יום רביעי, 20 בנובמבר 2019

זכרונות מחיים אחרים - דייוויד וייטהאוס

זכרונות מחיים אחרים- דייוויד וייטהאוס
תרגום: שי סנדיק
הוצא' מודן, אריה ניר .
ספטמבר 2019
עותק דיגיטלי מאתר E-vrit





















“זיכרונות מחיים אחרים” מתאר את סיפורם של דאב, פיטר וג’רמיה שמסופר לחילופין ברומן. כל אחד מהם הוא רמז לתעלומה שפותחת את הסיפור,  כשפרופסור ג’רמיה קול נמצא בתוך צוללת, 200 מיילים מערבית לפרת’, אוסטרליה. הוא איבד את התקשורת עם תחנת המחקר שלו ונשארו לו 18 דקות של חמצן, כשלוויתן מתנגש בצוללת מסתבך במפרק הזרוע המיכנית של הצוללת, נאבק להשתחרר,  מקבל דום לב , ומושך את הצוללת למעלה. הפרופסור שספר את רגעי חייו האחרונים, ניצל, אך הלווייתן כאמור, מת, וכאשר צוות המחקר מעלה את גווייתו לסיפון לביצוע נתיחה שלאחר המוות, מתגלה בבטנו הקופסה השחורה של טיסה  PS570  שאבדה בדרכה מג’קרטה ללונדון והתרסקה בסמוך לחופי קורנוול לפני כ-30  שנה, ונקראת “הנשכחת”. יחד עם הקופסא מתעוררים הזכרונות.

במקביל אנו פוגשים את דאב, צעיר כבן 30 המתגורר בלונדון, שנשר מלימודיו באוניברסיטה ועובד כמוקדן בחברת אמבולנסים.  דאב שננטש כתינוק, גדל בביתם של זוג מבוגר ואוהב שהעניק לו מקור בלתי מוגבל של אהבה, טוב לב וטיפול. אף שמעולם לא הכיר את סיפור לידתו, או את הוריו הביולוגיים, הוא מייחס בסתר את חסרונותיו השונים לזוג חסר הפנים. כל מה שיש לו מהם, הוא שמו הלא שגרתי. קל מאוד לראות את הצלקות הרגשיות שנחרטו בדאב כתוצאה מהנטישה ואי הידיעה מיהם הוריו הביולוגיים. הוא סובל מפחד קיצוני מנטישה ובתקופה האחרונה ממיגרנות שמלוות בגל זיכרונות שאינם שלו, בהם מופיע אדם בשם פיטר מניוותר,ופרחים שאין לו שום הבנה וידע לגביהם.  דאב מעולם לא פגש את פיטר, אבל כל הזמן יש לו תחושת דז’ה וו, ולמרות שהוא חושב שהזכרונות הם תעלול של המוח, מין רוח רפאים במחשבותיו, הוא בטוח שפיטר מחזיק במפתח לתעלומת זהותו. בעקבות הזכרונות האלה הוא מבקש לברר מחשבותיו של מי פלשו אל שלו, ולמה,  ומה הם דורשים ממנו, מה הקשר ומה המשמעות שלהם אל העבר שלו.

פיטר מניוותר, רווק כבן 40, גר בברוקלין  וסיפורו מתרחש בשנות השמונים. הוא מנקה בתים, שבהם אנשים מתו, ובדרך כלל לא נמצאו במשך חודשים.  יום אחד הוא מוצא באחת הדירות פרח יפהפה ,”סיגל הביצה” , ובספרייה הוא מוצא מכתב אהבה בתוך ספר בוטניקה, שכתב צייד פרחים לאהובתו, ובו הוא מתאר ששה פרחים נדירים ומיוחדים, ואלה מעוררים בו השראה ותשוקה לצאת ולמצוא אותם. פיטר מצטרף לשיעור בוטניקה, בתקווה לפגוש חובבים אחרים ושם הוא נפגש ומתיידד עם הנס בנג הנורווגי, שמציע לו לצאת ביחד ולמצוא את הפרחים. עפ”י הזכרונות, פיטר והנס מתחילים את הרפתקאותיהם ברחבי העולם, במרדף אחר הפרחים יוצאי הדופן. במהלך טיולו, פיטר מתאהב – בטבע, בעולם ובאישה – לפני ששרשרת טרגדיות מתרחשת כמו אפקט דומינו, ומשנה את מהלך חייו הבטוחים שהיו פעם.

אז מדוע, ואיך, דאב זוכר את חייו של פיטר?
מה הקשר של פרופסור קול לסיפור?
ומה הקשר שלהם לקופסה השחורה?

מעקב אחרי הסיפורים הללו במקביל, מוביל לתעלומה הקשורה במטוס שנעלם ומה שקרה לנוסעי אותה טיסה, כמו גם לפתרון תעלומת הזהות האמיתית של דאב. לאט לאט, ובכתיבה מיוחדת ויפה, סיפורים אלה מתחברים ומשתלבים לסיפור על אהבה, חברות וזיכרון.

“זכרונות מחיים אחרים” מתחיל כסיפור פשוט על חיים ששזורים זה בזה ונפרדים זה מזה,  אך האופן בו הוא מסופר, דרך נקודות מבט רבות, תקופות זמן שונות ועל פני  יבשות שונות, הופך אותו למורכב, רב שכבתי ועשיר בפרטים.

מעולם פרחים לא נראו כה יפים, או שאהבה ממבט ראשון הרגישה כל כך עזה.

דיווד ווייטהאוס ממלא את סיפורו בדמויות ומדינות חלקם מלאות באור קסום, אחרות מסוכנות ומכוערות , ובזכרונות שמסופרים ברגש ואמפתיה שגורמת להרהר במורכבות הרבה של הסיפור עד לרגע בו דאב מגלה כיצד סיפורו מתמזג עם סיפורו של פיטר.

הכתיבה של ווייטהאוס עדינה ועוצמתית בו זמנית, וגם אם נדמה לקורא איך הסיפור עומד להסתיים, עדיין הסיום מצליח להפתיע.

“זכרונות מחיים אחרים” הוא סיפור מרגש על אהבה, אובדן, אובססיה, זהות וגילוי עצמי, זיכרונות והאופן שבו העבר מעצב אותנו.

ספר מעולה.

הערה: ההשראה של ווייטהאוס לרומן הייתה טיסת מלזיה איירליינס שנעלמה בשנת 2014, יחד עם סיפור שהוא קרא על צמח שנקרא רפלה-  ”פרח הגופה”  לפני 15 שנה.

הספר נקרא באפליקציית “עברית”, לקריאת פרק ראשון לחצו כאן:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה