יום ראשון, 18 באוגוסט 2024

שבעה ימים בחיינו – פרנצ'סקה הורנק

שבעה ימים בחיינו – פרנצ'סקה הורנק

תרגום: לינדה פניאס-אוחנה

הוצאת כתר

מרץ 2018. 404 עמודים.

 


לראשונה מזה שנים, כל בני משפחת בירץ’ יחגגו את חג המולד וראש השנה החדשה, תחת קורת גג אחת.

עבר זמן רב מאז שהבת הבכורה של אמה ואנדרו, אוליביה, רופאה, חזרה הביתה לחג המולד. תמיד יש לה חובות שמרחיקים אותה, או שאולי אלה תירוצים להימלט ממפגש משפחתי. בדרך כלל היא יוצאת להציל את העולם, אך השנה היא תצטרף אליהם באחוזת ווייפילד שבנורפולק, האחוזה הכפרית שראתה ימים טובים יותר. אוליביה חוזרת הביתה רק כי היא חייבת. זה עתה חזרה מליבריה, אזור מוכה מגיפת צהבת, והיא חייבת להישאר בהסגר למשך שבוע. היא נחשפה לוירוס הקטלני כשעזרה לטפל בחולים שנפגעו מהמגיפה, והיא חיה בחשש מתמיד שהיא עלולה להימצא חיובית למחלה, ובכך להעמיד את משפחתה בסכנה, תוהה בין היתר איך זה ישפיע על עתידה. היא מתקשה להסתגל לחזרתה, והדאגות שמשפחתה חווה נראים בעיניה נדושים בהשוואה למה שהיא עברה.

משפחתה מתנדבת להיות איתה, ובמשך שבעת הימים הבאים, הבירצ'ים סגורים, מנותקים, ואפילו אין להם Wi-Fi רציף.


אנדרו, האב, היה פעם כתב מלחמה, שהקריב את הקריירה שלו כדי להיות עם אשתו וילדיו. הוא הפך למבקר מסעדות, ומתגאה בכתיבת הביקורות הנוקבות שלו. הוא מעדיף להיות בכל מקום מלבד תקוע עם משפחתו למשך שבעה ימים, במיוחד לאור המייל שקיבל,  מייל שהוא מצפה לו באופן לא מודע כבר זמן מה. הוא מסתגר בחדר העבודה שלו, ונזכר בימי הזוהר שלו ככתב מלחמה.


אמה, האם שויתרה על קריירה משלה כדי לגדל את 2 בנותיה האהובות, אוליביה ופיבי, לא יכולה לחכות כדי לבלות את השבוע בטיפוח שתי בנותיה, במיוחד מכיוון שזה יסיח את דעתה מהסוד שהיא מסתירה, סוד שיהפוך את כל המשפחה על פיה.


פיבי, הבת הצעירה היא ילדה של אבא, שעדיין גרה בבית, עובדת על תכנית ריאליטי לטלויזיה, מנוכרת מאחותה הבכורה אוליביה. היא די קלת דעת ורדודה, ולא יכולה להתרכז בשום דבר פרט להתרגשות מאירוסיה. היא רוצה את החתונה המושלמת, את החיים המושלמים, קשה לה עם זה, שאוליביה לא יכולה להתמקד בשום דבר מלבד המחלה באפריקה.


כשהם סגורים תחת קורת גג אחת, לא הרבה יכול להישאר מוסתר לאורך זמן, וכאשר פצעים ישנים נחשפים וחדשים נגרמים, הסודות שכל אחד מהם מסתיר מתגלים, וכשאורחים בלתי צפוים עומדים להגיע, אין דבר שמזעזע אותם יותר.

 

בפרקים קצרים, כל פרק הוא יום בשבוע, ומוצג מנקודת מבטו של כל אחד מבני המשפחה, ומנקודת המבט של האורח הלא צפוי, ג'סי.

 

מיהו ג'סי?

מה הסוד שלו?

האם משפחת בירץ' תישרוד את חג המולד בהסגר?

 

"שבעה ימים בחיינו" היא דרמה משפחתית המתרחשת על רקע חג המולד באזור הכפרי האנגלי. היא טומנת בחובה סודות וטראומות החל מסרטן, עבר שרודף את ההווה, מערכות יחסים סמויות וסוגיות בעייתיות על מיניות. 

פרנצ'סקה הורנק "הפילה" על משפחת בירץ' בעיות ומשברים וסודות קבורים, יותר ממה שאפשר לדמיין. ובכל זאת, אי אפשר שלא לחוש סימפטיה לחלק מהדמויות, או כעס כלפי אחרים. הדמויות מרגישות אמיתיות למרות הדרמה שסובבת אותן. רוב הזמן הן עסוקות בהתבוננות פנימית, וחוות הרבה רגעים מופנמים. הן מתמודדות עם המצוקות, החרטות והכמיהות שלהן. סודות נחשפים, רגשות אמיתיים מתגלים, ויש התמודדות עם מערכות יחסים שבורות.  

חלק מהקטעים היו קצת קלישאתיים וצפויים, אבל הם לא גרעו מחוויית הקריאה שלי. הסקרנות לגלות מה יקרה בסופו של דבר, מושכת לקרוא במיוחד בגלל שלמשפחת בירץ' יש מספיק חום, הומור (בריטי), רגש אחד לשני וכמיהה לתחושת שייכות, כדי שתמצאו אותם חביבים, באותה מידה שתמצאו אותם מעצבנים, למרות חוסר התקשורת המשפחתית ומערכות היחסים הפגומות.

 

אני קראתי בהנאה רבה 

יום רביעי, 14 באוגוסט 2024

כשהחיים קורים לך - מור רמות

 כשהחיים קורים לך - מור רמות

הוצאת שתים

אפריל 2023

224 עמודים


הספר נפתח בשאלה:

"אז מה עשית ברילוקיישן?"

"כביסה", עונה המספרת.

"זה הכול?" 

"לא, גם ניקיתי כל היום אחרי בעלי והילדים, קצת בישלתי, קניות, הרבה סידורים, אבל כן, המון כביסה, לא יודעת איך, פשוט כביסה".

 

גיבורת הספר היא אישה ללא שם בת 43, נשואה לעמוס ואם לשניים, יהונתן ומיה, שניהם עם הפרעות קשב. הם נמצאים ברילוקיישן בברלין, וזכרונותיה כילדת מפתח מובילים אותה לקבל את ההחלטה להיות אמא במישרה מלאה. היא מקדישה את עצמה להורוּת, חיה בשיגרה סזיפית  של כביסות, הסעות, נקיונות, בישולים ומריבות עם ילדיה, ומרילוקיישן שהיה אמור להיות רק לשנתיים היא מוצאת את עצמה כבר 8 שנים בעיר המנוכרת,  זרה למקום, זרה לתרבות ולא פחות מכך, זרה לעצמה. היא מרגישה איך היא הולכת ומאבדת את עצמה כשהיא חווה בדידות חברתית, ניכור וריחוק זוגי, ותלישות.

 

היא מזניחה את עצמה, את הבית, מאבדת שליטה על מה שקורה בחייה, כולל ההתנהלות מול ילדיה. יחסיה עם בעלה שנעדר מהבית עקב עבודתו לא מוסיפים לה בריאות, הריחוק ביניהם הולך וגדל, ולמרות הרווחה הכלכלית שעבודתו הקשה מספקת להם, היא מרגישה בלתי נראית.

ההתמודדות שלה לבד, מול הקשיים איתם עליה להתמודד מערערים אותה, וכשהיא ממיינת כביסה ומוצאת עגיל קטן ויוקרתי בבגדים של בעלה, חשדות לבגידה מתעוררים. היא מנסה להבין מאין הוא הגיע ולמי הוא שייך, ותוך כדי צפים ועולים זכרונות העבר הקשורים בהוריה ואלה מטריפים את מחשבותיה.

 

מיואשת מחייה היא מחליטה לעשות מעשה, אבל לפני, היא רוצה לארגן את הבית ולהשאיר "הוראות הפעלה" למשפחתה. היא מסדרת ארונות, מגרות, מארגנת קלסרים ותוך כדי השלכת חפצים מיותרים היא עוברת מסע אישי ששזורים בו כל הארועים הטראומטיים שעברה בחייה.

כמו בצל, נחשפת כל פעם שכבה נוספת מעברה, והקורא עובר יחד איתה את המסע שהיא עוברת, את התובנות והשינויים הקטנים שהיא עושה, עד  שבסופו של דבר היא משנה את עולמה.

 

הבסיס לסיפרה הראשון של מור רמות נובע בחלקו מחויות אישיות הקשורות בהריון ולידה מוקדמת, זכרונות כואבים מהפגייה, בהפרעת קשב של ילדיה, בבדידות ובתלישות שנשים רבות חוות במהלך הרילוקיישן, ובעובדה שרבות מהן לא עובדות במקום החדש וקיומן מצטצמם לתפקיד של אמא של, אשתו של, ובת של...

 

העלילה מובאת בגוף ראשון. הכתיבה רגישה, סוחפת ומרתקת, ומתרחשת בו זמנית בברלין, בישראל ובעולמה הנפשי של הגיבורה. הפרקים קצרים, רבי משמעות ומתארים בגובה העיניים את הדמויות והארועים בשבריריות המאפשרת לקורא להיכנס לראשה ומחשבותיה של הגיבורה ומותירים אותו במתח,  כאילו הכל עומד להתמוטט בכל רגע.

 

ספר נהדר שאי אפשר להפסיק לחשוב עליו. 

 

מומלץ מאד!


יום שני, 5 באוגוסט 2024

מזל של מתחילים – רעות וייס

מזל של מתחילים – רעות וייס

הוצאת שתים

פברואר 2024. 331 עמודים

 


 

ארוע טראומטי שחוותה שרונה כשהיתה בכיתה י"ב, מנהל אותה מאז, והוא זה שהוביל אותה לעיסוקה בהווה כמורה וחונכת לילדים בבית הספר הדמוקרטי שבו היא עובדת. ומאחר ותמיד חטאה בכתיבה "בסתר" היא עובדת כמורה לכתיבה יוצרת, והיא אהובה מאד על תלמידיה להם היא אוזן קשבת.

שרונה, שנפגעה מעידו צנעני (עצב"ז) וחבריו, היה איש סודה וחבר נעוריה. גם בגיל 29 כעשור לאחר אותו ארוע היא מתקשה ליצור מערכות יחסים רגשיות עם גברים, ולמרות שהיא בחורה שנונה וחכמה היא מופנמת וביישנית וקשה לה לנהל שיחה בחופשיות.

מאז אותו ארוע עידו נעלם מחייה מבלי להתנצל, ובמהלך 11 השנים האחרונות שרונה מתנהלת בצל אותו ארוע, לא מצליחה לשחרר  את רגש השינאה כלפיו.  עכשיו הוא חוזר לגור בכפר, עובד במשתלה ושרונה חובבת הגננות, נתקלת בו שם בהפתעה, כשהיא באה לקחת מישלוח עבור אביה.

יש לה חברת אמת אחת ויחידה, נויה, שלקחה על עצמה את הטיפול ברפת המשפחתית, והיא זו שמלווה את שרונה ותומכת בה לאורך כל השנים. כשנויה עוברת תקופה קשה, ואינה מוכנה לקבל עצה מאף אחד, שרונה מצטרפת בעילום שם לתחרות המתקיימת בעיתון של הכפר, ולמרות שאין לה שום הבנה או אמונה בהורוסקופים, היא כותבת  טור שבועי של הורוסקופ שיתאים ויעודד את נויה חובבת ההורוסקופים.

אלא מה?

שרונה שכתבה את ההורוסקופ כשעשוע, ומתוך כוונה לעודד את היקרים לה, מופתעת לגלות שמה שהיא כתבה מתגשם לחברה שלה, ולכל מי שקורא את ההורוסקופ אבל ככל שעובר הזמן מתברר שלהורוסקופ צד נוסף שמשפיע ולאו דווקא לטובה.

 האם זה "מזל של מתחילים"?

מכירים את האימרה הזו?

כשמתחילים משהו חדש יש מין וייב  של רצון להצליח, של תקווה, עם אנרגיה, שמושכת אליה את המזל של מתחילים, אבל תמיד מגיע השלב בו נתקלים במהמורה שמשנה את האנרגיה, וכשמתחילים להתמקד בקושי, האנרגיה משתנה והצרות באות (=בשלשות).

 

מה יעלה בגורלה של שרונה?

האם היא תזכה לחוות אהבת אמת?

האם תתגבר על משקעי העבר?

מה יעלה בגורל הטור שהיא כותבת?

האם היא תזכה בתחרות?


"מזל של מתחילים" הוא ספר ביכורים כייפי, שנון וסוחף שמעורר מחשבה על חברות, על חיים במושב קטן שכולם מכירים את כולם, וארוע משנה חיים. הוא כתוב נפלא, ולמרות כמה מהארועים הקשים שמתוארים בו, רעות וייס מצליחה לכתוב סיפור רומנטי משעשע ומחמם לב.

התיאורים  של המושב, המאבק הסזיפי של נויה לשמור על הרפת והפרות, האננסים, הרכילות שעוברת מאחד לשני כאש בשדה קוצים והופכת לשיחת היום, הפאב אליו מתנקזים בערב, חדר המורים, התלמידים, הבריונות ותיאורי החורף הגשום, הם חלק מהמרכיבים שמהם בנויים החיים שלנו, ולכן כל כך קל להזדהות עם הדמויות. 


אני אהבתי. מאד!

מומלץ למי שמחפש.ת אסקפיזם בתקופה הלא שפויה שעוברת עלינו עם ספר שהוא גם קומי וגם דרמה וגם רומנטיקה שמתבשלת על אש קטנה.  ספר שאי אפשר להפסיק לקרוא בו.