יום רביעי, 3 במאי 2017

הסופרימס בדיינר של ארל - אדוארד קלסי מור

הסופרימס בדיינר של ארל - אדוארד קלסי מור

תרגום מאנגלית גיל שמר

הוצאת ידיעות ספרים

2013. 367 עמ'



















הסיפור מתרחש בשנים 2004-05 עם פלאשבקים לשנות ה -60 וה -70, ומתאר חברות אמיצה בין שלוש נשים אפרו-אמריקאיות בעיירה קטנה באינדיאנה, חברות שתחילתה בהיותן תלמידות תיכון ונמשכת לאורך ארבעה עשורים כשהן מיטלטלות זו לצד זו בעליות ומורדות של החיים: מחזרים, חתונות, בעלים, ילדים, שמחות ועצב.

כמו כל נער.ה שחורים באותה תקופה הן בילו את לילות סוף השבוע (וכמה ימי חול) בדיינר של ארל, מסעדה עם אוכל חם, מוזיקה מגניבה, והבעלים ארל ותלמה שהיו הורים שניים לכל ילד בעיר. ככל שהסיפור מתקדם אנו מתוודעים לאירועים משני חיים הקשורים למסעדה של ארל , כשרבים עדים לארל האבהי והאדיב בעצמו. כולם אוהבים את ארל, שתמיד מוכן לתת יד עוזרת במיוחד לבני הנוער.

כעת, הן בסוף שנות החמישים לחייהם, ועדיין מבקרות בדיינר של ארל (כיום בבעלותו של ארל הקטן) בכל יום ראשון אחרי הכנסייה. אודט, קלריס וברברה ג'ין, שמנעוריהן דבק בהן הכינוי "הסופרימס", יושבות עם בני זוגן בשולחן הקבוע שלהן בדיינר של ארל. הן ממשיכות להתמודד עם האתגרים של גיל העמידה באומץ ובחן, והידיעה שחברותיהן הטובות ביותר עומדות לצידן ותהיינה במרחק הושטת יד עוזרת ותומכת מתי שיהיה צורך מחזקת אותן אפילו יותר. 

אודט, אישה קצרה ועגולה בטוחה בעצמה ואסרטיבית. הייתה לה ילדות מאושרת עם שני הורים חובבי ג'אז. היא המאחדת את שלוש הנשים. היא מתקשרת עם רוחות רפאים, בעיקר של אמה ושל אלינור רוזוולט למרות שהיא לא מחפשת אותם, הם רודפים אותה. יש לה בעל אוהב, ג'יימס,  ושלושה ילדים גדולים ונפלאים והיא נשואה באושר. היא אישה מעשית ואף פעם לא מצפה שמשהו גרוע יתרחש אבל כשזה קורה היא יודעת להתמודד עם זה. היא גם אמא לוחמת.  בהווה היא ניצבת פנים אל פנים מול האויב המר ביותר שידעה מימיה.

קלריס היא מוזיקאית מוכשרת שאבא שלה עודד את שאיפתה להיות פסנתרנית קונצרטים. היא נטשה את חלומה כשהתחתנה עם כוכב הכדורגל החתיך ריצ'מונד, רודף נשים שמביך ופוגע בה בניאוף המתמיד והבוטה שלו. החינוך הנוקשה שקבלה בצל הכנסייה הנוצרית, והשפעתם של  הכומר ואמה שמכריחים אותה להתנהג כליידי, כאשה צייתנית וכנועה ולהשלים עם בגידותיו של בעלה,מקשים עליה מאד כי היא חיה בשקר כלפי חוץ כאילו הכל טוב בחייה...

ברברה ג'ין, שאמה הייתה מכורה לסמים ונחשבה למופקרת, גדלה להיות היפהפיה של העיירה ופשיוניסטה מקומית שגם בגילה המבוגר מתלבשת בצורה מושכת עין. היא התחתנה עם איש עסקים עשיר ואיבדה באופן טראגי בן צעיר - אירוע שהשפיע מאוד על חייה. בסיועה של הטיפה המרה,היא נאבקת בהשלכות הטרגיות של רומן שניהלה בנעוריה.

הסיפור נע הלוך ושוב בין אירועי העבר להווה ומספר על כל אחד משלבי חייהן של שלש הנשים וחושף בפני הקורא כיצד הן הפכו ונשארו חברות במשך למעלה מארבעים שנה. סיפור חייהן, והאירועים המרכזיים שעיצבו אותן משלבים אהבה, התעללות, רצח ורוחות רפאים. אודט מספרת את סיפורה בגוף ראשון והחלקים של קלריס וברברה ג'ין מתוארים בגוף שלישי על ידי המספר.

 

הספר מתמודד עם נושאים רציניים כמו  מוות, בגידה, הפרדה גזעית ,מחלות ואלכוהוליזם ,אך מתוך תחושה של תקווה, ובאמצעות הומור כשהתמיכה והגיבוי של החברות אחת בשניה נוכחת לכל אורכו, ומאפשרת להן להתמודד עם מה שהחיים מזמנים להן כמו גם את התמיכה להשלים תהליך של צמיחה והתפתחות.

אדוארד קלסי מוּר הוא מספר סיפורים נפלא, המעורר לחיים את עולמה של העיירה פליינוויו, אינדיאנה. כל הדמויות מעניינות, מוזרות, אך אמינות וחביבות בדרכן והסופר הצליח לתפוס את קולותיהן באותנטיות רבה. הן חולקות את התקופות הטובות, התקופות הרעות והזמנים העצובים.

 

"הסופרימס בדיינר של ארל" הוא רומן בכורה נהדר על אהבה וזוגיות, רכילות וצחוק, אך מעל הכל סיפור של ידידות מתמשכת, שמסופר על ידי גבר שיש לו תובנות על כיצד נשים חושבות.

סיפור חם, אנושי ונפלא,  מרגש ומצחיק כאחד, שנון, דרמטי ועצוב.

 

 מומלץ מאד לקריאה!

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה