יום שני, 26 באוקטובר 2020

פשעים זניחים – ביורן הלדורסון

פשעים זניחים – ביורן הלדורסון

תרגום: שירלי לוי

הוצאת לסה

אוקטובר,2020 .

נקרא כעותק דיגיטלי באתר אינדיבוק












"פשעים זניחים" הוא ספר קצר, המכיל אוסף נפלא של שבעה סיפורים קצרים המשתרעים על על פני כ -140 עמודים.

המונח פשעים זניחים מתייחס לפשעים קלים ללא קורבן בנפש,כגון גניבה, סחיבה מחנויות, הסגת גבול וכד'

הסיפורים בספר מתרחשים בפרברי רייקיאוויק, שם מתקבלות החלטות שנכנסות תחת ההגדרה של פשעים זניחים, החלטות שהחרטה עליהן מהדהדת במבצעיה כל החיים. הדמויות נושאות את אשמתן בשתיקה עד שהיא הופכת לאובססיה, לפצעים רגשיים שאי אפשר לבטא אותם במילים, אי אפשר לסבול אותם ולקבל עליהם מחילה.

הסיפור הראשון "רעש ילדים", הוא על ילדה בת 10 שעברה לשכונה חדשה בה היא לא מכירה אף אחד. המעבר מבית מרווח לבית קטן לא מיטיב עם הוריה והיחסים ביניהם אינם תקינים. היא נחשפת לאלימות מוזרה של ילד שגר בשכנות ונוצרת ביניהם "חברות" באמצעות המעשה שעשו שהופך לסוד משותף שלהם, והמשכו בהיותה עדה למעשה בלתי נסלח של הילד. זהו ללא ספק הסיפור הטוב ביותר בספר. מרשים ומפחיד בפשטותו.

הסיפור השני,"אם רק הייתם מתקשרים"  מספר על סבא ששני נכדיו הבוגרים והמנוכרים באים לבקרו. הוא אינו שמח לבואם והשיחה ביניהם מגלה את הפער בין מה שהוא חושב באמת לבין המילים שיוצאות מפיו. הוא די נוקשה ואינו מתיר לעצמו להתרכך כלפיהם ומעדיף להישאר בבדידותו.

אהבתי במיוחד את הסיפור "מדוזות", שנכתב מנקודת המבט של ילד ומתאר את היחסים בין שתי משפחות על חוף שטוף שמש, בצורה עוצמתית וחדה מאוד.

הסיפורים האחרים מגוונים גם בנושא וגם באופיים. הם כתובים מנקודת מבט של ילדים, מבוגרים וקשישים, בגילאים שונים ובמצבים שונים, וכולם מבוססים על זיכרון שקשור להיסוס, פחדנות, שקר ואלימות בחייהם, כאלה שנחשבים פשעים קטנים שאנשים מבצעים זה כלפי זה וגם נגד עצמם, מעשים שמובילים לתחושת אשמה, שהחוט המקשר בין כולם אלה הדברים שלא נאמרים בקול אלא נמצאים במחשבות,בזכרונות.

 

השימוש בסוף פתוח בסיפורים, משאיר דלת פתוחה אל חיבוטי הנפש של הדמויות, אל אי-ודאות באשר לתוצאות המעשים שנעשו, כך שהרבה שאלות שהתעוררו במהלך הסיפור נשארות פתוחות.

בכתיבה מינורית עדינה, בלי דרמה סוחפת ועוצרת נשימה, ביורן לא משאיר לקורא את האפשרות שלא להישאב לקסמם של הסיפורים, והבחירה בשם הספר "פשעים זניחים" מסכם את תוכנו באופן ברור וחד משמעי.

מומלץ ביותר. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה