יום חמישי, 3 ביוני 2021

איטלקית למתחילים – קריסטין הרמל

איטלקית למתחילים – קריסטין הרמל

תרגום: ניצה פלד

הוצאה: מודן, הוצאת הכורסא

ינואר 2020. 286 עמ' מודפסים












יש לי רגשות מעורבים לגבי הספר הזה.

קט קונלי לא לוקחת סיכונים. היא די חסרת עמוד שדרה ולא מסוגלת לעמוד על שלה בפני עמיתיה לעבודה או משפחתה, ובמיוחד אחותה הצעירה שמרוכזת בעצמה וחסרת התחשבות. החיים שלה די משעממים, לפחות זה מה שכולם אומרים לה. היא עובדת כרואת חשבון מסורה, היא גרה במרחק ביטחון ממשפחתה במנהטן. היא בת 34 ולא נשואה, ואהבה או רומן לא נראים כמשהו שעומד להתרחש בעתיד הקרוב.

לאחר תקרית משפילה בחתונה של אחותה הצעירה, היא יוצאת לדייט "מושלם"  עם מייקל, בעל מסעדה איטלקית, גבר שחשבה שתוכל להתאהב בו, אך כמובן שיש לו "חמות" ו"ילד "והיא בורחת לפני שהוא מסביר את עצמו. היא סוגרת את "הדלת" בפניו, ובהחלטה של רגע יוצרת קשר עם פרנצ'סקו, הגבר שבו התאהבה שלוש-עשרה שנים קודם לכן בטיול לאיטליה, ומחליטה לטוס אליו לרומא ולחדש את הקשר איתו. האיחוד שלה עם פרנצ'סקו החלקלק והמדהים הוא קצר מועד, והיא מוצאת את עצמה פתאום לבד ברומא. כעת עליה לבדוק אם יש לה את האומץ לחיות בפעם הראשונה מחוץ למסגרת, ולהתמודד עם עבר שמעולם לא הבינה.

מסתבר שזיכרונות ישנים עדיף להם להישאר כזיכרונות, כדי שלא יתקלקלו ​​לאור היום החדש.

 

"איטלקית למתחילים" הוא ספר בינוני, צפוי, עם סיפור פשוט, שלא גרם לי להרגיש מחוברת לגיבורה הראשית. היא היתה נחמדה וחביבה אבל לא מעבר. מה שגרם לי לא לנטוש אותו היה הרצון לדעת מה יעלה בגורלה כי למרות הפחדים שאפפו אותה היא יצאה מאזור הנוחות שלה ועברה ברומא מסע אישי ממנו היא צמחה, לא הודות/בגלל/בזכות גבר, לא בגלל מה שאחרים חושבים עליה, אלא בגלל איך שהיא התחילה לחשוב על עצמה, לאהוב את עצמה ולהבין מה היא רוצה. היא הצליחה ליצור לעצמה ברומא רשת בטחון, ולא היתה לגמרי לבד,  ובעזרתה של מלצרית חד הורית עם דירה פנויה להשכרה, מסעדן יפה תואר שמכנה אותה "הנסיכה אן", וסודות משפחה שנחשפים ברומא, היא מגלה שהחיים לא תמיד מסתדרים כמו שמצפים שיסתדרו, אלא שכדי למצוא את האושר צריך ליפול קודם כדי להתרומם  ואת זה ניתן להשיג כשמוכנים להסתכן ולנסות, והכל על רקע  נופי רומא היפה, אתריה המוכרים,  תיאורי הצילום ובחירת זויות הצילום של קט , ותאורי האוכל, שפשוט גרמו לי להיות רעבה..גם הקריצה אל עלילת הסרט "חופשה ברומא" עם גרגורי פק ואודרי הפבורן, הוסיפה עניין, אבל אי אפשר לומר שאהבתי את דמותה של הגיבורה בסיפור,

יותר מרומנטיקה היה כאן סיפור מעניין על מערכת היחסים בין קט לאמה. על נטישת ילדים, דיכאון ודינמיקה של משפחה לא מתפקדת, סודות מהעבר שמתגלים, שינוי וגילוי עצמי.

קריסטין הרמל לא מתמקדת עפ"ר בספריה ברומנטיקה, אלא בצמיחה האישית ובגילוי העצמי של הגיבור/ה. זה נכון כמעט לכל ספר שלה שקראתי. למרבה הצער, ב"איטלקית למתחילים" מה שהחל כסיפור מעניין הפך לשחוק, שיגרתי, ידוע וצפוי מראש. הספר הזה היה בסדר - ותו לא. הדמויות היו חד-ממדיות מאוד, על אף הנסיון להעמיק אותן ולתת להם תשומת לב מפורטת.

בעיני, הספר הזה הוא לא הטוב ביותר שנכתב על ידי הרמל, וסביר להניח שאם זה היה הספר הראשון שלה שקראתי, הוא כנראה גם היה האחרון. אך מאחר וזהו אחד מספריה המוקדמים, ידוע לנו כבר שהספרים שבאו אחריו (המתיקות שבשכחה, החיים שנועדו לי, כשניפגש שנית, רק עוד יום אחד והדירה ברחוב אמלי) בשלים ומעניינים הרבה יותר.

 

האם הספר הזה הוא ספרות נהדרת?  לא.

האם הדמויות האלה אמינות? לא.

אבל ...

זה לא הספר הגרוע ביותר שקראתי אי פעם, למרות שבעיני, הוא בשום פנים ואופן לא ספר טוב. אני יודעת שהוא היה אהוב על הרבה אחרים.ות (וזה בסדר שאחרים.ות אהבו) והסקירות עליו גרמו לי לבוא עם ציפיות, אך  בשורה התחתונה עבורי הוא היה אכזבה.

לשיקולכם.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה