יום שני, 12 ביוני 2023

שלושה - ואלרי פרין

שלושה - ואלרי פרין

תרגום:  אביגיל בורשטיין

הוצאה: תכלת

מרץ 2023. 584 עמודים











בספטמבר, 1986, בעיירה לה קומל בלב בורגונדי, נינה בו, אטיין בוליו ואדריאן בובין בני ה -10, משובצים יחד בכיתה ה'. נינה, שננטשה על ידי אמה כתינוקת, ובת לאב אלמוני, גדלה אצל סבה האוהב, עובד דואר. אטיין התגורר עם הוריו, אחותו הצעירה, לואיז, ויש לו אח בכור שעזב ללימודים גבוהים. אדריאן חי עם אמו החד הורית, ואביו הוא נוכחות חולפת בחייו, תומך כלכלית באמו ופוגש את אדריאן לעיתים רחוקות. השלושה הופכים לשלישיה בלתי נפרדת, מסורים, אוהבים. אטיין נמצא בצד שמאל, נינה באמצע, החוליה המקשרת בין 2 הבנים, ואדריאן מימין. הם חולקים את שמחותיהם, צערם, משפחותיהם וחלומותיהם, מכינים תוכניות ומבטיחים שיתמכו זה בזה  תמיד.

"אטיין היה המנהיג, נינה הלב, ואדריאן הלך אחריהם בלי היסוס". (פרק 8)

אבל כאשר בשנת 1994, סבה של נינה נהרג בתאונה קטלנית, מספר שבועות לפני שנינה אמורה לעזוב לפריז עם חבריה, החיים משתנים עבור שלושתם. באותו יום ממש, קלוטילד בת השמונה עשרה, שמאוהבת באובססיביות באטיין, נעלמת ללא עקבות.

המציאות החדשה מערערת את חייהם ומחלישה את האיזון המושלם שהיה ביניהם, ולוקחת אותם לכיוונים שונים. נינה נשארת בלה קומל ומתחתנת עם עמנואל, המחזר האובססיבי שלה, אדריאן ואטיין עוזבים את לה קומל, לאט לאט המרחק עושה את שלו והם מתרחקים אחד מהשני.

בשנת 2017, העבר חוזר, כאשר מכונית שדווח עליה כגנובה בשנת 1994 נמצאה לאחר שהוטבעה באגם. שרידי אדם נמצאים במכונית. האירוע הזה פותח מחדש פצעים, מחייב לחשוף סודות קבורים, לנסח דברים שלא נאמרו. והשלושה, לאחר שנים של התחמקות ונתק זה מזה, נאלצים להיפגש ולהתעמת עם סודותיהם, השקרים והבגידות שלהם ולקבל את מי שהם הפכו להיות.

בסיפור שהולך קדימה ואחורה בזמן, אנחנו עוקבים אחרי נינה, אטיין ואדריאן מילדותם דרך שנות העשרה ובגרותם, על הרגעים הרגילים שלהם בחיי היומיום ופריצות הדרך. על הקרבה שהם חולקים. על הסבל והדרך בה הם תומכים זה בזה. על צער שנותר כפצע עמוק. אנו עדים למאבקים שלהם, לחוסן שלהם ולחברות שלהם. כל פרק מספר קטעים מהעבר וההווה, ונותן קול לכל אחת מהדמויות. הם מנצחים, הם מועדים, הם פוגעים אחד בשני, הם נפגעים אחד מהשני וגם מאחרים, הם עושים טעויות, הם חלשים, הם חזקים, הם אמיתיים ואנחנו מגלים את הרגשות המורכבים שלהם ביחסים שלהם אחד עם השני, עם אחרים, ובאופן שבו הם תופסים את עצמם.

התעלומה סביב היעלמותה של קלוטילד וגילוי המכונית שנמצאה שקועה באגם מסקרנת ומשמשת כגשר בין העבר להווה. הקטעים המשובצים לאורך העלילה הראשית ומובאים בגוף ראשון על ידי וירג'יני, קצת בלבלו אותי במהלך הקריאה לאור הידע האינטימי שלה על השלושה ועל חייהם, ולקח לי הרבה זמן עד שהבנתי במה מדובר, אך וירג'יני, עיתונאית מקומית עם עבר אניגמטי, עוקבת אחר המקרה, וצעד אחר צעד היא חושפת את הקשרים יוצאי הדופן שמאחדים את שלושת חברי הילדות הללו.


איך תאונת המכונית קשורה לסיפור שלהם?

מה ידעו ה"שלושה" על המכונית הזו ועל הנוסע האפשרי שלה?

למה הידידות ביניהם התפרקה?

 


פרין מתארת בכתיבה משובחת, מרתקת וזורמת, ברגישות רבה ועם המון חמלה, מערכת יחסים בין חברים שלמרות שהיו קרובים לא באמת הכירו במאת האחוזים אחד את השני.  יש כל כך הרבה אנושיות בכל אחת מהדמויות שלמרות הפגמים אנחנו מזדהים  עם מה שעובר עליהם, עם הלחצים שאיתם הם מתמודדים, הטירוף, הקנאה, האובססיה שגובים מחיר כבד כפי שניתן לראות בנישואיה של נינה לעמנואל העשיר והנאה, בחירה ושרשרת אירועים שמובילה לתחושת מחנק, או אטיין שמבקש לברר את האחריות שלו לארוע שהתרחש בנעוריו,כמו הסוד הקיומי שמסתיר אדריאן. ואלרי פרין עושה צדק לא רק עם הדמויות הראשיות ברומן, אלא גם עם כל אחת מדמויות המשנה בחייהן, ועם לואיז, בפרט.

זהו סיפור נפלא על שלושה חברים שמתפרש על פני 30 שנה ומתעמק בסודות, בגידות, מצוקות, אינטימיות, נטישה, אובדן, זהות מינית, התעללות בבני זוג , אובססיה, שיפוטיות, ועוד, והקריאה הפכה להיות חוויה מתגמלת במיוחד. שקעתי בעלילה והדמויות נכנסו ללב וזכו למלוא האמפתיה שלי.

מאד אהבתי את ספריה הקודמים "להחליף את המים של הפרחים",  ואת "האישה עם המזוודה הכחולה", וממש אהבתי את הספר הזה. 

אחרי 584 עמודים  רק רציתי שלא יגמר.

 

ספר נפלא. כובש.

מומלץ מאד!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה