יום חמישי, 21 באפריל 2022

אישה מספרת לך - לידיה בר־אב

אישה מספרת לך - לידיה בר־אב

הוצאת שתים הוצאה לאור

ספטמבר 2021. 222 עמודים

נקרא כעותק דיגיטלי











 

"בהרבה מאוד אנחנו הנשים דומות אבל בהרבה מאוד דברים אנחנו מאוד מאוד שונות."

 

"ישראל, שנות ה-60. בין המעברה לשיכונים, בין הקיבוץ לכרמל, ארבע נשים משתוקקות לאהבה, מחפשות הבנה ורודפות אחר חלומות." (מתוך התקציר)

שתי אחיות, חצי אחות וחברה שהיא כמו אחות, מתמודדות עם אתגרים רגשיים הקשורים לבני זוגן ולזוגיות שבה הן נמצאות, נאבקות עם אומללות ותחושת בדידות המלווה את החיים לצד האדם איתו בחרו לחיות.  נתיבי חייהן של הארבע משתלבים אלה באלה, והקשר ביניהן משפיע אל כל אחת מהן. כולן יחד וכל אחת לחוד שואפות להימלט אל מקום אחר וטוב יותר, אך נסיבות חייהן כופים עליהן להחליט:  האם לחיות עם מה שיש, או לנסות למצות את החיים עד תום.

מתוך סיפור חייהן ניגלה הקשר החזק ביניהן שנשמר לאורך שנים ומתגלים רגעי שמחה וצחוק, אך בעיקר מפחי נפש ומכאובי לב. לא תמיד הן גלויות ופותחות את סגור ליבן אך גם ללא מילים הן יודעות לקרוא את המתרחש בליבה של כל אחת.

 

אורליה ורינה הן אחיות שנולדו להוריהן בלוב. אמן נפטרה בלידה של רינה ומאז רינה נושאת משא כבד על כתפיה. למרות שרק שנה מפרידה ביניהן, אורליה דואגת לרינה כאילו היתה אמא שלה, ורינה נשמעת לרצונה של אחותה. אביהן נישא בשנית והבנות קוראות לרעייתו החדשה "ציה" (דודה). מנישואים אלה נולדים 5 אחים (לא כולם שורדים), ביניהן  רוחמה.  

כשהם עולים לארץ משכנים אותם במעברה ואורליה ורינה מקבלות צריף משלהן.  

אורליה היפה, היא טיפוס "אנטי". לשונה חדה וישירה והיא אינה חוסכת את שבט לשונה מאיש. היא נחשבת ל"מלכת היופי של המעברה", מתאהבת בפרדי השוטר. הוא אביר חלומותיה, אך נפגעת ממנו ונפרדת ממנו ביוזמתה, למרות שליבה נשאר כרוך אחריו. היא דעתנית, גאוותנית, עקשנית ובעלת דעות מוצקות, וחודשים ספורים אחרי שנפרדה מפרדי, היא נישאת לז'אקו שחיוכו מזכיר את חיוכו של ג'יימס דין.

"הכל ניבאו להם חיים יפים, ורינה הביטה באחותה ולא ידעה, להאמין או לא להאמין לחיוך המאושר שלה..."

ז'אקו אדיב, נדיב, אוהב אדם ומלא חמלה, הוא הניגוד המושלם של אורליה. הוא אוהב את אורליה אהבת נפש, יותר משהיא אוהבת אותו, מוכן למלא כל גחמה ומשאלה שלה, סובל בענווה את יחסה המתנשא והמבטל, ורק בערוב ימיו זוכה להערכתה.

 

רינה, שמרגע לידתה הפכה ליתומה, נושאת את עיניה לאחותה הגדולה אורליה, ששומרת עליה כנמרה. היא למדה תפירה בוויצ"ו,  וזמן מה הצליחה להתפרנס מהתפירה.  כמו אורליה, התאהבה במוריס אהבה טוטאלית, וכשהוא עוזב אותה היא מיואשת ושבורה ומנסה להתאבד. רינה העדינה, מתקשה להתמודד, וכשמחסלים את המעברה ומעבירים את המשפחות לדירות עמידר בכפר אתא היא חשה מחנק לגור עם אביה ומשפחתו בדירה הקטנטנה.  בלשכת העבודה מציעים לה, בין היתר, מישרת מטפלת לשתי ילדות בכרמל תמורת מגורים ומשכורת צנועה, ורינה בוחרת להיות מטפלת. היא מתוודעת לורדה ולבעלה כוכבי. היא גרה בביתם מספר שנים טובות ומאושרות, לומדת מהם הרבה על החיים ועל העולם, ובסופו של דבר כשכבר אין צורך בשירותיה כמטפלת, ורדה משפיעה עליה לעבור לקיבוץ. רינה עוברת לקיבוץ, מכירה את ירמי שמתאהב בה, בנערה עם פני הילדה המתוקות והחיוך המהוסס, ורק רוצה לגונן עליה. היא נישאת לו והם מקימים משפחה.

 

רוחמה, אחותן למחצה, כרוכה אחרי שתיהן מילדות, במיוחד אחרי רינה. היא תמיד עצובה ונחבאת אל הכלים. מגיל 15 עבדה ולמדה כדי לעזור בפרנסת המשפחה, לאחר שאביהן נפטר. היא רכשה השכלה ומקצוע, ונישאת לשלמה שהופך אותה לאשה כנועה וצייתנית. חייה איתו נעים בין תקופות של חום ואהבה לבין תקופות של איום, פחד ותהיות רבות. רק לעיתים רחוקות היא מעזה למרוד כנגד המחנק שבחייה.

 

ורדה, היא המעסיקה של רינה, שהופכת להיות אחות נפש לרינה ולאחיותיה. היא סופרת ומשוררת חסרת מנוח, שהתחתנה עם כוכבי שהיה המורה שלה. הם חיים על הכרמל, מצבם הסוציו-אקונומי טוב, ועל פניו נראה שיש לה הכל אך היא אינה מאושרת.

אורליה אומרת:


"תגידי לוורדה'לה שלך, שאם יש לה הכל והיא לא מאושרת סימן שחסר לה הכל."

 

ורדה חסרת המנוח רודפת אחרי האושר לא מוותרת וזוכה לרגעים בודדים של חסד, אך בסופו של דבר משלימה עם המציאות ולומדת לקבל את תוצאות הבחירות שעשתה.

 

 

"אשה מספרת לך" מסופר ברגישות ובחמלה.  הוא נוגע במגוון רחב של קשרים משפחתיים והשפעתם על בנות הזוג, על אהבה ומסירות בין אחיות וחברות, הבחירות שנעשות והשפעתן על מהלך החיים, פגעי הגיל, שחיקת הזוגיות, חרדות שחושפות עד כמה בני הזוג לא מכירים זה את זה לעומק, אך בעיקר במה שנמצא מתחת לפני השטח ובמה שלא נאמר בגלוי.

 

סיפור יפה, עדין, חם ומלא תובנות, ששבה את לבי.

 

ממליצה בחום!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה