יום שני, 26 בפברואר 2024

ארמון הנייר – מירנדה קאולי הלר

 ארמון הנייר – מירנדה קאולי הלר

תרגום: טל ארצי

הוצאת תכלת

נובמבר 2023. 392 עמודים


ארמון הנייר הוא הבית הגדול שסביבו ארבע בקתות בנות חדר אחד כל אחת,  הנמצא ביער בבק וודס, היער של קייפ קוד, מסצ'וסטס.  ה"קומפלקס" הזה נקרא ה"מחנה", והוא נבנה על ידי סבה של אלינור, הרחק מכל אתרי הנופש של האי. 

זה  סיפור על קיץ, סודות, אהבה ושקרים.

בהווה, זה בוקר מושלם של אוגוסט, השעה 6:30 בבקר, ואלינור בישופ, בת החמישים ומשהו,  מתעוררת עם עלות השחר ויורדת אל הבריכה לשחיית הבוקר שלה. היא נופשת עם בעלה, פיטר, שלושת ילדיהם ואמה במחנה הקיץ שלהם הנקרא "ארמון הנייר", בו המשפחה נופשת מידי שנה בשנה.

אבל הבוקר זה שונה.

כשאל צוללת עירומה לתוך המים הצוננים, היא חושבת על מה שעשתה בלילה הקודם, איך באמצע ארוחת הערב של אמה, היא בגדה בפיטר עם  ג'ונאס, חבר ילדותה האהוב, שגם הוא נופש כאן. איך הם התחמקו מהדלת האחורית ומימשו את תשוקתם הבוערת בפעם הראשונה, כל זאת בזמן ששני בני הזוג שלהם היו בפנים, סועדים את ארוחת הערב עם משפחותיהם. כעת, כשרגשות חרטה עולים בה, ובמהלך יום אחד בקייפ קוד, היא חייבת לקבל החלטה משנה חיים שמתבשלת כבר עשרות שנים. אל מהרהרת באהבתה לבעלה ולחבר ילדותה וצריכה להחליט באיזו דרך תלך. האם להישאר עם בעלה ולשמור את משפחתה שלמה, או לברוח עם ג'ונאס ולבחור בחיים שתמיד דמיינה שיהיו לה איתו.

 

העלילה מסופרת על פני 24 שעות בהווה, ולאורך חמישים שנה, על רקע היערות והחופים של קייפ קוד, במהלכן אל חוזרת לאחור לילדותה, לקייצים קודמים בארמון הנייר, ופסיפס חייה שארוג בקפידה כמו קורי עכביש מתגלה על פני מספר צירי זמן כשהיא נזכרת בארועים מילדותה ובגרותה.

החיים של אל רחוקים מלהיות נורמליים. העבר הוא הצל שלה שהיא צריכה לחיות איתו. החיים היכו את אל, פעם אחר פעם, לאורך כל חייה, וכל דבר רע שקרה לה הותיר צלקת בנפשה, וארמון הנייר נראה דרך העדשה שלה המתארת את החוויות שחוותה וכלל לא היו בשליטתה, אלה שעיצבו אותה להיות מי שהיא בבגרותה. ההשפעה של גירושי הוריה, סבתא שלה ובעליה, אמא שלה ובעליה ואביה שאף הוא נישא והתגרש מספר פעמים, ריבוי הורים ואחים חורגים, ג'ונאס, פיטר, התעללות, אובדן, טראומה וסודות שנשמרו זמן רב, וארוע אחד בילדותה ששינה את הכל, ארוע שלעולם לא ניתן לבטלו.

 

הסופרת מירנדה קאולי הלר, ברומן ביכורים מרשים, יצרה דרמה משפחתית מורכבת שבו היא מעמידה ב"קדמת הבמה"  את ההתנגשות בין החלומות הרומנטיים של אהבה צעירה לעומת האחריות המשפחתית בבגרות. רומן על אישה עם עבר לא פשוט שממשיך להדהד גם בהווה שלה.

הכתיבה יפהפיה, הקצב איטי ודי  נאבקתי להיכנס אליו, אבל ברגע שהסודות והשקרים מתחילים להתגלות, המתח עולה והסקרנות גוברת.

זה סיפור עם שכבות של סיפורים, הקשורים למשפחה כשבכל פעם נגלית שכבה נוספת, המתארת את הקורבנות, והבחירות הרעות  שנעשו כדי לשמור ולהגן על האנשים שאוהבים. המשפחה הזו חוותה כאב, והתמודדה עם טראומה ואובדן. זו לא משפחה חמה ומתקשרת, זו משפחה עם הרבה מחשבות שלא נאמרו, הרבה עליות ומורדות, והרבה כאב במיוחד כלפי הצעירים שניסו להגן על המבוגרים.

תיאורי הנוף המהממים, המקום המשפחתי המזדקן שבו הזמן כאילו עומד מלכת,  מערכות היחסים המורכבות, הדמויות הפגומות,  והנושאים הכבדים הקשורים בהתעללות מינית וניאוף עוררו הרבה מחשבה.

 

לא רציתי שהספר יסתיים כפי שהוא הסתיים. רציתי סוף סגור ולא כך קרה. ולמרות שהכריכה הפסטורלית לא נותנת מושג איזה סודות אפלים אל שומרת, זה ספר מצוין שאני מאוד ממליצה עליו .




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה