יום שבת, 2 באפריל 2022

חדר 128 - קטי בונידן

 חדר 128 - קטי בונידן

תרגום: אביגיל בורשטיין

הוצאת תכלת

פברואר 2022. 240 עמודים











מתי בפעם האחרונה כתבתם מכתב?

לא הודעת טקסט, לא מייל, אלא מכתב אמיתי באמצעות נייר מכתבים ועט?

הרומן הצרפתי הנעים הזה משנת 2019 תורגם לעברית והעלילה מסופרת במתכונת של החלפת מכתבים בין הדמויות. 87 מכתבים.

בלב הסיפור עומדת "תעלומה" הקשורה לכתב יד שנמצא, והנסיון להתחקות אחרי המסלול שעשה הספר מאז שנעלם בשנת 1983.

כשאן-ליז מזמינה את חדר 128 במלון בו ריוואז' בחוף בריטני, היא עדיין לא יודעת שהשהות הזו תשנה את חייה ותעזור לה לחשוף תעלומה בת כ- 30 שנה.

במגירת שולחן הלילה שלצד המיטה היא מגלה כתב יד ישן והיא לא יכולה שלא לקרוא אותו.  המילים הכתובות מרגשות אותה, וכשהיא מוצאת בעמוד 156 כרטיס ביקור עם כתובת, היא משערת שאולי הכרטיס שייך למחבר כתב היד, ומרגישה צורך להחזיר אותו לבעליו. היא שולחת אותו לכתובת שבידיה, וכותבת למחבר המשוער מכתב. במהלך הקריאה היא מבחינה בהבדלי סיגנון הכתיבה, ועל פניו נראה שהמחצית הראשונה של כתב היד נכתב על ידי מחבר אחד, ומישהו אחר כתב את חציו השני,  והתוספת של שני שירים בסופו נראים כאילו  נכתבו על ידי אנשים אחרים.

האם אן-ליז תמצא את מחברי כתב היד?

התשובה, שמגיעה אליה כמה ימים לאחר מכן, מגיעה מסילבסטר, והיא מפתיעה אותה. סילבסטר מודה לה על שמצאה את כתב היד שאבד לו לפני כ- 30 שנה כשהיה צעיר בן 23 בטיסה למונטריאול, ומאמת את תחושתה  שהמחצית השנייה של כתב היד אינה פרי עטו.

אן-ליז נחושה לאתר את כל מי שהחזיק את כתב היד בידיו, מהרגע שאבד ועד שהגיע לחדר 128, כדי למצוא את הכותבים הנוספים, ומגייסת לשם כך את חברתה הטובה מגי. הן הופכות לשרלוק הולמס ולד"ר ווטסון, ומנהלות חיפוש, כמו החיפוש שעושים אחר אפי, בספר "איפה אפי" מאת מרטין הנדפורד. מגי מדמה את אן-ליז שעוברת ממציאת אדם אחד לחיפוש אחר האדם הבא, לקורא שמעביר דפים בספר "איפה אפי"

"את עוברת מעמוד לעמוד בספר ובכל תפאורה את מחפשת את אפי שלך!"

וסילבסטר מתייחס למסע החיפוש כולו כאל צפייה

"בפתיחת מטריושקה. כל שלב מגלה דמות חדשה שטומנת בחובה דמות נוספת".

במהלך ששה חודשים היא עוקבת אחר מסעו של כתב היד ומחפשת את מחברו השני, יוצרת מערכת יחסים מסוג "חבר לעט" עם המחבר של החלק הראשון, והמסע הופך להרפתקאה שמפגישה אנשים בדרכים לא צפויות. חליפת המכתבים בינה ובין מכותביה מגלה איך כתב היד השפיע על חייהם במהלך שלושים השנים שהוא "נעלם", בדיוק כפי שהוא משנה את חייהם של מי שעוסקים בו בהווה.  נוצרות חברויות חדשות, ונחשפים סיפורי אהבה וסודות אינטימיים חדשים וישנים, ומסתבר שכאז כן עכשיו, קסמו של הספר הביא ומביא הרבה אושר לחייהם של אנשים.

 

האם זהותו של המחבר השני תתגלה?

על כך תקראו בספר.

 

 

"חדר 128" הוא רומן מכתבים עדין, שנפרש על פני 6 חודשים, 2 יבשות ו-5 מדינות, ממונטריאול בקנדה אל חוף בריטני, לפריז, בריסל ולונדון . אן-ליז מתחקה אחר הרמזים שמובילים אותה לאנשים רבים שכולם החזיקו בכתב היד בזמן זה או אחר ומצאו בו משמעות שנגעה בחייהם, וכמותם גם היא עוברת בעצמה מסע של גילוי עצמי.

ההתחלה היתה קצת מבלבלת,בעיקר בשל ריבוי הדמויות, אבל כשהכרתי אותן טוב יותר יכולתי להפריד בין סיפורי החיים שלהן בקלות רבה יותר, והספר התחיל לזרום בקצב מהיר.

מי היה מאמין שכתב יד יכול לגעת בכל כך הרבה אנשים?

זה לא רומן רומנטי, למרות שיש בו אהבה, או ספר מתח למרות שיש בו "תעלומה" והקורא משתוקק לגלות מיהו המחבר. זהו סיפור על העליות והמורדות של החיים ועל היופי שבתקשורת עם אנשים אחרים באמצעות מכתבים, וכמובן ההשפעה שלהם על המשאלות והחלומות שלהם.

 

נכון שהיה קצת מוזר לקרוא ספר של חליפת מכתבים בשנת 2016, כשהקידמה כבר כאן והתקשורת מהירה וזמינה באמצעות מיילים והודעות טקסט בפלאפון, אבל  זה לא פגם בהנאת הקריאה.

"חדר 128" הוא ספר מענג שגרם לי להתגעגע להתרגשות של מציאת מכתב בכתב יד בתיבת הדואר האמיתית שלי.   זה בהחלט ספר לאוהבי ספרים והקריאה בו היתה מהירה, מענינת ומהנה. 

אין ספק שבפעם הבאה שאשהה במלון אחפש במגרות 😊




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה