יום שישי, 3 במאי 2019

אנשי הצעצועים- רוברט דינסדייל

אנשי הצעצועים- רוברט דינסדייל
תרגום: נעה בן פורת
הוצא' אריה ניר , אפריל 2019 . 456 עמ'



השנה היא 1906.  לונדון, אנגליה. קאתי ריי, כמעט בת 16 רווקה ובהריון.

כשהיא נואשת להימלט מהוריה,שרוצים לשמור בסוד את הריונה ולמסור את התינוק לאימוץ, היא מגיבה להצעת עבודה שמתפרסמת כמודעה בעיתון ובה כתוב:

" הלכתם לאיבוד? אתם מפחדים? נשארתם ילדים בנשמתכם?
                              גם אנחנו...
דרושים עובדים למכירות וסידור מדפים,אין צורך בנסיון קודם
                     כולל מגורים וכלכלה... "

וכך היא מגיעה אל חנות הפלאים של פאפא ג'ק, שממוקמת בלבה של שכונת מייפיר בלונדון, בתקווה למצוא מחסה לה ולתינוקה שטרם נולד,ומגלה שזו אינה חנות צעצועים רגילה.

היא נכנסת אל המקום הקסום ביותר של לונדון , חנות צעצועים, שנפתחת מדי שנה עם גל הכפור הראשון  ונסגרת כאשר מופיעים לראשונה פרחי השַׁלְגִּיָּיה באביב.  חנות, שבה פאפא ג'ק המסתורי ושני בניו,  קספר ואמיל בונים צעצועים קסומים שלוכדים את דמיונם של צעירים ומבוגרים.

עד מהרה מאמצים אותה בני המשפחה לליבם ולביתם והיא מוצאת את השלווה שייחלה לה. קאתי היא החלון שלנו לתוך החנות, ומבעד לעיניה אנו רואים איך החנות נאבקת כדי לשרוד את האתגרים של המלחמה הגדולה, ואת היריבות הרעילה בין קספר לבין אמיל.  אנו עוקבים אחריהם ואחרי תהפוכות הגורל שעוברים עליהם, לאורך  50 שנה: לידות, נישואים, מלחמה, פשיטת רגל וקסם.

ומה שמתחיל כסיפור אגדה מאוחר של קריסטמס, הופך עם השנים לסיפור אפל יותר ויותר.

כל הדמויות בספור מורכבות ויש ביניהם דינמיקה שלא שוקטת על שמריה כך שגם פיתולי העלילה בלתי צפויים.

פאפא ג'ק הוא יהודי. הסלע התומך לאורך כל השנים. רוחו איתנה למרות חייו הקשים ברוסיה, תחת שלטון הצאר, ממנה ברח עם בניו. הוא יוצר צעצועים נפלאים וקסמים מתוך מוחו הקודח רעיונות.

קספר, הבן הבכור, מקסים, מוכשר ובעל דמיון עשיר כמו אביו, שקוע כל כולו ביצירת צעצועים קסומים חדשים.

אמיל , הבן הצעיר, מקנא באחיו הבכור, מרגיש כאילו הוא חי בצילו, מבולבל, חסר בטחון, חסר דמיון.
וקאתי ריי, כמה אמיצה היא היתה בשנות העשרה שלה, וכיצד שינו אותה החנות ויושביה.

הסיפור מכסה תקופה ארוכה, ואנו עוקבים אחרי הדמויות הראשיות משנות העשרה המוקדמות ועד ששערותיהם מאפירות, ומתרכז סביב המאבק של קספר ואמיל על השליטה בחנות , על תשומת ליבו של אביהם, ועל ליבה של קאתי, על אומץ וגבורה מול פחדנות במהלך מלחמת העולם הראשונה .

קספר מתגייס ללחימה יחד עם אלפים מתושבי לונדון, וכשהוא חוזר, דבר לא נותר כשהיה. מלחמת העולם הראשונה שמה קץ לאידיליה. היחסים בין האחים מתערערים במהירות והקרע ביניהם משפיע גם על חייה של קאתי ועל גורלה של חנות הצעצועים. (מה קורה תגלו כשתקראו)

כתיבתו של רוברט דינסדייל מאד ויזואלית, מפורטת לפרטי פרטים ונותנת תחושה של צפייה במופע קסמים, כאילו המילים הכתובות מתפוגגות וחושפות את המראות שהוא מתאר, כאילו מישהו מושיט יד מתוך הספר ומוביל את הקורא בתוכו. היחוד הזה, של פירוט יתר הוא גם החיסרון של הספר . ההתחלה מעולה ומבטיחה, קסומה ומפורטת גם אם היא מאיטה את הקריאה. אהבתי את תיאור הצעצועים, החנות, הרצון לגרום לכל קונה צעיר או מבוגר לגלות את הילד הפנימי שבתוכו, את היריבות (עדיין על אש קטנה) בין האחים, מאבקם להכרה, הצלחה ואהבה מאביהם ומקאתי.  אבל אז הגיעה המחצית השנייה של הספר, שהיתה איטית מדי, אפילה, מדכאת חסרת תקווה ואפילו משעממת מבחינת התפתחות הדמויות והעלילה, עד כדי כך שדי הלכתי לאיבוד, די אבדתי עניין, והיה לי מאד קשה לסיים אותו גם אם כל מה שרציתי היה לדעת מה הסוף.

הייתי כל כך בטוחה שאני הולכת לאהוב את הספר הזה כי  איך אפשר לא לאהוב סיפור על צעצועים שיכולים לגרום לנו להרגיש כמו ילדים שוב, או על הקסם יוצא הדופן של מה שיכול  לקרות אם רק  יום אחד הצעצועים היו באמת מתעוררים לחיים או על הנסיונות של משפחה אחת להביא קצת שמחה לתוך העולם בזמנים קשים.

בשבילי, "חנות הצעצועים" היה ספר עם קסם מסוים שנמוג ככל שממשיכים לקרוא בו. התחיל מבטיח, המשיך קצת פחות, היה ארוך מידי, מפורט מידי, דימיוני מידי.

גם אם הרעיון בבסיסו טוב, ויש בו אמירה אלגורית, היה קשה לצלוח אותו.

ממליצה? כן ולא.
מי שחובב פנטזיה יהנה ממנו ולא יוכל לעזוב אותו לרגע. הזכרון של החלקים הטובים קיים וקשה להתווכח על כך שדינסדייל כותב מוכשר.

ואתם? 
תנסו...מה יכול להיות?



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה