יום ראשון, 6 ביוני 2021

איפה החברות שלנו - חני לרמן

איפה החברות שלנו - חני לרמן

הוצאה עצמית

מאי 2021 . 296 עמ' מודפסים

נקרא כעותק דיגיטלי באתר עברית












לאורך כל קריאת הספר הדהדו בראשי מילות שירו של אהוד מנור ז"ל

"אַתָּה לֹא יָכֹל לִבְחֹר אֶת הוֹרֶיךָ

לֹא אֶת אָחִיךָ וְלֹא אֶת אֲחוֹתְךָ,

אֲבָל אַתָּה יָכֹל לִבְחֹר אֶת חֲבֵרֶיךָ

וְהֵם יְכוֹלִים לִבְחֹר אוֹתְךָ.

 

יֵשׁ לִי חָבֵר וַאֲנַחְנוּ שָׁוִים

שֶׁיֵּשׁ בְּעָיָה אָז שְׁנֵינוּ חוֹשְׁבִים,

מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ חָבֵר לֹא מַרְגִּישׁ לְבַד

וּמָה שֶׁרוֹצִים קוֹרֶה מִיָּד."

 

"איפה החברות שלנו"  מאת חני לרמן הוא ספר עיון שנכתב אחרי מחקר מעמיק שנעשה בעקבות חויה אישית שעברה חני ושגרמה לה לשברון לב כתוצאה מפרידה מחברה טובה ותחושת הבדידות העמוקה שליוותה אותה מאז במשך תקופה ארוכה. התחושה שהיא לא מצליחה ליצור חברות חדשה ואמיתית עם אשה שתהפוך לחלק משיגרת היום יום שלה, איתה תוכל לחלוק דברים אישיים, להתייעץ, לצאת להליכה או לקפה, הטילו צל קודר על חייה במשך שנים, השפיעו על הבטחון העצמי שלה בהקשר החברתי, ועוררו בה רגשות אשמה ובושה, עד שהחליטה לעשות מעשה למען עצמה ולמען נשים רבות כמוה שמעמידות פנים כאילו אינן חשות בחיסרון חברות או בבדידות הנילווית לחיסרון הזה.

חני ראיינה עשרות נשים שפתחו את ליבן ושיתפו את סיפורי החברות שלהן, לצד מאות סיפורי חברות של נשים שמעגלי החיים השונים שלה הפגישו ביניהן. היא חקרה את הנושא גם מההיבט ההיסטורי, גם מההיבט האנתרופולוגי, איך הגדיר האדם הקדמון את קשרי החברות שלו, איך מוזכרת חברות נשית בתנ"ך, בתקופת הפילוסופים היווניים, בתקופת העת העתיקה, ימי הביניים, במאה ה-17, ועד המהפיכה התעשייתית שהובילה לשינוי , וכמובן בימינו, והיא מתארת איך נתפסה חברות נשית לאורך השנים, איזו התהפתחות חלה בה ומה הוביל לשינויים שהפכו אותה למה שהיא כיום.

לאורך הספר משובצים סיפורי הנשים שמספרות בגילוי לב על ערך החברות הנשית כעוגן בזמנים קשים ובזמנים טובים ומשמחים ומנסה להבין למה למרות העובדה שאנחנו כל כך רוצות וצריכות חברות אנחנו למעשה משקיעות כל כך מעט אנרגיה בחברות הקיימות או ביצירת חברויות חדשות.

אין אישה, נערה או ילדה בגיל 6 או 16, 26 או 76 שלא חוותה אובדן של חברה טובה ביותר בתקופות שונות של חייה. חברה שעזבה אותה/חברה שהיא עזבה/ זו שחתול שחור עבר ביניהם/זו ששברה לה את הלב...הנתק מתרחש בעיקר עם היציאה ממסגרות כמו הצבא, אוניברסיטה, קריירה, זוגיות, הולדת ילדים ומעבר דירה. מה שלא מובן בתהליך, זה למה נושא החברות נדחק לתחתית סדר העדיפויות...

 

הספר נקרא לאט, לא כי הוא אינו זורם אלא כי הוא מעורר למחשבה והתבוננות פנימה, לבחון את עצמך ואת החברויות שלך, את הקשר האנושי הנדיר של חברות בין נשים, המאפשרת לכל אחת מהן לגדול ולהתפתח ולהפוך להיות בדיוק היא עצמה.

חני ממליצה לקרוא את הספר עם עט ולסמן בשוליים דברים חשובים ששופכים אור על משהו קיים או משהו שהיית רוצה לשנות, לשפר או לשמר, ואני שקראתי עותק דיגיטאלי של הספר יכולה להעיד שהיו דפים בודדים שלא "הצהבתי" בסימונים שהיו מאד משמעותיים.

 

"יֵשׁ חֲבֵרִים"

מֵאֵת: אוֹרֶה קוסטר

 

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל יוֹם יוֹם

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל שַׁבָּת

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל פִּתְאוֹם

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל תָּמִיד

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל לָקַחַת

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל לתַּת

וּכְשֶׁיֵּשׁ מַזָּל

יֵשׁ חֲבֵרִים שֶׁל אֱמֶת.

 

ספר מעניין מלא תובנות על  חברות נשית בפרט ועל מקומה בחיים בכלל.

 

*****

 

חני לרמן, נשואה ואם לשתיים, התעוררה יום אחד בגיל הנושק ל-40, ושאלה את עצמהאיפה לעזאזל כל החברות שלי?! המסע המרתק שאליו יצאה בעקבות השאלה הזאת הניב מיזם קבוצות נשים ארצי מצליח בשם חוג חברות, ואת הספר שאת מחזיקה כעת.

לרמן, ה"חברולוגית" הישראלית הראשונה, החליטה לחשוף את סיפורה האישי ולהתחקות אחר צמתים מרכזיים בנושא הכה רגיש, חשוב ומורכב בחיי 51% מאוכלוסיית כדור הארץ.

באמצעות תובנות מהמסע האישי שלה ומונולוגים חשופים ואמיצים של מרואיינות בספר, היא מראה, בלי התייפייפות ובכנות רבהשחברוּת בין נשים היא לא רק חיוכים וחיבוקים בפייסבוק.

 

 


2 תגובות: