יום שני, 5 בפברואר 2024

בת טובה דייה - שירלי נס-ברלין

 בת טובה דייה -  שירלי נס-ברלין

הוצאת שתים

אוקטובר 2024. 207 עמודים.

 


 

רחלה גוד-טובין בת ה -86 , אמן של אלה ואור מאושפזת בבית חולים ועומדת לעבור ניתוח לא פשוט. האשה האנרגטית והאסרטיבית הזו היתה מאמנת לחשיבה חיובית, שיישמה את תורתה על בנותיה, סחפה רבים אחריה. היא, ששימשה דוגמא ומופת, מנסה עכשיו בשארית כוחותיה להתגבר על תחושת העליבות והתלותיות בה היא נמצאת,  לשמור על כבודה וליישם את תורתה על עצמה, לא בהצלחה רבה.

הבנות ,אלה ואור , שחונכו לחשיבה חיובית, מתחלפות ביניהן במשמרות לצד מיטתה של האם, והקורא נחשף למונולוגים הפנימיים של השלוש,  ומגלה עד כמה גדול השוני ביניהן.

אלה הבת הבכורה, יושבת הרבה לצד אמה, לפני ואחרי הניתוח ,שלא עלה יפה. השיח בין האם והבת בימים שלפני הניתוח הוא מינורי, אלה מנסה להסתיר, לא בהצלחה רבה, את הסלידה שלה מהריחות והמראות שבבית החולים, מהאם שנדמה שאיבדה ברגע את כל מה שייצגה בהופעתה עד האישפוז, אך הרצון להיות בת טובה, יותר מאחותה, ולזכות בנקודות בזכות הטיפול באמה, הוא זה שגורם לה לבוא ולהישאר, גם אם היא מודה בינה לבין עצמה עד כמה היתה מעדיפה לברוח.

השקט, והשתיקות הארוכות מאפשרות לה לבחון את עצמה בהשוואה לבנות האחרות שמטפלות באמא שלהן בחדר, להבין בדיוק מה היא עושה ומה מפעיל אותה, ולהרגיש רגשי אשם על כך, שגם במצב הזה היא עדיין בתחרות עם אחותה, עדיין מחפשת את אהבתה של אמה, אישור מסביבתה שהיא "בת טובה דייה". היא לא מפסיקה לדון עם עצמה על חייה, על שנות נעוריה, על חייה האומללים עם בעלה ועל האין-זוגיות איתו שלא "רואה אותה ממטר", על יחסיה עם ילדיה, עד כמה תמיד ויתרה, עד כמה היתה כנועה וחסרת בטחון,  עד כמה ויתרה על חלומה להיות דיילת אויר, ועד כמה הרצון לקבל אישור מאמה, הוביל אותה לאמץ את התכתיבים שלה גם כשהתערבה בכל תחום של חייה, באופן שהתלבשה, התאפרה, וממש השפילה אותה כשהתייחסה אל ה"לבד" החברתי שלה, בבוז כאשר השוותה אותה אל אחותה הצעירה, ואמרה עליה שהיא חברותית ויפה.

אלה שנשארה בצילה של האם והפכה להיות העוזרת האישית שלה, מרגישה שהכנפיים שקוצצו בעבר, צמחו, והיא חשה כמי שיצאה לחופשי כשהאם שוכבת מונשמת ומורדמת לאחר הניתוח. היא עוברת מהפך.

מהו המהפך שאלה עוברת? תקראו ותגלו.

הספר עוסק בשאלות קשות שבני הדור השני נאלצים להתמודד איתם כמו טיפול בהורים חולים, הדילמה האם לטפל בבית או להעביר למוסד/בית אבות, האם להאריך באמצעות מיכשור רפואי  את תוחלת חייהם, מי יהיה הנושא בנטל הכספי העצום שהטיפול מחייב.

יש עיסוק במערכת הזוגית, האומללות שזוגות רבים חווים כשהזוגיות בתחתית, חוסר פירגון, אדישות, וכאב הזילזול.

 

"בת טובה דייה" הוא ספר עוצמתי, עצוב, כואב, שמסתכל לאמת המרה בעיניים. הוא נוגע במערכות יחסים מורכבות בין הורים לילדים, בין בעל לאישה, בין אם לילדיה, בין אחיות. הוא חד ונוקב ומתאר בצורה מפוקחת את המסע שעוברת אלה תוך הפרידה מאמה, מסע שמעלה מנבכי הנפש בכאב ובכמיהה את צלקות העבר, את ההווה, את החרטות, ואת השינוי.

כתוב יפה. מרגש עד דמעות.

 

מומלץ בחום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה