יום ראשון, 4 באוקטובר 2020

סודות בית השמפניה - קריסטין הרמל

סודות בית השמפניה - קריסטין הרמל

תרגום: ניצה פלד

הוצאת מודן, הוצאת הכורסא 

2020. 374 עמ'












קריסטין הרמל, מחברת "סודות בית השמפניה" חוזרת ברומן המסופר בשני צירי זמן שונים. אחד בסביבות שנת 1940, ואחד בהווה, ב- 2019 , וכמו חלקים בפאזל, השניים משתלבים יחד.

 

ציר הזמן הראשון הוא במהלך כיבוש צרפת על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה. הסיפור מתרחש בכרמי השמפניה של חבל שמפאן, בצפון צרפת, מתרכז סביב מישל, הבעלים של "בית שובו", אשתו הצעירה, אינס, והיינן הראשי שלו, תיאו ואשתו סלין.

מישל ואינס, הנשואים הטריים, הם בעלי יקב בשם "בית שובו". ככל שהגרמנים מתקרבים, מישל מתעסק במה שהוא חושב שהוא הדבר המתאים לעשות במהלך המלחמה. כשנודע שסלין אשתו של היינן הראשי ב"בית שובו " היא יהודיה למחצה, הופך הדבר למקור דאגה, במיוחד לאור העובדה שהגרמנים מתחילים לאסוף משפחות יהודיות.

אינס וסלין מספרות את קורותיהן כל אחת מנקודת מבטה בפרקים מתחלפים. ככל שנמשכת המלחמה, סלין הולכת בעקבות אהבתה, ואינס עושה טעות מסוכנת עם משתף פעולה נאצי.

 

בשנת 2019  בניו יורק, ליב קנט, גרושה טרייה מנסה להבין מה לעשות עם חייה כאשר סבתה הצרפתייה, אדית בת 99, שהתגוררה בצרפת בזמן המלחמה מתעקשת לנסוע לצרפת,לאזור ריימס. לאדית יש קשר ל"בית שובו" והיא מרגישה צורך לשתף את אוליביה בסיפור הטרגי שלה.

למדתי דברים חדשים על ייצור יין, אהבתי את התיאורים של מרתפי היין והאזור. אף אחד מאיתנו לא יכול לדמיין את הדם, היזע והדמעות בצרפת של אותן שנים, במהלך מלחמת העולם השנייה, בכרמי השמפניה ובמערות. נקודות המבט של שלוש הנשים, המורכבות של החלטותיהן על רקע בלתי סלחני של הכיבוש הגרמני גרמו לי לרצות  לגלות מדוע הן עשו את הבחירות שעשו. יחד עם זאת, משהו היה חסר.

התקציר עשה רושם של עלילה שתתעמק בתנועת ההתנגדות בצרפת. אך לא כך קרה. מבחינתי לא היו מספיק פרטים היסטוריים על ההתנגדות הצרפתית באזור שמפאן במהלך המלחמה והסיפור הרגיש יותר כמו ספר צ'יק-ליט כשהחלק ההיסטורי בעלילה התמקד בענייני הזוגיות של הדמוית. ציפיתי לאותם סיפורים מעוררי השראה על אנשים שעשו הכל כדי לעמוד מול הנאצים, אבל הרגשתי יותר מפעם אחת שהם היו יותר ברקע.

יחד עם זאת הסיפור קריא, סוחף  וזורם. הכתיבה טובה אבל פיתוח הדמויות לקה בחסר, ועבורי, היה אתגר להתחבר אליהן.

 

"סודות בית השמפניה"  הוא סיפור מורכב על נאמנות, אומץ, בגידות, סודות אפלים, סליחה, אהבה ותקווה. סיפור הממחיש את העובדה שאנשים אינם כפי שהם נראים, ואהבה היא דבר שמשתנה ויש לה הגדרות רבות. השאלה מה נדרש בכדי לפצות או לכפר על טעויות העבר, והאם אפשר בכלל ניתן לעשות זאת, הדהדה בי לאורך כל הקריאה.

 

כשחושבים על חבל שמפאן בצרפת בוודאי לא חושבים על הנאצים, הכיבוש הגרמני, ההתנגדות הצרפתית, ההסתתרות במרתפי יין ובמערות.

 אבל...

"סודות בית השמפניה" מתאר את האימה, את הדמעות, את האהבה, את האובדן ואת האומץ שנדרש להתגבר על חטאי העבר ולסלוח.

 

קראתי הרבה ספרים על תנועת ההתנגדות בצרפת במלחה"ע ה-2 . טובים יותר וטובים פחות. "סודות בית השמפניה" הוא לא הרומן ההיסטורי-רומנטי הטוב ביותר בעיני, אך אני ממליצה עליו לחובבי הסוגה. הכתיבה מקסימה, ואם אתם אוהבים מערכות יחסים מבולגנות וסבוכות על רקע היסטורי בזמן המלחמה, תאהבו גם את הספר הזה.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה