יום ראשון, 14 במרץ 2021

זרות – ליהיא לפיד

זרות – ליהיא לפיד

הוצאת כתר

פברואר 2021. 300 עמ' מודפסים












זהו סיפורה של נינה, בת ה-18 , שיופיה יוצא הדופן מושך אליה את כולם. היא חיה בדרום הארץ עם אמה, אירינה, שהיא אם יחידנית ממוצא רוסי.  העוני, הוא דייר קבוע בביתם, ואירינה עובדת כמנקה בבתים של אחרים כדי לפרנס את שתיהן בכבוד. הקשר בין האם לבת חם, קרוב ואוהב עד לאותו יום בו נינה נסחפת ומתפתה ללכת אחרי מי שמבטיח לה הרים וגבעות ומאפשר לה לטעום מחיי העיר הגדולה, כשהוא מרעיף עליה מכל טוב. נינה רוצה לחיות חיים אחרים.  רוצה עתיד שונה משל אמה. חולמת על לצאת ממעגל העוני, ואירינה שיודעת מנסיון חייה מה יעלה בגורל בתה אם תלך אחרי ג'וני,  מנסה למנוע זאת אבל לא מצליחה לעצור את נינה. נינה הכועסת בורחת מהמילים של אמה, ושברו של חלומה לא מאחר להגיע, והיא לומדת בדרך הקשה על גודל הטעות שעשתה כשהאמינה למילים של ג'וני הפושע. לאחר פרק זמן היא מצליחה לברוח ממנו, אבל מבינה שעליה להסתתר מפניו ולשמור על פרופיל נמוך, אחרת הוא ימצא אותה וישתיק אותה.

 


זהו גם סיפורה של כרמלה, הקשישה. אם שכולה, אלמנה, שבן זקוניה האהוב, איתמר, לוקח את רעייתו ובתם דנה ועושה רילוקיישן לארה"ב. שברון הלב של כרמלה ובעלה איציק, אינם ניתנים לתאור. ההבטחה שהמעבר הוא רק לשנה לא מתממשת, ועם כל שנה שחולפת כרמלה הבודדה, מאבדת תקווה. היא נאחזת בזכרונות על דנה, על אורי בנה שנהרג במלחמה, על בעלה איציק שהלך לעולמו זמן מה אחרי שלאיתמר נולד בן בארה"ב, ומחלת השכחה בה לקתה מחריפה ומשתלטת על פרקי זמן ארוכים יותר. התקווה שדנה תגיע לבקר אותה מפעמת בלבה ברגעי ההכרה הצלולים שהולכים ופוחתים. וכך, באחד הבקרים היא מוצאת את נינה בחדר מדרגות וטועה לחשוב שזאת דנה נכדתה. היא מכניסה את נינה-דנה לביתה , ועם כל יום שחולף מתפתח ביניהן קשר נפלא. כרמלה היא תחליף לבבושקה של נינה שהלכה לעולמה, ונינה היא התחליף של דנה לכרמלה. הן משמשות עוגן אחת לשנייה והרבה רוך וחמלה שזורים ביחסים ביניהן.


דמויות המשנה בעלילה המורכבת כוללות את-:

איתמר ונפתולי נפשו, דאגתו לאמו ממרחקים, שבוי בחובות עבודתו ובחיי היומיום הקשורים בילדיו שהפכו אמריקאים לכל דבר, געגועיו לבית, לים ולפאלפל. כבר לא בטוח שהחלום האמריקאי הוא פסגת שאיפתו, לעומת רעייתו הקיבוצניקית שחושבת בדיוק ההיפך ממנו ונהנית ממנעמי החיים באמריקה וכל מחשבה על לחזור לארץ מעוררת בה חששות.

אירינה, שסוף סוף תופסת יוזמה ומוצאת לעצמה מישרה בקבוצת גני ילדים כמבשלת ומנקה מתגלה כנשמה חמה ואהובה על הילדים והמבוגרים. בעלת יושרה שהדאגה לנינה ורגשי האשמה אינם נותנים לה מנוח עד שהיא עושה מעשה.

ג'וני שמואלי, שמתעסק בסמים, בזנות ועוד הוא פושע  שמגיע ל"הבנות" עם המשטרה שמתגלה באוזלת ידה.

ויש את חגית, ובנה רועי השכנים הדואגים, ואת השכונה והמכולת שהופכת למינימרקט שכונתי, בה כולם מכירים את כולם, דואגים ופוקחים עין וכולם יחד משתלבים בעלילה ויוצרים פסיפס מושלם.

 

 

"זרות" מאת ליהיא לפיד הוא אחד מספרי המקור המרגשים שקראתי לאחרונה. הוא כתוב ברגישות ובעומק והעלילה מרתקת. הוא קולח וכובש ומסקרן כבר ממשפט הפתיחה:

 

"רחש צעדים מעיר אותה. אין לה מושג איפה היא, אבל היא מבינה שעדיף לא לזוז. החושים שלה מתחדדים. הריח לא מוכר לה. בזהירות היא פוקחת חרך צר בעין אחת ורואה נעלי בית רכות אדומות ומעליהן כותונת, יורדות לכיוונה במדרגות. היא מצטנפת בדממה בפינה ומנסה להיזכר איך הגיעה לחדר המדרגות הזה.."

 

ליהיא לפיד מצליחה להעביר את השמחה והעצב, כאבי השכול והנטישה, באופן קולח ומסקרן, ולספר סיפור חיים כואב ונוגע ללב. דמותה של כרמלה ממש נגעה לליבי ומי כמוני יודעת מה זה להתגעגע  לנכדים ולילדים שמעבר לים.

העלילה מתפתלת כמו בייגלה אבל קשה ללכת לאיבוד. הפרקים עוברים מהווה לעבר ובחזרה באמצעות פלאשבקים והסיפור מתחלף לסירוגין בין הדמויות, וכל פיתול בעלילה מוסיף עוד מידע עליהן.

זהו סיפור על מספר משפחות ומערכות היחסים המורכבות בהן, יחסים בין אם ובת, בעל ואשה, בן ואם. סיפור על הגירה, על התבגרות, על ניצול מיני והתעללות, על נטישה, על שכול, פשע, עולים ועובדים זרים, יחסי שכנים ודאגה לזולת, סיפור מלא רגש ומעורר מחשבות על מה שבאמת חשוב בחיים.

 

ספר שאי אפשר להניח מהיד

אל תהססו,אל תחכו,תקראו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה