יום ראשון, 20 ביוני 2021

איתנו זה נגמר – קולין הובר

איתנו זה נגמר – קולין הובר

תרגום: אסף שור

הוצאת כנרת זמורה-דביר

יולי 2018. 352 עמ'












" לפעמים מי שאוהב אותך הוא מי שהכי מכאיב לך"

"איתנו זה נגמר" מספר את סיפורה של לילי, ילדה שחוותה חיים קשים על רקע בעיות משפחתיות, ואת שתי מערכות היחסים המשמעותיות בחייה, כאשר היא מחליטה לעבור לבוסטון ממש לאחר מות אביה המתעלל. לילי  עברה דרך ארוכה מהעיירה הקטנה במיין בה גדלה וסיימה את לימודיה בקולג ', ועד שעברה לבוסטון והקימה עסק משלה.

לילה אחד על גג של בניין, לילי פוגשת את רייל קינקייד, נוירוכירורג מקסים, שלא מעוניין במערכת יחסים רצינית.  אי אפשר להתעלם מהמשיכה שמתעוררת ביניהם אך לילי לא מעונינת במערכת יחסים ללילה אחד. חודשים עוברים עד שהם נפגשים שוב, והניצוץ שנדלק בעבר הופך את הקשר ביניהם לבלתי נמנע.

רייל הוא אסרטיבי, עקשן, ואולי אפילו קצת שחצן. מצד שני, הוא גם רגיש, מבריק, ומחזר אוהב וככל שלילי ורייל מתקרבים אחד לשני, לילי יודעת מה לבה רוצה.  

עד אותו הרגע שמתגלה צד נסתר באופיו.

 

לאורך הסיפור משובצים פלאשבקים שחושפים את עברה של לילי, באמצעות הקריאה של לילי ביומניה, אותם כתבה כמכתבים אל אלן דג'נרס. הקורא מגלה על האהבה הראשונה של לילי ואטלס,  ועל מערכת היחסים הפוגענית של אביה כלפי אמה. אטלס, הילד חסר הבית , חי בבית נטוש הסמוך לבית ילדותה של לילי,  ללא ריהוט, חשמל  ומים. הם  הפכו להיות המשענת, התמיכה והנחמה הגדולה אחד של השני, כשלילי הושיטה לו יד בימים הקשים ביותר בחייו, ואטלס תמך בה בימים הקשים שלה.  נסיבות החיים מפרידות ביניהם כשאטלס עובר לגור בבוסטון ומתגייס לצבא, ולילי הצעירה נשארת מאחור בעיירה במיין,  מנסה לאחות את הגעגועים אל אטלס, שנעלם לחלוטין מחייה.

שנים אחר כך, כשהיא נמצאת במערכת יחסים עם רייל, אטלס מופיע לפתע  בחייה, וכל מה שהיא בנתה עם רייל מאוים.

"איתנו זה נגמר" הוא ספר חשוב שמעביר מסר חשוב מאוד.

מהרגע שאנחנו פוגשים את לילי, אנחנו חווים הכל דרך העיניים של לילי. כשהיא מתאהבת, אנחנו מתאהבים, כשליבה נשבר, ליבנו נשבר, כשהיא מבינה מה לא בסדר, גם אנחנו. אנחנו מגלים את הסיבות לקשר הרעוע שלה עם אמה, ולשנאה כלפי אביה. לילי לא פוסקת להאשים את אמה על כך שנתנה יד להתנהגות של אביה  במשך שנים ולעובדה שלא עזבה אותו. החיים בבית ילדותה ונעוריה גרמו לה להבטיח לעצמה לעולם לא להישאר במערכת יחסים פוגענית. כמה נורא היה לגלות שנסיבות חייה הובילו אותה בדיוק למערכת יחסים כזו, וגרוע יותר היתה ההבנה שהיא לכודה בדיוק כמו אמה.

הספר מקלף את המסכות מעל הדמויות והיחסים ביניהם כדי לגרום לקוראים  להבין ארועים שקורים בין בני זוג, ארועים שזרים עבור רוב האנשים, ארועים שאין הצדקה להתרחשותם ואין בהם שום היגיון. קולין עושה זאת בצורה ישירה גם אם היא מעוררת עצב וכואבת במיוחד.

למי שמתבונן מבחוץ קל להיות שיפוטי . 

נדמה שקל לעזוב מערכת יחסים פוגענית, אך האמת היא שאין יותר קשה מזה. הספר לא מתרץ התנהגות פוגענית, אלא מכריח את הקורא לצפות במתרחש, לחוש את תחושת המאבק שחשים קורבנות התעללות כאשר המציאות מתייצבת כמו מראה לנגד עיניהם ורגשות אהבה-שנאה מתעוררים. סיפור העלילה פוקח עיניים, מציאותי, ושובר את הלב, כי מערכת יחסים פוגענית אינה בסדר ולא משנה כמה את/ה אוהב/ת את בן / בת הזוג המתעלל שלך, או כמה שבן/בת הזוג המתעלל שלך אוהב/ת אותך, אסור להסכים לחיי סבל של התעללות.

למרות שלילי נגררת על ידי הנסיבות והרגשות, מגיע הרגע בו היא מצליחה לצאת מ"מעגל הקסמים", שוברת דפוס ומקבלת את ההחלטה הקשה והבריאה ביותר בחייה. לילי הבינה, שלא משנה כמה רייל והיא אוהבים אחד את השני, מערכת היחסים שלהם לא בריאה, ועליה לצאת ממנה בכל מחיר. והאמת? הייתי גאה בה ובבחירות שבחרה למען עצמה ולמען בתה. היא לימדה אותנו  "פשוט להמשיך לשחות" ולעולם לא לאבד תקווה.

בסיומו של הרומן, קולין הובר משתפת את קוראיה בסיבות שהביאו אותה לכתוב את הספר הזה. חשוב לא לדלג על קריאת המסר האישי. לפעמים אין מנוס מלאסוף את כל האומץ וכוחות הנפש כדי לצאת ממצבים שאינם בריאים לנו ופוגעים בנו מכיוון שהאושר והרווחה שלנו הם תמיד הדבר החשוב ביותר.

 

"כל בני האדם עושים טעויות. מה שבונה את האופי שלנו הוא לא הטעויות שלנו, אלא איך אנחנו מתמודדים עם הטעויות האלה ולומדים מהן, במקום להצדיק אותן."


מומלץ.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה