יום שבת, 6 במרץ 2021

הלב שלי - אוליבר ת'ורסטינסון

הלב שלי - אוליבר ת'ורסטינסון

תרגום: שירלי לוי

הוצאת לסה

פברואר, 2021. 306 עמ'

 נקרא עותק דיגיטלי












עוֹמָר פייטרסון בן ה-43 עובד בגן ילדים. הוא מעיד על עצמו כמי שסובל מחרדה חברתית, מדיכאון וממחשבות אובדניות. אין לו אהבה בחיים והוא גם לא רוצה אחת. יש לו שיגרה יומית קבועה שכוללת אימוני ספורט מפרכים ושתיית אלכוהול,כולל  הנגאובר תמידי, מפגש עם אדי, השכן האוטיסט שמברך אותו כל בקר בברכת בקר טוב מבעד לחלון חדר השירותים ולפחות אחת לשבוע הם נפגשים לצפיית סרט טלויזיה בביתו של עומר.

סיפורו של עומר מתחיל כשהוא יוצא לחופשת הקיץ השנתית וחודש ארוך וימים ארוכים ופנויים לפניו. זה הזמן הנכון מבחינתו לספר לאחיו ואחותו הצעירים על תכניתו להתאבד.  הם נבהלים ופה אחד פועלים להסיט אותו מתכניתו. הילמר, אחיו הצעיר של עוֹמָר קובע עבורו פגישה מיידית עם פסיכולוגית מתוך תקווה ששיחות איתה ישנו את החלטתו. אך רק המחשבה על להיפגש עם אדם זר מעלה את סף החרדה שלו  והוא לא מפסיק לחשוב ולתכנן איך לבטל את הפגישה. כשהילמר אוסף אותו הוא הולך מתוך כוונה שזו תהיה פגישה חד פעמית. אין לו כוונה להתמיד, אך הפסיכולוגית מבקשת ממנו לדחות את החלטתו לגבי הפגישות ולהקדיש חודש ימים למילוי 15 משימות שאחרי ביצוען הוא יחזור אליה ורק אז יקבל החלטה.


עוֹמָר, מתחיל לבצע את המשימות וחווה חוויות וארועים שהוא רק יכול היה לחלום עליהם.

 

האם המשימות יעזרו לו להתמודד עם הפוביה שמאתגרת אותו והוא ילחם בה?

 

"הלב שלי"  הוא סיפורו הכנה והאישי של אוליבר ת'ורסטינסון על מחלת הנפש ממנה סבל. הוא מסופר בגוף ראשון , תחושת האוטנטיות היא עוצמתית כי החשיפה כל כך כנה. אי אפשר שלא לחוש הזדהות עם עומר, עם החרדות שלו, עם השיח הפנימי בינו לבין עצמו כשהוא מנסה לשלוט בהם, לא תמיד בהצלחה. גם אי אפשר להתעלם מצדדים חיוביים באופיו כמו העובדה שהוא איכפתי, נבון ובעבר היה סופר מצליח. הוא מספר לאחיו הצעירים על כוונתו להתאבד כדי שלא יחשבו או יתייסרו לאחר מעשה שהם אשמים, או החמלה לסובבים אותו גם אם הם זרים אך אומללים אפילו יותר ממנו וזקוקים לקורת גג ביום גשום.

הנושא רציני והוא מכיל הרבה קטעים עצובים, אבל חוש ההומור של הסופר שזור בין ובתוך התיאורים הקשים. הכתיבה מרתקת, והספר נקרא בנשימה עצורה. אי אפשר להניח מהיד.

אמין ורגיש ונוגע ללב, ובהחלט מצטרף לרשימת הספרים הטובים שקראתי לאחרונה.

ממליצה בחום.

 

לקריאת פרק ראשון לחצו כאן:

הלב שלי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה