יום ראשון, 5 במאי 2024

בחזרה לאִינִישאוֹוֶן – ג'וזף אוקונור

בחזרה לאִינִישאוֹוֶן – ג'וזף אוקונור

תרגום מיכאל דק

הוצאת כנרת זמורה ביתן

2003. 488 עמודים



אִינִישאוֹוֶן הוא חצי אי סחוף רוחות בקצה הצפוני הרחוק של אירלנד ומחוז דונגל, בו נפגשות שלוש דמויות בסיפור הַמְּשַׁנֶּה את חייהן לנצח.

הסיפור, המסופר כולו בגוף שלישי, מתחיל בפרולוג משנת 1948 עם כתבה בעיתון על מציאת תינוקת נטושה בחוף הצפוני של אירלנד, זמן קצר לאחר חג המולד. אלה שנים, בהם ללדת מחוץ לנישואים היו בושה גדולה, עד כדי כך שמוטב היה מותו של תינוק מאשר לשאת אותה כמו אות קין.

הספר מתאר את השבוע האחרון של שנת 1994, מחג המולד עד האחד בינואר 1995, השבוע שבו אלן קונלי, מורה ממנהטן, ניו יורק, מחליטה לעזוב את בעלה ושני ילדיה ולצאת לאינישאוון שבאירלנד כדי למצוא ולהתעמת עם אמה הביולוגית, שלא רוצה בקשר איתה.  תחת שם נעוריה, אלן דונלי, היא יוצאת לדרך לבדה. אלן חולה בסרטן הלבלב, וזמנה הולך ואוזל. היא יודעת שבעיירה קטנה באִינִישאוֹוֶן טמונות התשובות לחידות חייה.

 

מפקח המשטרה מרטין אייקן בן 43, לא אוהב את חג המולד. יש יותר מידי זכרונות עצובים הקשורים ליום הזה. מרטין הוא גרוש שחי בדבלין. חסר חברים ובודד שמתמודד עם כאוס בחייו. הממונה עליו מנסה להיפטר ממנו, בנו נהרג בתאונת פגע וברח, ממנה הוא לא מצליח להתאושש, וגרושתו מתעמקת בשיחות עם רוחות מתים. גם האלכוהול, לא עוזר להשכיח את הפצעים שלא לדבר על לרפא אותם. בנוסף ללחץ הרגיל שבו עליו להתמודד עם החשודים הרגילים שמתפרעים ברחובות, והנוכלים המוכרים לו יותר מדי זמן, הוא צריך להתמודד עם אישה אלמונית שהתמוטטה באמצע ההמולה שלפני חג המולד, ושוכבת מחוסרת הכרה בבית החולים, ללא ניירות או רמזים אחרים לזהותה.

 

מילטון אמרי, בעלה של אלן, הוא מנתח פלסטי עשיר ומצליח בניו יורק, נואף סידרתי, הבוגד באשתו כבר הרבה זמן. נישואיו מתפרקים, בנו אינו מְתַקְשֵׁר עמו, ובתו שוכבת עם פריק אנרכיסט שגופו עטור פירסינג. רגע לפני חג המולד, אשתו נעלמת בלי להשאיר עקבות. זו לא הפעם הראשונה שהיא נעלמת פתאום, אבל הפעם היא נעלמת ליותר מלילה אחד והתזמון ממש לא במקום מבחינתו.


העלילה מלווה את שלושת האנשים האלה, השונים מאוד אחד מהשני, במהלך שבוע אחד כשהם יוצאים לאִינִישאוֹוֶן בעקבות אלן, בניסיון להשיב את הגלגל לאחור. שבוע עמוס אירועים, שבוע שאחריו שום דבר לא יהיה אותו דבר עבור שלושתם, שבוע שבו הם מרגישים כאילו חייהם הגיעו למבוי סתום.

הקורא מתוודע למחשבות שלהם, מכיר את החברים שלהם, הילדים שלהם, נקודות ציון בעברם, כולל טרגדיות, מחלות, קשיים זוגיים, מריבות של אחים, ומלווה את סיפור האהבה שמתפתח בין אלן ומרטין, כמו גם אירועי הקשורים בפשע ופושעים נתעבים.

אהבתי את הדמות של מרטין, לעומתו אלן, נותרה בגדר תעלומה עד הסוף. היא מסתתרת מאחורי השקרים והשתיקות שלה, כמעט כאילו היא כבר נעלמה,  ואמרי  בעלה היה אידיוט שלא הזדהיתי איתו בכלל.  אפשר היה לצפות בשלב מוקדם כמה מהאירועים שעומדים לקרות, אך חוש ההומור הדי סרקסטי של אוקונור, ממתן בהצלחה רבה את העצב הכללי שבעלילה, ודעותיו הפוליטיות נשמעות כנות, על אף המתחים הפוליטיים החזקים באותה תקופה, כולל המאבקים נגד האנגלים. אהבתו הגדולה של אוקונור לאירלנד היפה, לצוקים מכוסי הרוח, באים לידי ביטוי בתיאורי מזג האוויר והנופים הפראיים שמוסיפים לדרמתיות בעלילה.

 

"בחזרה לאִינִישאוֹוֶן" הוא סיפור סוחף, מהנה, עם דמויות אמינות גם אם פגומות במקצת. העלילה עוסקת במסע שכל אחת מהדמויות עוברת, יותר מאשר בתוצאה, ואוקונור משלב ביחד היסטוריה, אהבה אבודה וגעגוע שלוקחים את הקורא לתוך חייהם של שלוש הדמויות העיקריות: בלש אירי, מנתח פלסטי בניו יורק, ואשתו של האחרון, שחוזרת לאירלנד למצוא את האם האירית שנטשה אותה בלידתה. סיפור על משפחה מפורקת המבקשת להחזיר את הזמן לאחור, אף כי כל אחד ממרכיביה יודע שהדבר אינו אפשרי.

 


מומלץ מאד 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה