יום רביעי, 14 באוגוסט 2024

כשהחיים קורים לך - מור רמות

 כשהחיים קורים לך - מור רמות

הוצאת שתים

אפריל 2023

224 עמודים


הספר נפתח בשאלה:

"אז מה עשית ברילוקיישן?"

"כביסה", עונה המספרת.

"זה הכול?" 

"לא, גם ניקיתי כל היום אחרי בעלי והילדים, קצת בישלתי, קניות, הרבה סידורים, אבל כן, המון כביסה, לא יודעת איך, פשוט כביסה".

 

גיבורת הספר היא אישה ללא שם בת 43, נשואה לעמוס ואם לשניים, יהונתן ומיה, שניהם עם הפרעות קשב. הם נמצאים ברילוקיישן בברלין, וזכרונותיה כילדת מפתח מובילים אותה לקבל את ההחלטה להיות אמא במישרה מלאה. היא מקדישה את עצמה להורוּת, חיה בשיגרה סזיפית  של כביסות, הסעות, נקיונות, בישולים ומריבות עם ילדיה, ומרילוקיישן שהיה אמור להיות רק לשנתיים היא מוצאת את עצמה כבר 8 שנים בעיר המנוכרת,  זרה למקום, זרה לתרבות ולא פחות מכך, זרה לעצמה. היא מרגישה איך היא הולכת ומאבדת את עצמה כשהיא חווה בדידות חברתית, ניכור וריחוק זוגי, ותלישות.

 

היא מזניחה את עצמה, את הבית, מאבדת שליטה על מה שקורה בחייה, כולל ההתנהלות מול ילדיה. יחסיה עם בעלה שנעדר מהבית עקב עבודתו לא מוסיפים לה בריאות, הריחוק ביניהם הולך וגדל, ולמרות הרווחה הכלכלית שעבודתו הקשה מספקת להם, היא מרגישה בלתי נראית.

ההתמודדות שלה לבד, מול הקשיים איתם עליה להתמודד מערערים אותה, וכשהיא ממיינת כביסה ומוצאת עגיל קטן ויוקרתי בבגדים של בעלה, חשדות לבגידה מתעוררים. היא מנסה להבין מאין הוא הגיע ולמי הוא שייך, ותוך כדי צפים ועולים זכרונות העבר הקשורים בהוריה ואלה מטריפים את מחשבותיה.

 

מיואשת מחייה היא מחליטה לעשות מעשה, אבל לפני, היא רוצה לארגן את הבית ולהשאיר "הוראות הפעלה" למשפחתה. היא מסדרת ארונות, מגרות, מארגנת קלסרים ותוך כדי השלכת חפצים מיותרים היא עוברת מסע אישי ששזורים בו כל הארועים הטראומטיים שעברה בחייה.

כמו בצל, נחשפת כל פעם שכבה נוספת מעברה, והקורא עובר יחד איתה את המסע שהיא עוברת, את התובנות והשינויים הקטנים שהיא עושה, עד  שבסופו של דבר היא משנה את עולמה.

 

הבסיס לסיפרה הראשון של מור רמות נובע בחלקו מחויות אישיות הקשורות בהריון ולידה מוקדמת, זכרונות כואבים מהפגייה, בהפרעת קשב של ילדיה, בבדידות ובתלישות שנשים רבות חוות במהלך הרילוקיישן, ובעובדה שרבות מהן לא עובדות במקום החדש וקיומן מצטצמם לתפקיד של אמא של, אשתו של, ובת של...

 

העלילה מובאת בגוף ראשון. הכתיבה רגישה, סוחפת ומרתקת, ומתרחשת בו זמנית בברלין, בישראל ובעולמה הנפשי של הגיבורה. הפרקים קצרים, רבי משמעות ומתארים בגובה העיניים את הדמויות והארועים בשבריריות המאפשרת לקורא להיכנס לראשה ומחשבותיה של הגיבורה ומותירים אותו במתח,  כאילו הכל עומד להתמוטט בכל רגע.

 

ספר נהדר שאי אפשר להפסיק לחשוב עליו. 

 

מומלץ מאד!


2 תגובות:

  1. קראתי עם דמעות וחיוכים. ממש נכנסתי דרך חלון מרגש אל חוויית הפגיה והחיים בברלין

    השבמחק