יום שני, 4 בספטמבר 2023

מוכנה מוכנה - אורית גידלי

מוכנה מוכנה - אורית גידלי

איורים: עמר הופמן

הוצאת כנרת, זמורה דביר

2023. 48 עמודים

 











הספר מספר על  אמא שאוהבת את ילדתה, על אהבה ודאגה אימהית שעוברת ונמשכת מדור לדור, על הצורך להגן ולגונן על האפרוחית הצעירה, והקושי לשחרר אותה  לפני שהיא "פורשת כנפיים" ויוצאת אל העולם הגדול.

לאפרוחית הקטנה שנמצאת תחת השגחתן של שושלת האמהות המשפחתית נמאס מההשגחה הקפדנית הזו. היא מרגישה שהיא מוכנה לצאת מתחת למטריה המגוננת שלהן. היא רוצה "להיות גדולה". היא כבר יודעת לעשות הרבה דברים לבד וללא עזרתן

"אֲנִי כְּבָר

מִתְעוֹרֶרֶת לְבַד.

אֲנִי כְּבָר מוֹזֶגֶת לִי

קוֹרְנְפְלֶקְס לְבַד.

אֲנִי כְּבָר

מְטַיֶּלֶת עִם

הַכֶּלֶב לְבַד..."

אבל גם כשהיא מונה בפניהן את הדברים שהיא יודעת לעשות כולל לא לטפס על הסולם הגבוה התשובה שהיא מקבלת מכולן היא חד משמעית – לא!.

 

האפרוחית עקשנית ואינה מוותרת. היא ממשיכה להפציר, וכדי לתת תוקף לעובדה שהיא מוכנה, היא חוזרת על אותה המילה פעמיים ברצף

"אֲנִי מוּכָנָה מוּכָנָה.

אֲנִי לֹא סְתָם

יוֹדַעַת אֶת זֶה.

אֲנִי יוֹדַעַת

יוֹדַעַת אֶת זֶה."

היא לא היחידה שמכפילה מילים. גם אמא שלה עושה זאת. וכשהתרנגולות בסופו של דבר מחליטות לתת לה את החופש והעצמאות שהיא מבקשת לעצמה, פתאום האפרוחית הצעירה מבינה שקל יותר להחליט מאשר לבצע.

כל האמהות מחליטות לצאת לחופשה ולהשאיר את האפרוחית לבד, והחשש מתגנב אל ליבה, והרצון להיות גדולה כבר לא כל כך מלהיב. היא נעצבת אבל אינה אומרת מילה.

אך אין כמו הלב של אמא, שרואה לנבכי הנפש ומזהה כל מצוקה, קטנה כגדולה. מיד כל התרנגולות עוטפות אותה באהבתן ומוכיחות לה שהן תמיד היו ויהיו שם בשבילה.

"וְיֵשׁ לָהּ יֵשׁ לָהּ אֶת הָאִמָּהוֹת שֶׁלָּהּ,

וְלָהֶן יֵשׁ אוֹתָהּ. תָּמִיד תָּמִיד. 

אַף פַּעַם אַף פַּעַם

לֹא תַּרְגִּישִׁי לְבַד לְבַד."


"מוכנה מוכנה" הוא ספר חביב עם סיפור מעצים שנועד לסייע לילדים להאמין בעצמם, ביכולות שלהם, ברצון לעצמאות, אך הוא מעביר גם מסר על אהבת אם ללא תנאי, אהבה שאין לה סוף, אהבה שנמשכת מדור לדור, ומסתיים בתובנה לפיה תמיד היא תהיה נאהבת, מוגנת ועטופה.

 

הטקסט בספר מורכב ממשפטים קצרים ומנוקדים, הפונט גדול, האיורים גדולים והצבעוניות שלהם די מצומצמת. הם מותאמים לטקסט הנלווה אליהם ומוסיפים פן משעשע.  

אורית גידלי מצליחה במילים לא רבות ובהכפלת מילים מסוימות לסייע לקוראים הצעירים להפנים את הסיפור ולזכור אותו, והשילוב בין הטקסט הדי מינימליסטי לאיורים הופך את הקריאה המשותפת לחוויה.

 

מתאים לילדי הגן הצעירים.

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה