ברובם מטקסט עם קצת רישומים ומכילים הרבה שטח לבן וגרפיקה קטנה. הקטעים של איימי גם הם בגוף ראשון, אבל מורכבים ממסגרות קומיקס צבעוניות שמצוירות ברצף, ומשתרעות על פני עמוד שלם.  הן כוללות גם בועות טקסט.

האיורים ממש עזרו לספר את הסיפור. הדיאלוג משכנע והעלילה מציאותית, ואהבתי את ההומור, את הערות הקטנות ואת המעבר הלוך ושוב בין נקודות המבט, שהראו איך ניתן להתייחס לאותה סיטואציה בשתי דרכים שונות, או בדרכים דומות מבלי להיות מודע לכך.

אהבתי את השימוש בטכניקה של סיפור בתוך סיפור, כשלאורך הספר, משובצים קטעים מהקומיקס שטיילר ואיימי  כותבים יחד בפרויקט כיתת האומנות.

אהבתי איך שטיילר לומד שהוא יכול להפסיק לדאוג לגבי מה שאנשים אחרים חושבים ובסופו של דבר לעשות את מה שהוא אוהב. אהבתי את הקשר של טיילר עם אחיו הגדול, ובעיקר את הדרך שבה הם מתנצלים בפני חברים וחברות על הטעויות שהם עושים.

 

מומלץ לבנים ובנות בגילאי 11-13 תלמידי חטיבת הביניים.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה