יום חמישי, 30 בנובמבר 2023

אחותי והים - דונטלה די פייטרנטוניו

אחותי והים - דונטלה די פייטרנטוניו

תרגום יעל קריצוק

הוצאת כנרת זמורה דביר

ספטמבר 2023. 208 עמודים

המספרת, שנישאה בגיל 25 (כיום גרושה) לרופא שיניים השייך למשפחה משפיעה, נזכרת בתקרית שהתרחשה במלאות שלוש שנים לנישואיה, כאשר אחותה התזזיתית מסתערת על דלת ביתה ברגע שלפני עלות השחר, עם תינוק בזרועותיה. היא פונה לאחותה הגדולה ולבעלה שיעזרו לה  ולבנה בן התשעה חודשים, וינצ'נזו,  שנקרא על שם אחיהם הגדול שנפטר.

אדריאנה לא התראתה עם משפחתה די הרבה זמן, ואחותה אפילו לא ידעה שהיא מצפה לילד.

 

ממי היא בורחת?

האם היא באמת בסכנה?


הכניסה של אדריאנה לדירה של אחותה ובעלה, כשהיא פרועה ומבוהלת מביאה איתה שוב את אותו אי סדר, שכבר בילדותן גרמה תמיד לכאוס במערכת היחסים ביניהן. בבת אחת החדרים מתמלאים בקולות, ספקות ושאלות ואלו יצביעו על הסדק עליו נשענים נישואיה (של האחות הגדולה.) פתאום שמים לב להיעדרויות של פיירו, לרוך שלו, לאלגנטיות המנותקת שלו, ואלה נראים שונים ממה שנראו עד בואה של אדריאנה.

 

המספרת שלנו, שגדלה אצל  קרובי משפחה אך הושבה אל בית הוריה בגיל שלוש עשרה, הרגישה תמיד כמו אאוטסיידר בין אחיה והוריה. אדריאנה, אחותה הצעירה ממנה בשלוש שנים, הייתה האדם היחיד שאליו היא הייתה קרובה ושהגן עליה. במהלך השנים המספרת שלנו הצליחה להתוות לעצמה בנחישות דרך שאיפשרה לה להתנתק מביתה, ממשפחתה וממקום מגוריה, ולמרות שהשתיים היו תלויות זו בזו, הן חיפשו בחייהן הבוגרים עצמאות, או לפחות את האשליה שלה. הן בחרו גברים ואורחות חיים שונים לחלוטין,  וכשעלילת הספר "אחותי והים" מתחילה, האחות הגדולה רחוקה מחייה בעבר, מארצה וממשפחתה. היא מלמדת ספרות באוניברסיטה בגרנובל, צרפת. בעקבות שיחת טלפון שמגיעה באמצע השיעור, היא מחליטה לחזור מיד הביתה, לעיר החוף פסקארה במחוז אברוצו באיטליה, שם מתברר שאדריאנה נאבקת על חייה לאחר שנפצעה קשה בבורגו סוד, כפר הדייגים בו התגוררה עם בנה בן השש עשרה.

 

"אדריאנה ידעה להחזיר אותי, לכל מה שרציתי לעזוב".

 

היא יוצאת לדרך ברכבת ולאורך לילה אינסופי צפים ועולים זיכרונות  שמחזירים אותה לפסקארה ובמיוחד  לבורגו סוד. שם, באותו מיקרוקוסמוס כל כך בלתי חדיר אך כל כך מסביר פנים, עם החוקים הבלתי ניתנים לערעור ואנשיו, היא תגלה מה באמת קרה, ואולי תצליח להשלים  עם העבר.

 

דונטלה די פייטרנטוניו חוזרת עם רומן מותח ואינטימי, אינטנסיבי מאד, עם מבט מעמיק פנימה, אל הקשר המסובך, הלא מתפקד אך הבלתי ניתן להתרה בין האחיות, שתי נשים חזקות אך כל כך שונות אחת מהשניה, שמוצאות נחמה ברגעים הקשים ביותר בחייהן. במהלך מסעה, דרך זיכרונותיה של המספרת, אנו מתוודעים לאירועים המשמעותיים שסימנו את חייהן של שתי האחיות וכיצד התפתחה מערכת היחסים ביניהן במהלך השנים. ילדותן בסימן התעללות והזנחה, ניסיונותיהן להימלט מחיי המצוקה הכלכלית בה חיו ומהמשפחה הלא מתפקדת שלהם, האבל המשותף, מערכות היחסים ביניהם, האובדן ושברון הלב שהן מתמודדות איתם, הנתק ביניהן והתלות שלהם אחת בשניה שהמרחק לא יכול להחליש. שתי האחיות מוצאות את עצמן שבורות בשל אהבותיהן העקומות, בשל האובדנים שהן נאלצות לעבור, עם הפחד לאבד זו את זו לנצח.

 

דונטלה די פייטרנטוניו המשיכה את סיפורן של שתי האחיות מסיפרה "אמא של הים". ולמרות הקפיצות המבלבלות של הזכרונות בין צירי הזמן השונים, (היו מקרים שבהם הייתי צריכה לעצור ולחשוב באיזה נקודה בחייהן הן, והאם נמצאים באיטליה או בצרפת), זה סיפור עצוב, עם  קרן של תקווה.

כתוב נפלא.

מומלץ בחום♥



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה