יום חמישי, 4 במרץ 2021

על האי – טרייסי גרביס-גרייבס

על האי – טרייסי גרביס-גרייבס

תרגום: כפיר לוי

הוצאת כנרת זמורה-דביר

2013 . 335 עמודים












אנה אמרסון, מורה לאנגלית בת שלושים, נענית להצעת הוריו של טי. ג'יי קלאהאן, בן ה +16 לעזור לו להשלים את חומר הלימודים שהפסיד במהלך אישפוזו הארוך. אנה אמורה לשהות במשך חופשת הקיץ עם משפחת קלאהאן הנופשת באיים המלדיביים. היא אורזת את המזוודות ומשאירה אחריה את החבר שלה, ג'ון, שמערכת יחסיהם הגיעה לפרשת דרכים.

טי.ג'יי לא רוצה לעזוב את שיקאגו, את החברים והמסיבות. הוא רוצה לחגוג את החיים אחרי טיפולים אינטנסיביים במחלת הסרטן שעכשיו נמצאת בהפוגה. אבל אף אחד לא שואל אותו .

אנה וטי.ג'יי מוצאים את עצמם על מטוס בדרכם משיקאגו לאי בו מחכה להם כבר משפחת קאלאהן בהרכב מלא.

אחרי עיכובים ותקלות לאורך כל הדרך הם נאלצים לקחת מטוס ימי כדי לסיים את הקטע האחרון בטיסה המפרכת. אלא שתלאות הדרך לא נגמרות. הטייס עובר התקף לב קטלני, והם מתרסקים לתוך האוקיאנוס ההודי, נסחפים במים שורצי כרישים ומצליחים לשמור על עצמם בזכות מעילי ההצלה שעליהם. הם נסחפים אל אחד מהאיים הלא מיושבים מבין שרשרת האיים הזו ומכאן ואילך הם  תלויים אחד בשני כדי לשרוד תוך המתנה לחילוץ. הם לומדים לעבוד יחד ולהשיג מים, אוכל, אש ומחסה, והסיפור עוקב אחר מאבקם להישרדות.

ככל שהימים הופכים לשבועות ואז לחודשים, אין סימן הצלה באופק. הם נתקלים בשפע של מכשולים אחרים, אבל הם גם חווים ניצחונות רבים, גדולים כקטנים, וכשהחודשים הופכים לשנים אנה נאלצת להתמדד עם האתגר הגדול מכולם, כשטי.ג'יי הופך מנער לגבר.

לכל מי שתוהה לגבי היחסים ביניהם לאור הפרש הגילים, אני רוצה להדגיש שאין שום קשר מיני ביניהם  שעשוי להיחשב ליחסים עם קטין.  טי.ג'יי אינו כמו בני נוער אחרים בני גילו. הוא בוגר מעבר למנין שנותיו בעקבות המחלה. הקצב והתזמון שהקשר שלהם משתנה מידידות למשהו שמעבר, מתוכננים בצורה מושלמת. זה לא הרגיש מהר מדי או לאט מדי. אין ספק שזה תוכנן בקפדנות ואין שום חשש למערכת יחסים בלתי הולמת מטבעה בין אישה בת שלושים לנער. יש ביניהם ידידות ארוכת טווח שמבוססת על כבוד והבנה הדדית שהופכת מאוחר יותר לאהבה. עד שמערכת היחסים הופכת לרומנטית, שניהם כבר מבוגרים, וטי. ג'יי בוגר לגמרי עפ"י החוק, ושניהם נואשו מלהאמין שאי פעם הם יצאו מהאי.

 

מה יעלה בגורלם של אנה וטי.ג'יי?

האם הם ישרדו את הסערות הקשות שעוברות על האי?

האם בסופו של דבר הם ינצלו?

ואם כן, כיצד יתייחס העולם האמיתי לאהבתם והאם אהבתם תשרוד מחוץ לאי?

 

קראתי את  ספרה הנפלא  של טרייסי גרביס-גרייבס " מי שהייתי פעם" , ואני מודה שהיו לי ציפיות לגבי הספר הזה.

אבל,  הספר הזה היה שונה לחלוטין. הוא בהחלט לא היה הספרות הטובה ביותר שנכתבה, אז מה?

 

זה היה ספר נחמד, עדין ושונה מסיפורי האהבה הסטנדרטיים, ובתור רומן ביכורים של הסופרת הוא היה די טוב. בהחלט לא חף מקלישאות, ובהחלט לא יצירת מופת אבל אחד שענה על דרישותי נכון לאותו רגע. רציתי שמישהו יספר לי סיפור קליל,  וטרייסי גרביס-גרייבס עשתה  את זה. הספר כתוב יפה, הוא סוחף וזורם בחן. הוא  לוכד ומציג את המצב שבו אנה וטי. ג'יי נמצאים, וסובב סביב גיבור, גיבורה ואי קטן,  ומצליח לשמור על עלילה מעניינת, מבלי להאט את הקצב.  זה כשלעצמו מעיד על כישרונה של  הסופרת. בנוסף, ה"סיפור שלהם" נבנה כמו שצריך והוא מסופר בגוף ראשון, משתי נקודות מבט ובפרקים מתחלפים כך שהקוראים לומדים להכיר גם את המחשבות של  הדמויות.

אהבתי את אנה וגם את טי.ג'יי.  בזכות עקשנותם ונחישותם.

אנה, על הבנתה ודאגתה לט.ג'יי. איך התייחסה אליו כשווה ולא כאל ילד.

טי.ג'יי הודות לבגרותו, לכוחו, לפרגמטיזם, ולכנות המוחלטת. לאחר שהוא נלחם במוות מספר פעמים, הוא יודע מה הוא רוצה, והוא רוצה את אנה. מה שמתחיל כידידות של ילד הופך עם חלוף השנים להרבה יותר,  ובעוד שאנה נאבקת להתנהל כיאות עם טי.ג'יי,  היא מופתעת מכך שהאיש הצעיר הזה גורם לה להרגיש מוערכת, רצויה ומכובדת כאישה, כפי שמעולם לא התנהגו אליה כך.

 

האם העלילה היתה צפויה?  כן.

האם הסיפור היה אפשרי במציאות? מי יודע.

האם הסוף היה מסודר מדי ?כן.

האם יכולתי להפסיק להפוך את הדפים? לא.

האם הוא מזכיר סיפורי הישרדות אחרים באי נטוש ? כן   (Castaway ו- Blue Lagoon , רובינסון קרוזו,סידרת הטלויזיה אבודים)

 

ממליצה למי שמחפש לברוח מהמולת היום יום.

רק...אל תקראו את הספר במהלך טיסה😊



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה