יום חמישי, 18 במאי 2017

חייה השניים של אליס – מארק לוי

חייה השניים של אליס – מארק לוי
תרגום מצרפתית: מיכל אסייג
הוצאת ידיעות ספרים
2013. 319 עמ'


















"חייה השניים של אליס" מתרחש בלונדון ובטורקיה בשנות החמישים, והוא עוקב אחרי צעירה בשם אליס פמברלי , שיש לה חוש ריח יוצא דופן ועובדת כרוקחת בשמים, ובמר איתן דאלדרי, השכן שלה בבנין מגוריה.
כמה ימים לפני חג המולד אליס מבלה עם ידידיה ביריד שעשועים בברייטון, והם משכנעים אותה לבקר באוהל של מגדת עתידות. היא עושה זאת באי-רצון.  מגדת העתידות ממליצה לה לנסוע לאיסטנבול כי בה היא תגלה סוד מהעבר שקבור במשך שנים, סוד שגילויו יביא אליה גבר שעתיד להיות משמעותי בחייהבמסע היא תפגוש ששה אנשים שיובילו אותה לאורך הדרך לגילוי הסודות על עברה והם מפרידים בינה ובין אותו גבר. ולמרות שאליס סקפטית, דבריה של מגדת העתידות  רודפים אותה. היא לא מפסיקה לחשוב על ה"נבואה", והיא מוטרדת גם בחלומותיה. היא רואה מקום אחר אך אינה יודעת היכן הוא.  היא בטוחה שהוריה מעולם לא שיקרו לה בכל מה שנוגע לעברה, אבל מאחר והם הלכו לעולמם אין לה את מי לשאול על כך. היא מוצאת בעל ברית משונה בשכנה, מר איתן דאלדרי, צייר נרגן, שהקשר שלה איתו הוא בהשאלת מצרכים שחסרים במטבחה ובתלונותיו למתן את חייה החברתיים הרועשים. בעקבות בילוי משותף הם הופכים לחברים וחוזרים יחד אל מגדת העתידות  בערב חג המולד כדי לקבל תשובות נוספות, וככל שהם מבלים יותר זמן ביחד, מר דאלדרי משכנע את אליס להתייחס ברצינות למה שאמרה מגדת העתידות. כאשר הוא יורש סכום כסף גדול, הם מגיעים להסדר בו הוא ילווה את אליס לאיסטנבול לזמן מה, ובסופו של דבר הם נוסעים יחד לשם כדי לראות אם יש אמת בדבריה של מגדת העתידות
אליס שיצאה בחיפוש אחר עתידה אך גם אחר עברה, עוברת מסע, ומר דאלדרי שיצא כמלווה עובר בעצמו תהליך שעיקרו נסיון לפרום ולהבין את יחסיו עם אביו, וכשהגיע הזמן לגילויים, הרגשתי כאילו הסופר מיהר לסיים את הספר ונשארתי עם יותר שאלות מאשר תשובות.
מארק לוי הצליח להחיות ולעורר מראות, צלילים וריחות בתיאוריו, מה שהתאים לדמותה של אליס ולהיותה "אף" , שלא מפסיקה לחשוב איך לשכלל את ייצור הבושם שלה, כמו גם  הציורים של מסלולי הטיול והצמתים שמצייר מר דאלדרי. 
נהנתי לראות את איסטנבול מבעד לעיניה של אליס, איסטנבול שהפכה למקום צבעוני וחם לעומת מזג האויר הגשום והאפרורי של לונדון, וגם אם התיאורים היו רבים והאטו במקצת את הסיפור ודחקו את הסיבה לשמה אליס הגיעה לשם, הם גרמו לי להרגיש כאילו אני שם יחד איתם.
יותר מכך מצאתי בתיאורי ההיסטוריה של טורקיה ושואת אוכלוסיית המהגרים הארמנית הנרדפת בה,ערך מוסף. היא היתה מענינת והתיאורים הוסיפו אלמנט ייחודי לסיפור.
"חייה השניים של אליס" הוא סיפור על אהבה מאוחרת, חברות, גילוי עצמי ותעלומה שיש לפתור.
סיפור קליל, ונחמד,  קריא וזורם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה