יום שלישי, 2 ביולי 2024

הצמה – לטישיה קולומבני

 הצמה – לטישיה קולומבני

תרגום: אביגיל בורשטיין

הוצאת כנרת זמורה דביר

אוקטובר 2018. 192 עמודים

 


 

לטישיה קולומבני כותבת על שלוש נשים בשלוש יבשות בעולם, מרוחקות זו מזו בכל מובן אפשרי, אך בסופו של דבר לשלושתן מכנה משותף.

 

הסיפור הראשון הוא של סמיטה, והוא מתרחש בהודו.

סמיטה היא אישה צעירה שחיה בבדלפור, כפר קטן בהודו, והיא בת לקאסטה הדלאית. זוהי הקאסטה הנמוכה ביותר, קאסטה של מנודים, ותפקידה לאסוף בסלה את הצואה של בני הכפר שאין להם שירותים בבית.

סמיטה נחושה בדעתה לשנות את גורל בתה בת ה – 6  לליטה. היא נשבעת שלליטה לעולם לא תעשה את מה שהיא עושה. היא רוצה שהבת שלה תרכוש השכלה ותלמד קרוא וכתוב. בעלה מתרצה למשאלתה, ומשלם כסף למורה, אבל למורה, הברהמין, אין כוונה לאפשר ללליטה ללמוד. הוא דורש ממנה לבצע עבודות נקיון,  ומשפיל אותה מול  כולם. לליטה לא נענית לדרישתו והוא מצליף נמרצות על גבה. זה הקש ששובר את גב הגמל, סמיטה מחליטה לברוח באישון לילה.

 

הסיפור השני, הוא של ג'וליה והוא מתרחש בסיציליה.

אביה של ג'וליה הוא בעל בית מלאכה, הוא יוצר פאות לנשים ולגברים משיער איטלקי משובח. בגיל שש עשרה בחרה ג'וליה לעזוב את בית הספר ולעבוד במשרה מלאה עם אביה במפעל המשפחתי. ג'וליה מתאהבת בקאמאל, פליט סיקי והיחסים ביניהם חשאיים. כשאביה נפצע בתאונת דרכים ומאושפז ללא הכרה בבית החולים,  ג'וליה לוקחת על עצמה את ניהול את בית המלאכה. ג'וליה מגלה עד כמה קרוב בית המלאכה לפשיטת רגל, ומתלבטת האם לסגור אותו. היא  מקבלת מקאמאל רעיון שעשוי להציל את בית המלאכה ועובדיו המסורים, ולמרות ההתנגדות הנמרצת של אמה ואחותה, היא משנה כיוון, ומצליחה להביא את בית המלאכה לשיגשוג והצלחה.

 

הסיפור השלישי הוא של שרה כהן והוא מתרחש במונטריאול, קנדה.

לשרה שלושה ילדים משני בעלים שונים. היא עובדת בכירה במשרד עו"ד יוקרתי, ואמורה להפוך לשותפה במשרד. היא משקיעה את כל כולה בקריירה שלה,  לא נותנת לשום דבר לעצור אותה בדרך אל הפסגה. שמה הולך לפניה והיא זוכה להצלחה רבה. אך שרה חצויה בין ההשקעה בקריירה לבין הרצון להיות אם לילדיה. תחושת האשמה לא מרפה ממנה.

כאשר היא מגלה שהיא חולה מאד היא מסתירה את דבר מחלתה בעבודה כדי לא להיחשב חלשה, אך זמן לא רב עובר עד שסודה מתגלה והיא נדחקת ממקום עבודתה באגרסיביות רבה. היא מרגישה נבגדת על ידי עמיתיה, והבוס שלה. עכשיו היא מבינה מה מרגישים אלה שנאבקה בהם בבתי המשפט, וניצחה. היא מרגישה כמו אותם החלשים שצריכים הגנה וליווי ומקבלים כתף קרה.

 

כיצד נקשר סיפורן של שלוש  הנשים אחד בשני?

מה מחבר ביניהן?

התשובה, תימצא בסוף הספר.


למרות ששלוש הנשים באות מרקע שונה, וחיות בארצות הרחוקות זו מזו , שלושתן מתמודדות עם אתגרים ומשברים הקשורים לקיומן, ומתגברות עליהם. חייהן מורכבים ומסובכים, ולכל אחת מהן רשת של מחויבויות שמאלצת אותה לבחור בין הצורך לעמוד בציפיות הסביבה ובין הרצון לשנות את גורלה. הן לא נכנעות אלא עושות הכל כדי לשנות אותו, ומתמודדות עם המציאות הלא צפויה שנכפתה עליהן. למרות שאינן מכירות אחת את השנייה, סיפורי חייהן נשזרים כמו  שקולעים צמה.

 

"הצמה" הוא סיפור מרגש, אנושי ומעורר השראה.  ספר מלא כאב, חמלה התמודדות ותקווה, שמוקדש לכל מי שמבקש לקבוע את גורלו במו ידיו. חייהן של שלוש הנשים מוצגים  דרך המכשולים הגדולים בחייהן: עוני, מחלות ואימהות כבלם להתפתחות מקצועית. השלוש עוברות מסע מרגש ומטלטל לאחר שכל עולמן מתהפך עליהן ביום אחד, וההחלטה האמיצה שהן מקבלות מאלצת אותן להותיר מאחור את החיים שהכירו ולפתוח בהתחלה חדשה.

הכתיבה נהדרת , הדמויות מרתקות, והנושאים כבדים, אך מטופלים בעדינות.

 

מומלץ מאד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה