יום שני, 18 באפריל 2022

ספינת הגורל – כריסטינה בייקר קליין

ספינת הגורל – כריסטינה בייקר קליין

תרגום: שרון פרמינגר

הוצאת ידיעות ספרים

ינואר 2022 . 336 עמודים











אוסטרליה וההיסטוריה שלה לא זרים לי, אך עלילת הספר "ספינת הגורל"  פקחה את עיני למציאות היבשה שקראתי עליה בספרי ההיסטוריה, והנכיחה את מה שקרה שם באמת.

באמצעות המחקר המדוקדק שעשתה, והכתיבה היפה, כריסטינה בייקר קלין מחייה פיסות מההיסטוריה האוסטרלית והבריטית שהתרחשו תחת הקולוניזציה הבריטית בשנות ה-40 של המאה ה-20. היא עוסקת ב"נשים המורשעות" וביחס הברברי וההרג של האבורג'ינים, הילידים של אוסטרליה. היה מזעזע לגלות שממשלת בריטניה גזרה עונשי מאסר לא פרופורציונליים על מורשעות על מנת להגלותן לארץ ואן דימן(כיום טסמניה), שם נאלצו הנשים לעבוד בפרך, בתנאי חיים קשים וללא טיפול.

 

העלילה מתמקדת בשלש דמויות עיקריות שאין להן דבר במשותף מלבד העובדה שעקב הנסיבות הן נמצאות יחד כי הן נידונות לגלות, ונאבקות לשרוד בעולם חדש ולא מוכר. נשים חזקות ובעלות אומץ שמתייצבות מול האכזריות הגברית במהלך ההפלגה ובהמשך באוסטרליה ובטסמניה.  ומנגד סיפורה של מתינה האבורג'ינית.


פלינדרס איילנד, אוסטרליה, 1840.

מתינה, ילדה אבוריג'ינית בת 8 נולדה באי פלינדרס. היא יתומה מהוריה. באחד הביקורים באי פלינדרס של ג'ון פרנקלין, המושל החדש של ארץ ואן דימן (= טסמניה) ,  היא "מאומצת" על ידי אשתו, ליידי ג'יין, ומובלת לחיים חדשים, לארץ חדשה. המושל ורעייתו מאמינים שהיא צריכה להיות אסירת תודה על המחווה הזו, והם לא מקדישים מחשבה או מגלים אכפתיות לרצונה או לעובדה שהיא נעקרה מהשבט שלה, ומהחיים להם היתה רגילה. ליידי ג'יין מסתירה את דעותיה הקדומות כלפי הילידים, והאימוץ של מתינה הוא למעשה "ניסוי" שבאמצעותו היא רוצה להוכיח לחבריה ומכריה שניתן "לאלף" את "הפראים".

מתינה היא בתו של הצ'יף האבוריג'יני שהוא ואנשיו נהרגו ברובם כאשר ממשלת בריטניה התיישבה בשטח האוסטרלי. לאחר מותו היא גדלה וגרה עם מורה לבן, למדה אנגלית ודבקה במנהגים הבריטיים. כשהיא נלקחת ומגיעה לבית המושל, היא מרגישה כאילו היא חלק מהאוספים הרבים שלהם.  היא זוכה להתייחסות נוראה, כאילו היא מוצג עבור המשפחה הלבנה וחברי הקהילה שלהם. רוחה שבורה מכך שאיבדה את ביתה, את משפחתה ואת תחושת השייכות שלה.

 

 

לונדון, 1840.

אוונגלין היפה והביישנית, היא בתו של כומר שעזר לה לרכוש השכלה  מתוך הספרים שברשותו. היא הייתה בקיאה ביוונית, לטינית, פילוסופיה, מתמטיקה, מדע, ספרות ושייקספיר ויכלה למנות את שבע היבשות ולזהות את קבוצות הכוכבים, אבל היא חסרה  כישורי הישרדות בעולם שמעבר לדלת ביתה.

כשהיתה כבת 20 נפטר אביה, והיא נותרה עם ירושה קטנה, אך ללא הרבה אפשרויות פרנסה. היא קבלה הצעה לעבוד כאומנת עבור ילדי משפחת ויטסטון העשירה,  ושם היא מתפתה לססיל, בנו מנישואיו הראשונים  של מעסיקה. כאשר ססיל עוזב לונציה, הוא משאיר לה טבעת אודם עטופה במטפחת עם ראשי התיבות של שמו, ועוד "מתנה" שתופיע בעוד מספר חודשים. כשדבר הריונה מתגלה, הטבעת נמצאת בחדרה, היא מואשמת בגניבתה, ובעקבות מריבה עם המשרתת היא מואשמת בנסיון רצח ונשלחת באמתלה שקרית זו לכלא ניוגייט, בלונדון. שופט גוזר את דינה ל-14 שנים בכלא קסקיידס, במושבת העונשין, ואן דימן. ללא הגנה משפטית, וללא חברים או תמיכה חברתית, היא, כמו נשים רבות באותה תקופה, מתמודדת עם אתגר ההישרדות היומיומית, וחווה רגשות שמעולם לא חוותה קודם לכן.

 

הייזל, נערה בת שש עשרה, מגלזגו, היא אחת מהנשים המורשעות שנשלחות לאוסטרליה. הפשע שלה, גניבת כפית כסף. הסיפור של הייזל עצוב כמו של אוונג'לין, אולי אפילו יותר, שכן אמה של הייזל דחפה את בתה לכייסות. עם זאת, הייזל למדה מאמה מיילדות וריפוי באמצעות צמחי מרפא והמיומנויות האלה מתגלות כמועילות בעתיד.

כשאוונג'לין נמצאת על הספינה היא חוברת להייזל ולאסירה נוספת בשם אוליב.

מה הקשר בין אוונג'לין הייזל ומתינה?

קראו את הספר ותגלו...

 

העלילה נעה בין סיפור חייה של כל אחת מהדמויות, וכל נקודת מבט מוסיפה רובד נוסף  לדינמיקה בין הנשים, למעמד החברתי, לקולוניזציה, להחפצה ולגזענות במאה ה-19. לכל הדמויות יש קולות משכנעים וייחודיים.  כל אחת מהדמויות זוכה ליחס נוראי ולתנאים מחפירים, אם זה בכלא באנגליה, או על ספינת העבדים  שהוסבה ל"ספינת הנידונים"  להעברתן למושבת העונשין, או בבית המושל. אבל, למרות הקשיים,הסבל והכאב יש הרבה יופי בקשרים שהן יוצרות  אחת עם השניה.

 

 

"ספינת הגורל" הוא סיפור בדיוני המבוסס על פרטים היסטוריים אמיתיים. רבות מהדמויות מבוססות על אנשים אמיתיים, ומקומות ואירועים רבים בספר התרחשו באמת. מרבית האבוריג'ינים הטסמנים נהרגו על ידי הכוח הקולוניאלי הבריטי, והמעטים שנותרו "נאלצו ללבוש בגדים בריטיים נוקשים" ונאלצו "להקשיב להטפות על גיהנום..." גם היחס האכזרי שגבל בסדיזם כלפי הנשים המורשעות מבוסס על המציאות.

אף על פי שאוסטרליה הייתה ביתם של האבוריג'ינים במשך יותר מ-50,000 שנה, ממשלת בריטניה בשנות ה-40 של המאה ה-20 ראתה את המושבה הצעירה שלה כבלתי מיושבת, וראתה בילידים מטרד לא נעים.

"ספינת הגורל" הוא ספר מרתק, מאיר עיניים ומאתגר. שובר לב אך גם מלא תקווה ומעורר השראה על ניצול לרעה של כוח. הוא עוקב אחר מסע חייהן של נשים שנכפה עליהן גורל נוראי, כשהן נאלצות להשאיר מאחור את חייהן הישנים ונאבקות להסתגל לחייהן החדשים, בתקופה בהיסטוריה שנשים נחשבו כ"פחותות" וקולן לא נשמע.

העלילה זורמת ללא מאמץ, הכתיבה יפה, הדמויות מפותחות ובלתי נשכחות.

אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי השנה.

 

ממליצה מאד!

 

*****

במשך 80 שנה הגלתה האימפריה הבריטית , יותר מ-160,000 איש , מתוכם 32,000 נשים, למושבות עונשין באוסטרליה ובטסמניה. בערך 1 מכל 7 אסירים היו נשים, שחיכו להן חיים קשים מאד באוסטרליה. האסירים.ות הוגלו מאנגליה, אירלנד  וסקוטלנד.

רוב המורשעים הועברו בגין פשעים קטנים. הפשעים הנפוצים היו גניבות קטנות, פריצות, עבירות צבאיות וזנות. המורשעים הועסקו כ"עבדים", אצל ועבור המתיישבים החופשיים שעברו לאוסטרליה.

כיום, מושבות העונשין בוטלו.

 

על ההגליה ומושבות העונשין לאוסטרליה ניתן לקרוא בהרחבה בויקיפדיה:

מושבות העונשין באוסטרליה וטסמניה

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה