יום ראשון, 26 בנובמבר 2023

ומי לא בא? – בת' אולירי

ומי לא בא?  – בת' אולירי

תרגום: שאול לוין

הוצאת כנרת זמורה דביר

נובמבר 2022. 320 עמודים












שיבון, מאמנת חיים שהעבודה המוגזמת שלה גורמת לה לשחיקה, חיה בדבלין ומגיעה לעתים קרובות ללונדון לפגישות פנים אל פנים עם לקוחותיה. היא נפגשת עם ג'וזף קרטר בכל פעם שהיא מגיעה ללונדון.

מירנדה, "כירוגית" עצים, מין סוג של יערנית, אשה אחת שמטפסת עם קבוצת גברים על עצים, חותכת ענפים וכו'.

ג'יין, השקטה והיפה,היא צעירה שברירית עם טראומת עבר מסתורית שמתחילה מחדש בווינצ'סטר כמתנדבת חסרת ביטחון בחנות צדקה.

 

שלוש נשים שונות מאוד אחת מהשנייה שלא יודעות שיש להן  דבר אחד משותף: ג'וזף קרטר. 

ג'וזף קרטר הוא גבר מניפולטיבי מקסים עם קוד מוסרי משלו, גבר שמנהל עם כל אחת משלוש הנשים קשר שונה. כמו זיקית הוא משתלב בחייהן ומנסה לתת להן בדיוק את מה שהם רוצות או צריכות.  

הוא מבריז לשלושתן ביום האהבהוהעלילה עוקבת אחר שלוש הנשים הללו, והתפתחות היחסים שלהן  איתו.

 

שיבון, מתרגשת כשג'וזף מזמין אותה לדייט הראשון שלהם, ארוחת בוקר ביום האהבה. עד עכשיו נהגה להיפגש איתו בחדר בבית המלון  ומיפגש איתו בציבור, מרגש אותה.  היא יושבת לבד בבית הקפה שקבעו להיפגש בו, ומחכה לו. האם הוא הבריז לה?

 

מירנדה יוצאת עם קרטר כבר חמישה חודשים. הוא תכנן להם ארוחת צהריים מיוחדת של חג האהבה במסעדה יקרה. אבל ג'וזף  לא מגיע, ולא עונה לאף אחת מהודעות הטקסט שלה. האם היא נזרקה על ידו?

 

החבר של ג'יין, ג'וזף קרטר, שותף למועדון הספרים שלה, ולאט לאט היא מתאהבת בו, אבל היא לא בטוחה אם הוא רואה בה יותר מאשר חברה – ידידה. הוא הבטיח להעמיד פנים שהוא החבר שלה וללוות אותה בערב של חג האהבה למסיבת אירוסין של עמיתה לשעבר. אבל, אין שום סימן לג'וזף, ועמיתיה לעבודה חושבים שהיא המציאה אותו. איפה הוא?

 

שלוש הנשים חוות קשת של רגשות. הן כועסות נעלבות ומודאגות בהתאם לרמת ההערכה העצמית והסבלנות האישית שלהן, וכשהחבר/ דייט שלהם מופיע למחרת, מבולבל ומתחרט, הוא מצליח לשכנע אותן לסלוח לו באמצעות מגוון תירוצים. הן סולחות אבל לא שוכחות וספקות ושאלות שמתעוררות נותרות ללא מענה עבור כל אחת מהן, ויום האהבה שהוחמץ שותל את הזרעים לשינוי במערכות היחסים שלהן עם ג'וזף.

העלילה היא סוג של תעלומה, שכמו  בפאזל צריך להבין את מערכות היחסים האלה, ולמצוא את החלקים המתאימים. אמנם  יש רמזים, אך הם די מטעים ומעניין להבין איך ג'וזף מג'נגל ביניהן. העלילה מסופרת מנקודת מבטן של שלוש הנשים ועוברת ביניהן לסירוגין. בהתחלה לא כל כך ברור מה מחבר ביניהן, והקורא מקבל מושב בשורה הראשונה לתאור חיי האהבה של ג'וזף קרטר, שנשאר חמקמק עד לחלק האחרון של הספר, כך שקשה לאהוב אותו, ולהתייחס אליו, אבל לקראת סוף הסיפור, מבינים שיש בו הרבה יותר מאשר עניין של בגידה. לאט לאט מתחילים להיפרם כל הקשרים ומה שמתגלה זה סיפור די עצוב.

בת' אולירי עוסקת בנושאים כמו בחירות באהבה, בעיות אמון, יחסי משפחה והצלחה מקצועית, היא שוזרת בלב העלילה  גם נושאים "כבדים" שמוסיפים תוכן לסיפור, כמו התמודדות עם בעיות נפשיות, מניפולציות רגשיות, אובססיה, התעללות, אובדן,  ומתמקדת גם בשקרים שאנו מספרים לאחרים ולעצמנו, בבחירה לשמור על שתיקה למעננו או למען אחרים, ובסופו של דבר הזמן שלוקח עד שמקבלים את האומץ והכוח לדבר.

 

 

"ומי לא בא?"  הוא הרומן השני מאת בת' אולירי שקראתי. לא ממש התלהבתי מסיפרה הקודם שתורגם לעברית, "דירת שותפים" , וחשבתי  ש"ומי לא בא" יהיה תיקון לראשון. אך לא כך קרה. לקח לי נצח לסיים אותו. אולי תרמו לכך ארועי ה 7.10.2023  ומה שקרה בעקבותיהם, אבל  די איבדתי עניין ואני מודה שהוקל לי כשסיימתי אותו.

הקצב היה איטי והרגיש לי כאילו לא קורה הרבה, כאילו לא מתקדמים לשום מקום עד לחלק האחרון של הספר, שהיה החלק המעניין ביותר. למרות שמערכות היחסים של הנשים עם ג'וזף עוזרות להן לצמוח ולהחלים,לא הרגשתי שום כימיה או רומנטיקה בין מישהי מהן ובין ג'וזף קרטר.

הדמויות היו מעניינות אבל סופרו בגוף שלישי מה שהיקשה עלי להתחבר אליהן . ולמרות שהספר היה סביר, לא נהניתי ממנו כמו שחשבתי שאהנה, אולי בגלל הציפיות שהיו לי בעקבות הביקורות הנלהבות עליו. אני יודעת שרבות מחברותי הקוראות אהבו את הספר מאד. מבחינתי הוא היה בסדר. לא מעבר.

ציפיתי שהספר יהיה מצחיק, רומנטי ,סקסי אבל זה לא היה אף אחד מהדברים האלה.  רוב הזמן השתעממתי ורק חיכיתי וחיכיתי שמשהו משמעותי יקרה.

 

אז קראתי אותו, ואני שמחה להמשיך הלאה.

לשיקולכן.ם

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה