יום ראשון, 13 במרץ 2022

צער ואושר – מג מייסון

צער ואושר – מג מייסון

תרגום: טל ארצי

הוצאת תכלת

דצמבר 2021 . 371 עמודים











המשפט הפותח את הספר מלמד שפטריק ומרתה נשואים, אבל כשהזיכרונות נעים קדימה ואחורה, לא ברור מה טיב הזוגיות ביניהם.  מרתה מלאה ניגודים, בוטה, חסרת פילטרים ונתונה למצבי רוח. פטריק שקול ובעל מזג נוח, מתוק ועדין.

 

יומיים אחרי יום הולדתה ה-40 של מרתה, בעלה, פטריק, עוזב אותה ואת ביתם. הוא הגיע לנקודת השבירה שלו בהתמודדות עם התנהגותה לאחר שניסה להיות נוכחות יציבה ותומכת במשך שנים. מכאן ואילך הרומן מספר על מרתה, כשהיא מסתכלת אחורה על חייה ומנסה להבין איך הגיעה לנקודה הזו.

כשהיא עושה חשבון נפש עם עצמה, היא מבינה שבמשך שנים גרמו לה להאמין בדברים מסוימים על עצמה, על מי שהיא, על למה התגובות הרגשיות שלה הן כמו שהן, ולמה ואיך היא מגיבה לאנשים אחרים כמו שהיא מגיבה. חייה הבוגרים גדושים במחשבות ובאמונות שמסיבות שונות היא קיבלה כאמת. ומכיוון שיש הרבה דברים שהיא לא אוהבת בעצמה ובהתנהגות שלה, היא בילתה שנים רבות בניסיון להסביר את התנהגותה, או להצדיק את התנהגותה, או לפעמים אפילו לשנות את התנהגותה למשהו שלאנשים יהיה קל לקבל. חלק מחבריה וקרובי משפחתה הקרובים ביותר מנסים להבין את התנהגותה החריגה, חלק מנסים לעזור לה לעזור לעצמה, אחרים מתעלמים ממעשיה בתקווה שהם ייעלמו. היא יודעת שמשהו לא בסדר איתה אבל היא לא יודעת מה. היא מודעת למה שעובר עליה. היא מבינה שהיא מפשלת. בעלה פטריק מכחיש שמשהו לא בסדר איתה ומפציר בה להמשיך בחייה כפי שהם. הוא אומר שכל אחד סובל ממשהו, לא צריך לעשות מזה עניין.

 

אבל מרתה יודעת שמשהו קרה לה כשמלאו לה שבע עשרה. היא לא מצליחה  להסביר מה בדיוק קרה, מלבד התחושה כאילו פצצה התפוצצה במוחה. ולמרות שבגדול היא מרגישה בסדר, לפעמים היא סובלת מדיכאון וממחשבות אובדניות, מרגישה שחייה נמצאים בבלאגן, שאין ביכולתה לצאת ממנו.

הרופאים והפסיכיאטרים אצלם ניסתה לקבל תשובה לשאלה מה לא בסדר איתה, לא מצאו שֵׁם לבעיה. אבל כולם רשמו לה תרופות שונות, וצרפו אזהרה שלא להיכנס להריון בזמן נטילת התרופות האלה. האבחנות שלהם השפיעו על הבחירות שעשתה בחייה, על התנהגותה, ועל איך היא מצפה שאחרים יתנהגו כלפיה.  לפני שהתחתנו, מרתה אמרה לפטריק שהיא לא רוצה להביא ילדים לעולם. הוא אמר שלא אכפת לו כי הוא אוהב אותה מאז שהיה בן ארבע עשרה, וכל מה שהוא רוצה זה לשמח אותה.

 

אם כך, מדוע פטריק עזב?

ומה גרם למרתה לעשות חשבון נפש בגיל 40 ?

 

העלילה מסופרת בגוף ראשון, ונעה הלוך ושוב בין עבר להווה, ומתארת איך מרתה ופטריק נפגשו, הזיכרונות המוקדמים שלה מבית הוריה, הדרך שבה האנשים בחייה הגיבו למחלת הנפש שלה, מהכחשה לתמיכה שאין עליה עוררין, והניסיונות שלה לנהל את רגשותיה בהווה, ולהתמודד בלי פטריק בחיי היום יום שלה.

 

"צער ואושר" הוא סיפור בדיוני הנותן מבט כן על אישה שחווה את ההשפעות הסוערות של מחלה נפשית לא מאובחנת, ומתאר את ההתמודדות איתה, הן מצד החולה והן מהצד התומך בחולה. הספר עוסק באימהות, בסטיגמות הקשורות למחלות נפש, באהבה בין אחיות ובמורכבות של מערכות יחסים משפחתיים ורומנטיים. אנחנו עוקבים אחרי מרתה שנאבקת ביציבות נפשית מאז שחוותה התמוטטות כשהייתה בת 17, ועסוקה בבחינה עצמית, ספקות, תהיות קיומיות וחרדה, וקולה המקורי, השנון והמלא סרקזם נותן פרספקטיבה על האופן שבו מחלות נפש יכולות לשחוק מערכות יחסים אישיות, ואיך מרתה מנווטת בין העליות והמורדות הרגשיים שלה. למרות שהספר דן בתופעות כמו דיכאון, ומכיל אמירות וארועים נוקבים ומכווצי לב, יש בו הרבה רגעים של אופטימיות מלאת תקווה. 

בדיוק כמו שם הספר.

דבר והיפוכו.

צער ואושר.

והאמת, היה בו הרבה יותר צער, מאשר אושר.

 

אם אתם מחפשים את הספר הבא שלכם, אל תחפשו הרבה.

"צער ואושר" הוא קריאת חובה (לדעתי) כתוב ברגישות, הדמויות אמינות והעלילה רציפה ומרתקת. בהחלט שווה קריאה ואני ממליצה עליו בחום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה