יום שישי, 9 באוקטובר 2020

איך ללטף קיפוד – מור אסאל

איך ללטף קיפוד – מור אסאל

הוצאת נופך ספרים

יולי,2020. 301 עמ












יש ספרים שכבר מהמשפט הפותח לוכדים את הלב שלי ועושים לו מין קווץ' כזה שעוצר את הנשימה ואני יודעת שהנה הוא הגיע, הספר שאוהב, הספר שלא אוכל להתנתק ממנו.

זה מה שהרגשתי כשהתחלתי לקרוא את "איך ללטף קיפוד" שכתבה מור אסאל, ואם להיות כנה, אני עדיין מחפשת את המילים כדי לתאר את חווית הקריאה יוצאת הדופן שחוויתי.

הספר מספר על נוגה, בת 46 נשואה ואם לשני ילדים בשנות העשרה, מורה לקרמיקה, שעומדת על רציף הרכבת ומחכה לרכבת שלה, כשלפתע לוכד את עיניה, בקרון רכבת אחרת, מישהו שנראה כמו אוהד, אהוב נעוריה, שממנו נפרדה לפני 25 שנים,  זה שהפרידה ממנו שברה את חייה לשניים:

 "לפני ואחרי.

היא חוזרת הביתה, אל ברק, בעלה ואל צליל ושי, ילדיה, אבל כל מה שהתאמצה לשכוח חוזר אליה.

היא נאלצת להתייצב מול הנערה שהייתה, בת קיבוץ שהתבגרה בסביבה לא מוגנת, ומול אירועים מטלטלים מעברה שעליהם היא משלמת מחיר כבד עד היום.

מה יקרה לנישואיה ולמשפחתה כשהיא תתעמת עם בחירות העבר?

האם יהיה בה האומץ לשנות את מסלול חייה? " (כריכה אחורית)

 

הספר נע בין עבר והווה, בין אז לעכשיו, חושף סודות שכמו נשמרו בכספת. בין סיפור האהבה בעבר לחייה של נוגה בהווה. חושף צדדים ורבדים שונים בחיים הישראליים, ומתאר מגוון רחב של נושאים, שכל אחד מהם הוא פיסה בפסיפס חייה של נוגה.

הוא דוקר בנשמה ומייסר כמו קוצי הקיפוד כשהוא מתאר את המסע פנימה שהיא עוברת, את החוויה הישראלית הייחודית של ילדות ונעורים בקיבוץ, שירות צבאי, שוק הכרמל והיי-טק, כמו גם את החוויות האוניברסליות של זוגיות דואגת ואוהבת למראית עין, גידול ילדים בגיל ההתבגרות,  קשר רעוע בין הורים וילדים בהווה, וקשר מרוחק ודל עם ההורים שנבע מהאידיאולוגיה של חינוך משותף בקיבוצים, והטראומות של פגיעה מינית בימים של טרום me too  .

ספר סוחף ומרתק, ובעיקר כואב על בחירות, החמצות, אמהות, הורות, ילדות ומשפחה, ובעיקר זכרונות העבר ובחינת מה שהיה ומי שהייתה, שדי בארוע קטנטן כדי לפתוח תיבת פנדורה שתהפוך את חייה  ותיאלץ את נוגה להתמודד.

סיפור מפוכח וכואב שכל אחד עשוי למצוא בו משהו מחייו שלו.

אל תחמיצו! ממליצה בחום!

 

*** 

מור אסאל, בת קיבוץ כברי, הייתה במשך שנים רבות עיתונאית ובלוגרית, ופרסמה שני  ספרי הדרכה להורים. כיום היא מדריכת הורים ומלווה בתהליכי התפתחות אישית. זהו הרומן הראשון שלה.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה