יום שני, 11 בנובמבר 2019

מפתח עם כנפיים – שולמית זילברברג

מפתח עם כנפיים – שולמית זילברברג
איורים: רונה מור
הוצא' צמרת. 2019.





















“מפתח עם כנפיים” הוא ספר שירים לילדים שכתבה שולמית זילברברג. יש בו  24 שירים המתארים חוויות, מחשבות ורגשות שחווים ילדים בני שני המינים בחיי היום יום, וכל אחד יכול למצוא בהם משהו שידבר אל ליבו. השירים כתובים בגוף ראשון,  ומלווים באיוריה המעודנים,  של רונה מור.

שולמית זילברברג מספרת שהשיר הראשון בספר נכתב במהלך מבצע צוק איתן, כשנחשפה לחוויות והתמודדויות של ילדים בעת האזעקות והשהות בממ”ד, ולאחריו כתבה 23 שירים נוספים.

השירים מתייחסים לרצונות שלהם, למשאלות ליבם, לחוויות הפוגשות אותם בחייהם ובהתמודדות שלהם עם בעיות וקשיים יומיומיים. הם מעבירים מסר שאפשר להתגבר על כל בעיה, קטנה וגדולה, ומראים איך הם בעצמם מוצאים את הפתרון באמצעות דמיון, חשיבה יצירתית ואף הומור.

בשיר “אַבָּא וְאַבָּא” מתמודד הילד עם שאלה מציקה ששואל חברו:

“אֵיפֹה אִמָּא שֶׁלְּךָ? יֵשׁ לְךָ אִמָּא?”

כתגובה הוא עוזב את החבר באמצע המשחק ורץ לשחק עם ילד אחר, אבל מצטער שלא ענה לו מיד, ומחליט שבפעם הבאה שתישאל השאלה המציקה הוא יאמר:

“ אֲנַחְנוּ כְּמוֹ כֹּל מִשְׁפָּחָה
רַק שֶׁלִּי יֵשׁ אַבָּא וְאַבָּא… כִּי כָּכָה!”

בשיר “פִילִי טִילִי בָּם” יש לילדה מקל קסמים שיטיס אותה לירח, שיכין עבורה את השעורים, ויגרש את החושך כשמפחיד לישון לבד. אבל הקסם הכי חשוב שעושה מקל הקסמים קשור לאמא שלה, החולה, שהילדה מיחלת להחלמתה.

“יֵשׁ לִי מַקֵּל קְסָמִים
שֶׁמַצְחִיק אֶת אִמָּא כְּשֶׁהִיא עֲצוּבָה,
וּבְכָל פַּעַם שֶׁכּוֹאֵב לָהּ
מְדַגְדֵּג אוֹתָהּ וְנוֹתֵן לָהּ נְשִׁיקָה.”

שולמית כותבת על נושאים שהילדים מתמודדים איתם ביחסים בינם לבין ילדים אחרים, ובינם לבין ההורים או בני משפחה אחרים,  וגם על איך ילדים מתמודדים במצבים שלא הם אחראים להם, אלא המבוגרים.

בשיר “וַהֲכִי אֲנִי לֹא אוֹהֶבֶת” הילדה מונה את הדברים שאינה אוהבת וביניהם את המריבות בין ההורים:

“וַהֲכִי אֲנִי לֹא אוֹהֶבֶת
שֶׁאַבָּא וְאִמָּא רָבִים.
אַבָּא צוֹעֵק, וְאִמָּא כּוֹעֶסֶת,
וְאָז דְּמָמָה – הֵם לֹא מְדַבְּרִים.”

ויש לה פתרון לדממה,  שלא אגלה לכם מהו…

נושאים כמו: גירושי הורים, אבטלה , נישואים חד מיניים, קונפליקטים עם ההורים, חוקים בבית , יחסים בין דוריים, בעיות בבית הספר, התמודדות עם סוגים שונים של פחדים – פחד בעקבות אזעקות, פחד מחושך, פחד ממסיכות בפורים, געגועים לחברה שעזבה, לשכנה מיטיבה שעברה, שׁונוּת חברתית כתוצאה מאלרגיה , הורים שעובדים עד מאוחר ועוד… בין השורות והמילים נפתח צוהר שמבטא חוויה שחווים הילדים -חוויה משפחתית ואישית, ובכל שיר יש מין גילוי סוד על היומיום של כל ילד וילדה כך שאין ילד שלא ימצא את עצמו בתוך השירים האלו.

ספר מקסים עם שירים בגובה העיניים של הילדים על מה שמתחולל אצלם בלב. שירים תקשורתיים, מסקרנים אך מובנים.  יש בהם הומור רך וחיבָּה לבני האדם הצעירים שלמענם נכתבו.  רובם קצרים ובמרכזם סיטואציה אחת, לכל שיר יש קצב ומשקל משלו, את האופי שלו, את הרגש הייחודי שלו, ואת המסר שהוא מנסה להעביר מבעד למילים.

 את הספר חותם מאמר שכתבה ד”ר רוני סולן , פסיכואנליטיקאית, פסיכולוגית קלינית ופסיכותרפיסטית.
אהבתי מאד!!!


***
שולמית זילברברג, כותבת שירה ופרוזה לילדים, מנחה חוגים וסדנאות כתיבה לילדים ולנוער ומחברת ספר הילדים “פְלוֹפִּי הַדּוֹלְפִין בְּמַמְלֶכֶת הַיָּ רֵחַ”.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה