יום שלישי, 30 ביולי 2024

לא ביקשנו כנפיים – ונסה דיפנבאו

לא ביקשנו כנפיים – ונסה דיפנבאו

תרגום: אורטל אריכה

הוצאה: כנרת זמורה דביר

אוקטובר 2016. 336 עמודים


ונסה דיפנבאו כותבת ברומן השני שלה, על נושאים רציניים כמו הריון בגיל העשרה, אחריות הורית, הגירה בלתי חוקית ובריונות, ועושה אנלוגיה להתנהגות האנושית באמצעות  נדידת הציפורים.

כמו ציפורים נודדות, שעפות בכיוון הלא נכון ומתקנות בשעת דמדומים את נתיב מעופן, כך גם עושים אנשים, כשהם מתקנים את טעויות העבר.


הסיפור מתחיל בצורה די דרמטית עם לטי בת ה-33 כשהיא נוטשת את שני ילדיה, אלכס בן 15 ולונה בת 6, שניהם מאבות שונים שאינם נוכחים בחייהם. לטי גרה באזור של סן פרנסיסקו שהפך במהלך השנים לשכונת עוני נטושה, בבניין ישן ומתפרק. היא משאירה את ילדיה לבד ונוסעת בעקבות אמה, מריה אלנה, שעזבה למקסיקו ללא הודעה מוקדמת, מתוך כוונה להצטרף לבעלה, אנריקו.

הוריה של לטי מגיעים ממקסיקו, כמהגרים לא חוקיים, ולמרות שלטי נולדה בארה"ב והיא אזרחית, הוריה לא. הם לא רק גרים יחד במשך 15 שנה, אלא הם אלה שגידלו את אלכס, כשלטי הרתה בגיל צעיר והפכה לאם חד הורית, ואחר כך גם את לונה בזמן שלטי עובדת כמפרנסת היחידה בשלוש עבודות.

מכיוון שלטי לא גידלה את אלכס ולונה עד לאותו שלב, היא משוכנעת שהיא לא מסוגלת לגדל אותם בלי אמה. אבל להחזיר את הוריה לארה"ב הופך להיות בעיה רצינית מה גם שאביה מסרב לעזוב את ביתו, ואמה של לטי בוחרת להישאר איתו, ומכריחה את לטי לחזור לילדיה.

מרגע זה ואילך,  הסיפור מתמקד בלטי שצריכה ללמוד מה זה אומר להיות הורה שנוכח רגשית בחיי ילדיה תוך שהיא מפרנסת אותם כמיטב יכולתה. היא עושה הרבה טעויות כשהיא מנסה להפוך לאם שמעולם לא הייתה, אבל לאט לאט היא משתפרת בעזרת ידידה ריק, וחברתה שרה. היא רוצה לעשות את הטוב ביותר שהיא יכולה כדי לספק לבנה ולבתה את החיים הטובים ביותר.

 

אלכס, הוא נער חכם, אדיב והתנהלותו והתנהגותו משקפים את החינוך שקבל מסבו וסבתו, אליהם הוא מתגעגע מאד. הוא עומד בפני הרבה אתגרים, והרבה עומס מוטל על כתפיו כנער מתבגר, ועוד היספני עני בדרום קליפורניה. הוא לא בטוח מהם רגשותיו כלפי אמו והוא סקרן לדעת מי אביו.

הוא מתאהב בפעם הראשונה, ולטי מפחדת שהוא יחזור על הטעויות שלה, ויחבל בחלומות שלו עם הריון בגיל ההתבגרות. עם זאת, אלכס אחראי הרבה יותר מהקרדיט שאמו נותנת לו, אבל בניסיון לעזור לחברתו יסניה, מהגרת לא חוקית, להימלט מהבריונות שהיא חווה בבית הספר, הוא מסכן בלי משים את העתיד של שניהם. מערכת היחסים של אלכס עם יסניה, מאפשרת להביא לקידמת הבמה את אי השוויון של מערכת החינוך, המציאות האכזרית של בריונות וההשלכות וההשפעות על ילדים שנקלעו לנסיבות של הגירה בלתי חוקית, כאשר הפחד המתמיד מגירוש, מרחף מעל ראשם.

 

ספר שיש בו עלילה טובה, דמויות מעניינות ונושא או נושאים שגורמים לי לחשוב על החיים האמיתיים, משמחים אותי תמיד, ו"לא ביקשנו כנפיים" ענה על כל המאפיינים האלה. ונסה דיפנבאו התברכה בכישרון לגרום לקורא להתאהב בדמויות הפגומות והמשונות שהיא יוצרת. לאט לאט הדמויות מתגנבות לתוך הלב, וכל מה שאתה רוצה זה שהספר ימשיך וימשיך. הכתיבה שלה נהדרת, העלילה בנויה היטב והדמויות כל כך מרתקות שהרגשתי את ההתמודדויות, הדאגות, התקוות והחלומות שלהן. הן נאבקות, הן לומדות, הן צומחות. הן מוצאות את האומץ להצמיח כנפיים ולעוף.

 

דיפנבאו חושפת את דמותה הלא מושלמת של לטי. אנחנו מתוודעים למחשבות שלה, לספקות שלה, לחוסר הביטחון שלה. כמו ציפורים נודדות שמשנות כיוון לאחר שהלכו בדרך הלא נכונה, כך גם אנשים יכולים. לטי מכירה בחסרונותיה ומודה בטעויות שעשתה ועושה. השינוי שלה איטי ולעתים קרובות היא עושה שני צעדים קדימה וצעד אחד אחורה. היו זמנים שרציתי לנער אותה, אבל אי אפשר לערער על העובדה הלא מוטלת בספק שהיא אוהבת את ילדיה, ומחפשת את הדרך לעשות הכל כדי להשיג דיור טוב יותר, בית ספר טוב יותר ועוד.

 

כשקראתי את ה"תודות", גיליתי שדיפנבאו התקשתה מאוד לכתוב את ספרה השני. לאורך כתיבתו ליווה אותה החשש האם הוא יוכל להשתוות להצלחה של סיפרה הראשון "שפת הפרחים". היא השקיעה שעות מפרכות בכתיבה ובמחקר, כמעט ויתרה על הרומן, אבל העבודה הקשה שלה השתלמה.

 

"לא ביקשנו כנפיים" הוא ספר כן, מרגש וסוחף. זהו סיפור מסע מטלטל שמטופל בעדינות, על משפחה שכל עולמה מתהפך עליה ביום אחד, והיא נאבקת להתחיל מחדש, להתגבר על המצוקות ולבנות עתיד חזק ומאוחד.

 

אני מאד אהבתי, וממליצה בחום




יום ראשון, 28 ביולי 2024

קוביות של אושר – אנה כ' אסטבי

קוביות של אושר – אנה כ' אסטבי

תרגום: דנה כספי

הוצאת מטר

יולי 2018. 312 עמודים

 

"קוביות של אושר" הוא רומן מרגש על חמש חברות מילדות, שבאמצע שנות השישים לחייהן כמעט והשלימו עם הקלפים שהחיים חילקו להן. הן מחליטות לחיות יחד בחוות קקאו בפיג'י, שם הן לא רק פותחות עסק לשוקולד אלא מחזקות את החברות שלהן ומגלות את עצמן מחדש.

 

כשסינה, מאיה, אינגריד וליסבת מקבלות כל אחת מכתב בדואר המציג את אותה שאלה, התשובה ברורה. 

קאט, חברתן הוותיקה מהתיכון, שעזבה את נורבגיה עם בן זוגה ניקלס, ברגע שסיימו את לימודיהן, נדדה איתו שנים ברחבי העולם, בנסיון להפוך את העולם למקום טוב יותר לפחות באזורים מוכי גורל.  השניים השתקעו בפיג'י, שם הם רכשו מטע של קקאו.  

 קאט, שהתאלמנה בפתאומיות, שולחת להן הזמנה מפתה:

 

"נטעתי את רגליי באדמת פיג'י ובכוונתי להישאר

כאן עד לשקיעה האחרונה. מה דעתכן להצטרף אלי?

להשאיר מאחור את כל מה שהשתבש?"

 

בואו לגור איתי בחוות הקקאו שלי בפיג'י. בואו לבלות את הימים באכילת שוקולד ובפטפוטים כמו אז כשהיינו צעירות, משוחררות מגברים, דאגות וקור. בואו להזדקן בגן העדן, ביחד, ואם זה לא יסתדר אני אתן למי שתרצה, כרטיס טיסה חזרה לנורבגיה.

 

איך אפשר להגיד לזה לא?

 

כל הארבע בוחרות להגיע. אמנם הן חוששות מהלא מוכר, מהמנהגים המקומיים, מהחיים בכפר קטן בקצה העולם, מהחיים בקומונה, אך הן מחליטות לתת הזדמנות להתחלה חדשה, אולי האחרונה בחייהן, מתוך תקווה שהשינוי יפיח חיים, בחייהן המשמימים.


סינה, הפכה לאם כשהייתה צעירה מאוד ונאלצה לגדל את בנה לבדה. היא לא יכלה להמשיך ללמוד וכל חייה בילתה באותה עבודה. עכשיו, בנה המבוגר הוא פרזיט בוגר, שעדיין לא "מצא" את עצמו, והיא לא יודעת אם היא אוהבת אותו בגלל אנוכיותו והסבל שהוא גורם לה. היו לה חיים קשים ונמאס לה להילחם ולהשיג כל כך מעט.

 

מאיה, מורה לשעבר ואֵם, היא ציירת מוכשרת, שסימני הדמנציה נעשים ברורים מיום ליום. היא מרגישה שהעולם חומק ממנה, לומדת להתנהל עם עצמה ברגעי הצלילות.

 

אינגריד, רואת חשבון אמינה וחרוצה שעובדת בשירות האוטובוסים המחוזית, הקדישה את כל חייה לעבודה. היא שומרת את עולמה הפנימי סגור, מתבודדת ומרגישה שלא חוותה את כל מה שהיתה צריכה לחוות, ומתכננת להפיק את המירב מחייה החדשים בפיג'י.

 

ליסבת, שהייתה הפלרטטנית מכולן, נישאה לגבר עשיר וזכתה לחיים נוחים, אבל עכשיו היופי שלה הוא לא מה שהיה, לא משנה כמה היא מנסה. היא מבינה שהחיים שלה לא היו מושלמים כמו שחשבה. היא חיה בנפרד מבעלה הבוגדני, והקשר עם ילדיה ונכדיה רופף. היא בודדה מאד, אך מתנהלת כלפי חוץ כאילו חייה מושלמים. בפיג'י היא לומדת להסיר את המסיכות הרבות שמכסות על הפצעים שבחייה, להכיר את יופיה האמיתי, הפנימי, ולהתמודד עם המציאות של "התבגרותה".

 

קאט נאלצת להתמודד עם אובדן בעלה וכל מה שכרוך בכך. היא אישה אופטימית, חזקה, אבל יש דברים שעשתה בחייה והחלטות שקבלה, שעכשיו היא מתחרטת עליהן, למרות שאחרים קצת מקנאים בה על מנהיגותה הטבעית וחייה מלאי הרפתקאות.

 

החמש מחליטות להשתמש בפולי הקקאו כדי לייצר קו מיוחד של שוקולד מריר שהן מחליטות לקרוא לו "קוביות של אושר". יש הרבה ניסוי וטעייה בתהליך הלמידה אבל הן לא מוותרות על האתגר החדש שבחרו כמטרה בחייהן.

תוך כדי עבודתן החדשה, כל אחת לומדת בדרכה להסתגל לחיי הכפר הפשוטים והצנועים, לחיים המשותפים בבית של קאט, ולהכיר אחת השנייה ואת עצמן.  

יש בספר 6 נקודות מבט מאוד ברורות, כולל זו של אטתה, מנהלת משק הבית הפיג'יאנית של קאט, והסופרת לוכדת את האישיות והקול של כל אחת מהנשים. הקוראים לומדים עליהן בפרקים המתחלפים לסירוגין בין כל אחת מהן, וככל שהימים חולפים, הסודות העמוקים שלהן נחשפים, כשהן מדברות מעודדות ותומכות אחת בשנייה, וגם כאשר אטתה מתפללת עבורן, ומנהלת את שיחותיה עם אלהים, ומבקשת את עזרתו בחייה. היא מספרת סיפורים הקושרים את הסיפורים האחרים, דרכה רואים את ההבדלים התרבותיים בין אנשי האי לאירופאים ואת הטעויות שהם עושים בגלל בורותם במנהגים המקומיים.

יש עוד פיג'ית צעירה שמשחקת תפקיד חשוב בסיפורה של כל אישה, אבל תצטרכו לקרוא את הספר כדי לפגוש אותה, ופיג'י עצמה הופכת לדמות שמינית.

 

"קוביות של אושר" הוא ספר מיוחד ומרגש, מלא בשיאים ושפל, שמעביר מסר ברור על כך שלא משנה אם אנחנו בני 18 או 66, כולנו יכולוים לחוות חוויות חדשות והזדמנות שנייה להיות מאושרים.

סיפור על אחווה נשית, על הערכה עצמית, על יחסי הורים-ילדים, על פיג'י האקזוטית, על המראות והריחות, ובכלל על אורח החיים היום-יומי.

 

מומלץ מאד.

 

יום חמישי, 18 ביולי 2024

הנסיכה בשחור 9 - ובת הים הנסיכה – שנון הייל, דין הייל

הנסיכה בשחור 9 - ובת הים הנסיכה – שנון הייל, דין הייל

תרגום: שהם סמיט

איור: לוין פאם

הוצאה: כנרת זמורה דביר

יולי 2024. 96 עמודים


 

יש צרות במצולות הים!

האם הנסיכה בשחור והחברה החדשה שלה בתולת הים יכולות לעצור את השטויות של תְּמָנוּנְעֲנָק כחול גדול?

 

הנסיכה בשחור וחבריה, הנסיכה בשמיכה ונוקם העזים, נהנים מיום של שמש וים על הסירה המלכותית של הנסיכה אָכִילֵאָה. הנסיכה בשחור ממש משתוקקת לראות בתולת ים. משאלתה מתגשמת כאשר נסיכה בתולת ים אמיתית, מגיחה מבין הגלים!

זוהי הנסיכה זר צדפים. יש לה בעיות שנשמעות מאוד דומות לבעיות של הנסיכה בשחור וחבריה. היא זקוקה לעזרתם בהגנה על עיזי הים החמודות שלה, מפני תְְּּמָנוּנְעֲנָק חמדני מאוד, שבשיטוטיו במרחבי הממלכה לוקח מכל יצורי הים את כל מה שמתחשק לו.


עכשיו הוא רוצה לזלול את עזי הים... והנסיכה בשחור יחד עם חבריה יוצאת להילחם בתמנונענק.

האם הן יכולות להתמודד עם מפלצות מתחת למים כמו שהן מתמודדות איתן ביבשה?


מכאן מתחילה הרפתקה מהנה הכוללת קרבות ימיים משעשעים, 
אלא שהנסיכות ונוקם העיזים מבינים במהירות שהלחימה מתחת למים יכולה להיות קשה עבור מי שלא חי במים, ולכן רק בתולת הים, הנסיכה זר צדפים,  יכולה להציל את עיזי הים.

הנסיכה זר צדפים מתוקה ונחמדה לכולם ונותנת לכולם לעשות מה שהם רוצים. הנסיכה בשחור וחבריה מסבירים לה שלהיות נסיכה זה הרבה יותר מרק להיות נחמדה, שזה אומר שהיא צריכה ללמוד לדבר ולעמוד על שלה-


"אִם תַּשְׁמִיעִי אֶת קוֹלֵךְ וְתַעַמְדִי עַל שֶׁלָּךְ, אוּלַי גַּם הַתְּמָנוּנְעֲנָק יַקְשִׁיב!"

 

היה מחמם לב לראות כיצד הנסיכה זר צדפים משתנה לאט לאט, הופכת להיות נועזת, לומדת להגיד לא, לדבר בשם עצמה, ולהציב כללים חדשים בממלכתה.

יש קווי דמיון  בין העולם היבשתי לעולם הימי. בשני העולמות יש עיזים, רק שאלה שבים מקסימות ועם סנפירים וזנבות. ויש נסיכות שיש להן אחריות גדולה אבל גם רוצות ליהנות.

 

"הנסיכה בשחור  ובת הים הנסיכה"  הוא הספר התשיעי בסדרת הנסיכה בשחור.

סיפור על בתולת ים, חֲבֵרוּת ואיך לדבר בשם עצמך ולעמוד על דעתך! הוא מלמד כל כך הרבה דברים בצורה ברורה ומרעננת, כמו ביטחון עצמי, אומץ, ובעיקר רומז שנשים ונערות לא צריכות לשתוק כדי להיראות נחמדות.

האיורים הצבעוניים מרהיבים ומעוררים חיים בעלילה ונותנים תחושת כיף. הם גורמים לקוראים להרגיש כאילו גם הם נמצאים עם החבורה בים. הטקסט היה קל ולא עמוס, הגופן גדול יחסית ומנוקד, והעלילה זורמת במהירות, הדמויות טובות לב, חכמות,מעין גיבורי על, ויש  מפלצות ...

 

סיפור מתוק שישאיר את הקוראים הצעירים עם חיוך על הפנים.

מתאים לגילאי 5-7 ובעיקר לראשית קריאה.

 

 

יום רביעי, 17 ביולי 2024

הגלגיליות של קארן – קיטי פרינה

הגלגיליות של קארן – קיטי פרינה

תרגום: דנה טל

הוצאה: כנרת בית הוצאה לאור

2024. 125 עמודים

 

"הגלגיליות של קארן" הוא הספר השני בסדרת הספרים "מועדון האחות הקטנה", סדרת קומיקס חדשה לראשית קריאה, סדרת בת ל"מועדון הביביסיטריות", בכיכובה של קארן, ילדה עם הרבה דמיון, ועם כשרון מיוחד להסתבך בהרפתקאות.


לא קראתי את סדרת הספרים הקודמת, ולא את הספר הראשון בסידרה הזו, לכן הסקירה שלי היא "נטו" התרשמות לגבי הספר הזה בלבד.


הספר מספר על קארן והגלגיליות שלה. 

קארן היא מחליקה טובה מאד. יש לה זוג גלגיליות חדש והיא לא יכולה לחכות עד שתחליק עליהם. כשהיא מחליקה מהר על הגלגיליות שלה, היא מרגישה שהיא עפה, אבל באחת הפעמים היא עוברת תאונה, מגיעה לבית החולים, שם אנחנו מקבלים מידע על כל הבדיקות שהיא עוברת, שמות המכשירים הטכניים, עד סיום הטיפול בה,  כאשר שמים על היד הפצועה גבס.

בבית, כל המשפחה עוזרת לטפל בה, אבל כאשר הם מפסיקים, היא צריכה לעשות דברים בעצמה וביד שמאל. אמנם זה לא כל כך קל, אבל היא מתמודדת די יפה.

בביקור נוסף בבית החולים, כשהיא מתבקשת לספר מה קרה לזרועה השבורה, קארן בת השבע מוסיפה פרטים לסיפור האמיתי כיד הדמיון הטובה עליה, ובהמשך הספר, בכל פעם שהיא נשאלת מה קרה ואיך נפצעה היא עורכת את הסיפור מחדש, ומכפילה את הסיכונים שאיתם כביכול התמודדה במהלך התאונה שעברה. הרופא אומר שאסורה החלקה על גלגיליות במשך חודשיים, מה שלא משמח את קארן, אבל אז היא פוגשת את ריקי, חברה לכיתה ששבר את הקרסול. ריקי מספר לקארן שהוא עומד לקבל חתימה על הגבס משחקן בייסבול מפורסם! קארן מבינה שכדי לנצח את ריקי, היא חייבת להשיג חתימות רבות וגם חתימה מיוחדת לעצמה.


מי יחתום לקארן על הגבס?

מי היא גברת פורטר?

האם קארן תזכה לקבל חתימה מיוחדת?

 

העלילה מספרת על קארן וחיות המחמד שלה, חברים וחתימות, מה היא אוהבת לעשות, ועל מה היא חושבת. בסופו של דבר ולמרבה המזל, השקרים של קארן מתפוצצים בפניה, חבריה מאבדים את האמון שלהם בה, והיא לומדת לקח חשוב:

לשקר זה רע! תמיד צריך לומר את האמת.

המסר מועבר בצורה עדינה וחכמה ללא הטפה או הרצאה, מה שמקל ומהנה את קריאה.

הספר מתאים לקהל צעיר. ילדים בגילה של קארן יהנו ממנו מאוד.

הגרפיקה יפה, והיא נושאת את הדמויות בסיפור בלי יותר מדי טקסט מה שיתאים לקוראים צעירים בראשית דרכם.

 


יום שישי, 12 ביולי 2024

שדון פיצי פצפון - ג'וליה דונלדסון

שדון פיצי פצפון - ג'וליה דונלדסון

איורים : אנה קארי

תרגום: שהם סמיט

הוצאה: כנרת הוצאה לאור

יולי 2024


סיפור משעשע שכולו כיף בחצר החווה של דוד משה.

 

דוד משה מחליט לנקות את המטבח בבית החווה שלו. הוא מוצא בארון את קומקום התה שמונח שם ללא שימוש במשך זמן רב, כי כידוע, דוד משה לא אוהב לשתות תה.

כשהוא משפשף את האבק שהצטבר על הקומקום, קופץ מהפיה של הקומקום שדון פיצפון. הוא מציע לדוד משה לבקש משאלה.

דוד משה מבקש טרקטור "ואברא קדברא..." מופיע טרקטור חדש והשניים יוצאים לסיבוב בחווה. תוך כדי נסיעה דוד משה מהרהר בקול שהלוואי והיתה לו חברה שתעזור לו בעבודות החווה הרבות ו...הופ!

מהשמיים צונחת אשה עם מזוודה גדולה שהופכת להיות עזר כנגדו. אך גם לאשה יש משאלה והשדון ממלא את משאלתה מיד. דבר גורר דבר והמשאלות צצות להן אחת אחרי השנייה, ולשדון אין מנוחה לדקה.

לא לוקח זמן רב וחצר החווה מתחילה להיות עמוסה ומאוד רועשת!

מה היו המשאלות של דוד משה ואשתו?

האם השדון יזכה לרגע מנוחה או  להפסקה מהענקת משאלות?

והאם תוכלו לנחש מה היתה המשאלה של השדון?  

 

קראו את הספר ותגלו...

 

ג'וליה דונלדסון היא סופרת ילדים נהדרת, ואני אוהבת את ספריה.

"שדון פיצי פצפון" הוא סיפור הרפתקה קסום על כוחן של משאלות ועל אלה שגורמים למשאלות לקרות!

הספר כתוב בצורה משעשעת וידידותית, הוא קיצבי, והמלל לא עמוס. המשפטים קצרים ויש חזרתיות המסייעת להפנמה, זכירה והנאה מהנקרא.  תוך כדי קריאה לומדים להכיראת הצלילים שמאפיינים את החפצים שהגיעו בעקבות המשאלה, ואת הקולות שמשמיעות החיות.

 

האיורים חמודים, צבעוניים ומפורטים ותואמים את הכתוב כך שהילד גם שומע את הסיפור וגם רואה בעיניו את המתרחש.  ערכת הצבעים בהירה ומזמינה ומאד מושכת את העין.

 

נותרתי  עם חשק לעוד.

 

מומלץ לגילאי הגן.


יום חמישי, 11 ביולי 2024

קיטי קרן קטנטנתולה - שנון הייל

 קיטי קרן קטנטנתולה - שנון הייל

איורים : לוין פאם

תרגום: שהם סמיט

הוצאה: כנרת הוצאה לאור

יולי 2024 . 32 עמודים

 


 קיטי חושבת שהיא חד קרן.

היא אולי נראית כמו חתלתול רגיל, אבל בפנים פועם לב של חד קרן, והיא ממש מרגישה שהיא חד קרן מושלמת!

ואם היא מרגישה כך, זה אומר שהיא חייבת להיות אחת, נכון?

 

היא מנסה לשכנע את חבריה, תוכית ושממית, שהיא לא באמת חתלתול, אבל כל מה שהם רואים זה איך היא נראית מבחוץ ולא מבפנים. היא מתמודדת עם לעג אמיתי מצדם, כשהם אומרים שהיא קטנה מדי, הזנב שלה קטן מדי והיא מיללת מיאו בשנתה. אבל קיטי לא מוותרת. היא בטוחה וממשיכה לנשכנע אותם, אך הם תמיד אומרים לה שהיא רק חתלתול.

כשחד קרן אמיתי מתקרב , מנפנף בזנבו המפואר, תוכית ושממית מתלהבים ממנו וקיטי מתרחקת משם, מדוכאת מכך שהיא לא יכולה להיות כמו החד קרן הזוהר שלפניה. היא מרגישה לא יותר מכדור אבק.

אבל חד הקרן מפתיע את קיטי.

כשהוא רואה אותה הוא אומר לה שהוא אוהב את האוזניים הצמריריות שלה ואת השפם הכסוף שלה ורוצה לגלות לה סוד.



מהו הסוד?

איך הביקור של חד הקרן האמיתי ישפיע על קיטי?

האם השניים יקבלו  את מי שהם, ויבלו אחד עם השני באמת?

 

ספר מקסים וסיפור מתוק למי שאוהב חדי קרן וחתלתולים ולא רק.

סיפור על לרצות להיות משהו שאתה לא, ולגלות שמישהו אחר אולי רוצה להיות בדיוק כמוך. 

המסר של ידידות וקבלה של מי שאתה, ברור,  ולדעתי ילדים צעירים יבינו אותו ללא קושי.

 

הטקסט לא עמוס, האיורים מקסימים, מספרים את הסיפור גם ללא המילים, והרקע הנייטרלי עוזר לדמויות לבלוט ולסיפור לא ללכת לאיבוד בתוכם. השימוש בצבעי ורוד וסגול ידברו אל ליבם של ילדים בגיל הרך ולילדי הגן .

תוכית ושממית מופיעים על פי רוב בשולי העמוד,  כדי לחדד את הגישה השלילית שלהם כאילו שהם היחידים שיכולים להגדיר מי היא קיטי. לעומתם  חד הקרן החיובי מופיע בכל גודלו והדרו.

קיטי פשוט מקסימה. אי אפשר שלא לאהוב אותה.

 

לגילאי 3-6 .


יום שלישי, 2 ביולי 2024

הצמה – לטישיה קולומבני

 הצמה – לטישיה קולומבני

תרגום: אביגיל בורשטיין

הוצאת כנרת זמורה דביר

אוקטובר 2018. 192 עמודים

 


 

לטישיה קולומבני כותבת על שלוש נשים בשלוש יבשות בעולם, מרוחקות זו מזו בכל מובן אפשרי, אך בסופו של דבר לשלושתן מכנה משותף.

 

הסיפור הראשון הוא של סמיטה, והוא מתרחש בהודו.

סמיטה היא אישה צעירה שחיה בבדלפור, כפר קטן בהודו, והיא בת לקאסטה הדלאית. זוהי הקאסטה הנמוכה ביותר, קאסטה של מנודים, ותפקידה לאסוף בסלה את הצואה של בני הכפר שאין להם שירותים בבית.

סמיטה נחושה בדעתה לשנות את גורל בתה בת ה – 6  לליטה. היא נשבעת שלליטה לעולם לא תעשה את מה שהיא עושה. היא רוצה שהבת שלה תרכוש השכלה ותלמד קרוא וכתוב. בעלה מתרצה למשאלתה, ומשלם כסף למורה, אבל למורה, הברהמין, אין כוונה לאפשר ללליטה ללמוד. הוא דורש ממנה לבצע עבודות נקיון,  ומשפיל אותה מול  כולם. לליטה לא נענית לדרישתו והוא מצליף נמרצות על גבה. זה הקש ששובר את גב הגמל, סמיטה מחליטה לברוח באישון לילה.

 

הסיפור השני, הוא של ג'וליה והוא מתרחש בסיציליה.

אביה של ג'וליה הוא בעל בית מלאכה, הוא יוצר פאות לנשים ולגברים משיער איטלקי משובח. בגיל שש עשרה בחרה ג'וליה לעזוב את בית הספר ולעבוד במשרה מלאה עם אביה במפעל המשפחתי. ג'וליה מתאהבת בקאמאל, פליט סיקי והיחסים ביניהם חשאיים. כשאביה נפצע בתאונת דרכים ומאושפז ללא הכרה בבית החולים,  ג'וליה לוקחת על עצמה את ניהול את בית המלאכה. ג'וליה מגלה עד כמה קרוב בית המלאכה לפשיטת רגל, ומתלבטת האם לסגור אותו. היא  מקבלת מקאמאל רעיון שעשוי להציל את בית המלאכה ועובדיו המסורים, ולמרות ההתנגדות הנמרצת של אמה ואחותה, היא משנה כיוון, ומצליחה להביא את בית המלאכה לשיגשוג והצלחה.

 

הסיפור השלישי הוא של שרה כהן והוא מתרחש במונטריאול, קנדה.

לשרה שלושה ילדים משני בעלים שונים. היא עובדת בכירה במשרד עו"ד יוקרתי, ואמורה להפוך לשותפה במשרד. היא משקיעה את כל כולה בקריירה שלה,  לא נותנת לשום דבר לעצור אותה בדרך אל הפסגה. שמה הולך לפניה והיא זוכה להצלחה רבה. אך שרה חצויה בין ההשקעה בקריירה לבין הרצון להיות אם לילדיה. תחושת האשמה לא מרפה ממנה.

כאשר היא מגלה שהיא חולה מאד היא מסתירה את דבר מחלתה בעבודה כדי לא להיחשב חלשה, אך זמן לא רב עובר עד שסודה מתגלה והיא נדחקת ממקום עבודתה באגרסיביות רבה. היא מרגישה נבגדת על ידי עמיתיה, והבוס שלה. עכשיו היא מבינה מה מרגישים אלה שנאבקה בהם בבתי המשפט, וניצחה. היא מרגישה כמו אותם החלשים שצריכים הגנה וליווי ומקבלים כתף קרה.

 

כיצד נקשר סיפורן של שלוש  הנשים אחד בשני?

מה מחבר ביניהן?

התשובה, תימצא בסוף הספר.


למרות ששלוש הנשים באות מרקע שונה, וחיות בארצות הרחוקות זו מזו , שלושתן מתמודדות עם אתגרים ומשברים הקשורים לקיומן, ומתגברות עליהם. חייהן מורכבים ומסובכים, ולכל אחת מהן רשת של מחויבויות שמאלצת אותה לבחור בין הצורך לעמוד בציפיות הסביבה ובין הרצון לשנות את גורלה. הן לא נכנעות אלא עושות הכל כדי לשנות אותו, ומתמודדות עם המציאות הלא צפויה שנכפתה עליהן. למרות שאינן מכירות אחת את השנייה, סיפורי חייהן נשזרים כמו  שקולעים צמה.

 

"הצמה" הוא סיפור מרגש, אנושי ומעורר השראה.  ספר מלא כאב, חמלה התמודדות ותקווה, שמוקדש לכל מי שמבקש לקבוע את גורלו במו ידיו. חייהן של שלוש הנשים מוצגים  דרך המכשולים הגדולים בחייהן: עוני, מחלות ואימהות כבלם להתפתחות מקצועית. השלוש עוברות מסע מרגש ומטלטל לאחר שכל עולמן מתהפך עליהן ביום אחד, וההחלטה האמיצה שהן מקבלות מאלצת אותן להותיר מאחור את החיים שהכירו ולפתוח בהתחלה חדשה.

הכתיבה נהדרת , הדמויות מרתקות, והנושאים כבדים, אך מטופלים בעדינות.

 

מומלץ מאד.