יום ראשון, 20 בדצמבר 2020

ויגדיס - ראון פליגנרינג

 

ויגדיס - הספר על הנשיאה הראשונה בעולם 

מאת ראון פליגנרינג

תרגום מאיסלנדית : שי סנדיק

עורך תרגום: שירלי לוי

עורך לשון: אריאלה ברמכר

מעצב/ת כריכה: צופיה הרבנד

הוצאת לסה

דצמבר, 2020. 48 עמ'












 וִיגְדִיס פִינְבּוּגָדוֹטִיר הוא שמה של נשיאת איסלנד בשנים 1980- 1996.

היא היתה האישה הראשונה  בתפקיד נשיאה באיסלנד, כמו גם האישה הראשונה באירופה כולה שכיהנה בתפקיד נשיאה, והאישה הראשונה בעולם שנבחרה בבחירות דמוקרטיות לתפקיד נשיאה.

תקופת נשיאותה שארכה 16 שנים בדיוק היא גם תקופת הכהונה הארוכה ביותר בעולם של אישה בתפקיד ראש מדינה שנבחרה בבחירות דמוקרטיות.

הספר "ויגדיס" מספר את סיפור חייה של ויגדיס, על ידי ילדה שאפתנית שרוצה להפוך לסופרת ובוחרת לכתוב ספר על האשה הראשונה בעולם שנבחרה לנשיאה. היא מגיעה אל ביתה של ויגדיס, דופקת על דלתה ומתקבלת במאור פנים ובהכנסת אורחים נפלאה במהלכה היא לומדת על הדרך שעברה ויגדיס עד שנבחרה לנשיאה.












ויגדיס גדלה בבית עם אם פעלתנית, שבמקצועה היתה אחות, אבל שימשה בנוסף  יו"ר של כל פעילות אפשרית. ניצני השאיפה להיות שוות זכויות לגברים ושוות אפשרויות לגברים, נזרעו כנראה כבר אז.

ילדותה עברה עליה בנעימים עד שפרצה מלחמת העולם השניה, והיא ואחיה נשלחו לכפר. שם היא הבינה שהיא מאד רוצה להיות מלחית ולהפליג ברחבי העולם, אבל האנשים שסביבה הבהירו לה שזה בלתי אפשרי - כי היא בת!

בהמשך היא עברה ללמוד בפריס, וכשחזרה לאיסלנד לימדה צרפתית בתיכון ובטלויזיה, לימדה באוניברסיטה, שימשה כמנהלת האומנותית של התיאטרון ברייקיאוויק, עבדה כמדריכת תיירים, ובבוא הזמן הפכה לרווקה הראשונה באיסלנד שאימצה תינוק.

בשנת 1975 התקיימה שביתת נשים כללית באיסלנד בה יצאו נשים במחאה ובדרישה לקבל זכויות והזדמנויות שוות כמו לגברים . ויגדיס הצטרפה למחאה וחמש שנים לאחר מיכן, לאחר מאמצי שיכנוע רבים מצד אנשים בכל רחבי איסלנד שהמליצו עליה כמועמדת לנשיאות, היא קבלה על עצמה לרוץ לנשיאות כשלנגד עיניה עומדת מטרה אחת - להוכיח שאשה יכולה להגיע לאותו מעמד כמו גבר. לאחר מאבק די צמוד היא נבחרה והפכה כאמור להיות האשה הנשיאה הראשונה.


על פועלה כנשיאה אתם מוזמנים לקרוא בספר , בעצמכם

 

"ויגדיס" הוא ספר אינפורמטיבי מקסים ומעורר עניין על אשה יוצאת דופן שחלמה לפקד על ספינה ובסוף הנהיגה מדינה. אשה שמהווה מודל לחיקוי לנשים בכלל ולצעירות בפרט שמתוך התבוננות במהלך חייה ובהישגיה מפנימות את העובדה שהשמים הם הגבול.

 

יש בסיפור מסר חשוב שמספר על ארוע ששינה את תפיסת עולמם של האיסלנדים ומשך תשומת לב רבה ברחבי העולם. בין היתר הסיפור עוסק גם באהבת הטבע של ויגדיס, ובשימורו, ובגירסא האיסלנדית נכתב שעבור כל עותק של הספר שיימכר, ינטע עץ בשיתוף פעולה עם קרן ויגדיס ועמותת היערות האיסלנדית.

 

הספר כתוב במשפטים קצרים, התוכן מעשיר, האיורים צבעוניים ומלאי חיים והם כוללים הרבה בועות דיבור שמפוזרות על פני הדף ומכילות מידע נוסף.

 

התרגום של שי סנדיק מעולה כתמיד ואנחנו  נהנינו לקרוא ולהרחיב את ידיעותינו .


ממליצה בחום!

*****

ראון פליגנרינג היא מאירת שנולדה בנורוגיה וגדלה באיסלנד. היא סימה את האקדמיה לאמניות בריקיויק בשנת 2009 ומאז עוסקת באיור, בעצוב ובאמנות משלל סוגים.


הוצאת לסה. ויגדיס


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה