יום חמישי, 16 בנובמבר 2023

כל שנותר לך לתת – אדריאנה טריג'יאני

כל שנותר לך לתת – אדריאנה טריג'יאני

תרגום: עפרה אביגד

הוצאת עם עובד

ספטמבר 2023. 413 עמודים











רומן על שלושה דורות של נשים במשפחה איטלקית מלוכדת המתגוררת בעיירת החוף הים תיכונית היפה ויארג'יו. משפחת אומנים טוסקניים עם סוד אחד יוצא דופן.


העלילה עוסקת בנושאים של זהות ושייכות, ומספרת על מתילדה, המטריארך של משפחת קאברלי, בת ה -82, שהיתה אשה קפדנית ודעתנית מאז ומעולם. כעת, כשהיא מודעת לכך שימיה ספורים, ולפני החתונה של נכדתה אנינה, היא נחושה לחלוק סוד עתיק יומין עם משפחתה, סוד הקשור לסיפור האהבה הגדול של אמה, דומניקה, עם חבר ילדותה, סילוויו, ועם הקפטן הסקוטי ג'ון, האב שמתילדה מעולם לא הכירה.

דומניקה קאברלי חיתה בכפר ויארג'ו השוכן לחוף הים באיטליה. משפחתה עסקה בליטוש ועיצוב אבני חן. היא גדלה בתקופה שבה לנשים אין הרבה אפשרויות מלבד להינשא ולטפל בבית, בבעל ובילדים, אבל זה לא מנע ממנה לחלום בגדול.  כל ילדותה שאפה להיות אחות. החבר הכי טוב שלה, סילוויו, הוא המנודה של העיירה, מכיוון שהוא ממזר, אבל זה לא מרתיע אותה מלהיות חברה טובה שלו. סילוויו ואמו עוזבים את העיירה, אך דומניקה לא שוכחת אותו. היא מתחילה ללמוד להיות אחות וכשהיא מגשימה את חלומה ועובדת במרפאה שבויארג'ו היא נותנת עצה בעניין הקשור למניעת הריון, ומסתבת עם הכנסייה הקתולית החזקה. כעונש, היא מורחקת מהכפר, ונשלחת לצרפת, לעבוד כאחות במנזר במרסיי. עולמה משתנה כהרף עין, אך היא מוצאת נחמה בדאגה לזולת, וכשהיא פוגשת את קפטן ג'ון לורי מק'וויקרס, הסקוטי תכול העיניים, האהבה ביניהם פורחת.

כאשר איטליה נמצאת על סף מלחמת העולם השנייה, מתילדה נאלצת להתרחק מהחופים הסלעיים של מרסיי אל היופי של סקוטלנד והיא מגיעה לגלזגו. היא עובדת כאחות במנזר, שם היא פוגשת שנית את קפטן ג'ון, הם מצליחים להתגבר על המיכשולים (היא קתולית, אמו מתנגדת לנישואים עם איטלקיה) והוא הופך להיות בעלה.

המלחמה שברקע גורמת לבריטים לעצור איטלקים שחיים במדינה, גם סקוטים איטלקיים, והם מובלים בספינות ורכבות לגלות הרחק מסקוטלנד, והיהודים שביניהם להשמדה.

דומניקה חווה אהבה, אובדן ואבל בזמן שהיא כמהה לביתה שבאיטליה. בסופו של דבר, היא חוזרת לויארג'יו אך היא אישה שונה לחלוטין מהילדה שעזבה. החיים שניהלה בחו"ל נשמרו זמן רב כסוד משפחתי, ובתה של דומניקה, מתילדה, מחליטה לחשוף את המורשת המשפחתית באוזני בתה ונכדתה, בימים שלפני מותה, כי חשוב לה שבני משפחתה יכירו ויעריכו את הסיפור המשפחתי, שהשפיע  ועיצב את המשפחה,כך שימשיך לעבור  מדור לדור.

 

אדריאנה  טריג'יאני כותבת בפשטות ובבהירות והדמויות שלה חיוניות ומעניינות למרות החיים הפשוטים שהן חיות. תיאורי המקומות והתרבות מועברים בפרטים קטנים כמו דלת צבעונית, אוכל אהוב, ריח זכור או אינטראקציה אישית, ורוב הנושאים בספר פשוטים אך אוניברסליים: משפחה, בית, אהבה, הזדמנות אבודה, חרטה.

יש ניגוד חזק בין הדמויות הגבריות והנשיות. הנשים כולן חזקות וחרוצות, תמיד נותנות מעצמן, הן חדות לשון ובעלות רצון ודעה עצמית, אבל תמיד אוהבות. הגברים לעומת זאת חלקם עצלנים ורעים, אחרים חרוצים, כנים ואוהבים, אבל גם הטובים שבהם פחות חזקים מהנשים ונותנים לנשים לומר את המילה האחרונה...

דומניקה עצמאית מאוד ובעלת שאיפות. משפחתה ושכניה מטילים ספק בבחירות שלה, אבל היא נשארת נאמנה למי שהיא ולמה שהיא מאמינה בו. למרות שנענשה על מעשיה, אנחנו רואים אותה גם מנקודת המבט של הסובבים אותה, ואי אפשר שלא להעריץ אותה.

גם בתה מתילדה ראויה להערצה. היא עקשנית באותה מידה, ושתי הנשים מסורות לבעליהן ולילדיהן כל אחת בדרכה.

העלילה מסופרת בשני צירי זמן: האחד בעבר, במהלך ואחרי מלחמת העולם השנייה והשני בימינו, הפרקים מתחלפים לסירוגין, עם הרבה פלשבקים לזכרונות מימים אחרים.

חלק מהסיפור מבוסס על אירוע אמיתי וטרגי הקשור באוניית הנוסעים ארנדורה סטאר, שבסוף יוני 1940 הוטלה עליה המשימה לגרש על סיפונה אזרחים אנגלו-איטלקיים ואנגלו-גרמנים ומספר קטן של שבויי מלחמה לגיטימיים, לקנדה.  ב-2 ביולי 1940 היא הוטבעה על ידי צוללת  גרמנית מול חופי אירלנד. 805 איש איבדו את חייהם.

ממליצה♥ 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה