יום חמישי, 7 באפריל 2022

כתב כמויות - ורד גלאון

כתב כמויות – ורד גלאון

הוצאת שתים

פברואר 2022. 252 עמודים

(הספר נקרא כעותק דיגיטלי)











כל מי ששיפץ או בנה בית, נתקל במה שנקרא "כתב כמויות". זה הספר הכחול הכולל מפרטים טכניים וקובע אופני מדידה אחידים, מה מותר ואיך צריך לבנות כל דבר, והוא מחולק לפי נושאים ותתי נושאים. שמות הפרקים בספר נקראים בשמות מתוך כתב הכמויות שבתחום הבנייה והם מקבילים לקורה בחייה של יסמין: "עבודות בטון יצוק באתר", "מתקני תברואה", "עבודות טיוח", "פיתוח נופי", "מרחבים מוגנים", "קירות תמך מקרקע משורינת", וכד'.

"אני מדמיינת שגם לחיים עצמם יש ספר כחול כזה.

כמו בספר האמיתי, יש בו הוראות קובעות לוחות זמנים, תנאי העסקה[....] בכל פרק מפורט מנעד הרגשות, אופן הופעתם ודרך ההתמודדות איתם: לימוד כישורי חיים, תהליך חִבְרוּת, לימוד אינטימיות ויישומה, משברי התבגרות[...] זיווג והתאהבות, רבייה והולדה, עבודות חיים זוגיים, עבודות פיתוח קריירה וכולי וכולי."  (מתוך הפרק הפותח: מוקדמות)

 


"כתב כמויות" מלווה את יסמין לאורך שנה אחת.

יסמין היא אדריכלית, רווקה כבת 40 , אוהבת אדם, ישירה וכנה, מאד מקצועית ומצליחה. לקוחותיה הם זוגות ומשפחות שמחפשים ליווי מקצועי בשיפוץ או בבניית בית וההמלצות עליה עוברות מפה לאוזן. יש לה ותק וניסיון והיא מצליחה לתכנן ולהתאים בתים לאנשים, או אנשים לבתים. בפגישת היכרות ראשונה עם הזוג שהיא עומדת לתכנן עבורם את בית חלומותיהם היא לומדת להכיר אותם תוך התבוננות בהתנהלותם, ויודעת לנבא אם הם יעמדו באתגרים שהבנייה תציב בפניהם. במהלך הליווי היא "שותפה" שקטה לרגעים הטובים והרעים, וכשהמחלוקות בין בני הזוג מתעוררות והיא מוצפת במריבות שלהם, היא לא מאפשרת לזה לחדור ולהשפיע על חייה, ומשאירה את עצמה מחוץ למה שקורה. יש לה מנטרה עליה היא חוזרת:


 זה לא שֶׁלָּךְ, זה לא אַתְּ וזה לא בִּגְלָלֵךְ ". 

 

בשונה מלקוחותיה, משפחתה וחבריה, יסמין בחרה להישאר רווקה ולא להביא ילדים משלה אבל יש בה הרבה נתינה ואהבה לילדים של חבריה ובכל הזדמנות היא שומרת עליהם והקשר שלה איתם מספק אותה ואותם. כשהחופש הגדול מגיע היא מקיימת עבורם בביתה "קייטנת יסמין לילדים חילופיים" .


את ביתה היא בנתה לפי טעמה ובהתאם לצרכיה. כשהיא צריכה לברוח או לעשות סדר במחשבותיה היא "בורחת" למרפסת, שם היא צופה מבחוץ בשכנים שגרים בבנין ממול, תוך שהיא עושה סדר פנימי ומיישבת בינה לבין עצמה את ה"בעד ונגד" שמנענעים את השקט הנפשי והסדר הקבוע של אורח חייה. היא אוהבת את הטבע, את ריח האדמה, ושום פרט, גלוי או סמוי, לא חומק מעיניה. אבל יסמין מתעייפת: "יותר מידי חיים פזורים בכל מקום" והיא רוצה לקחת פסק זמן מקצועי. בדיוק אז, היא פוגשת במסיבה את יוחאי, האקס המיתולוגי, שמזמין אותה לתכנן עבורו ועבור רעייתו סמדר, את ביתם, ויסמין לא מסרבת. בניית הבית הזה מובילה לרצף של מחשבות ושאלות שמערערות את כל מה שחשבה על ההחלטות עליהם ביססה את חייה, ולאירועים שמשבשים את שגרת חייה, כולל זימון לחקירה במשטרה שם היא מכירה את דניאל.

 

יסמין, אוהבת את המרחב המוגן שלה אך כניסתו של דניאל אל חייה מאלצת אותה להתמודד עם השאלות שאינה יכולה להתעלם מקיומן בכל הנוגע למערכות היחסים שלה ובעיקר לשאלה האם יש מקום לאהבה בחייה, והאם היא תוכל לוותר על החופש והמרחב האישי למען זוגיות. היא מבינה שכמו בבניית בית כך גם בחייה, נוצרו פערים בין הרצוי למצוי ומבינה שעליה לרענן את כתב הכמויות הפרטי שלה ולקבל החלטות. וכאישה שהסדר וההיצמדות לדיוק מאד דומיננטיים בחייה היא יודעת ש-


"סדר צריך להיות, וסדקים צריך לסתום מהר לפני שיהפכו לסכנה של ממש"

 

"כתב כמויות" הוא רומן ביכורים נהדר, קולח, מלא תובנות, לפעמים עצוב, לפעמים משעשע. ספר מעורר מחשבה שמאפשר להציץ לתוך עולם שזר לרובנו.

הוא מסופר בגוף ראשון, והקול של יסמין כל כך נכון עד שאי אפשר שלא להתאהב בה. היא לא מתכוונת להקסים את הקורא היא לא מחפשת להתחבב על הקורא אבל הסגנון הישיר והאנושי נוגע ללב ואי אפשר לעמוד בפניו. אהבתי את יסמין ודמותה מעוררת הערצה בנחישותה לחיות על פי רצונה. אהבתי את המסע שהיא עוברת, כשהיא בוחנת את המציאות המורכבת של יחסים בין נשים וגברים, יחסי יהודים ערבים, ואת יחס החברה אל מי שהולכים בתלם ומי שבוחרים לחיות אחרת.

 

מומלץ בחום !

 


***** 

ורד גלאון, היא אדריכלית בוגרת בצלאל, ילידת ירושלים, שבשנים האחרונות חיה בתל-אביב מוקפת משפחה, חברים והמון ילדים "מאומצים", וכמו הגיבורה בספרה, היא רווקה ללא ילדים ולכן גם היא כמוה,חריגה מאוד בנוף הנורמטיבי סביבה.


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה