יום שלישי, 29 במרץ 2022

הביתה הלוך חזור – אילה דקל

הביתה הלוך חזור – אילה דקל

הוצאת שתים

אוקטובר 2021. 206 עמודים











כשאבא של ליאורה הודיע לה בוקר אחד שסבתא מרסל מתה, היא לא חשבה שמותה של סבתה יהפוך את כל עולמה. אבל בהלוויה היא מבחינה באישה זרה שקוראת מול הקבר "אני סולחת לך, מרסל", ולמרות שבקלות יכלה לחשוב שמדובר באיזו תמהונית או מטורפת בלתי מזיקה, סקרנותה של ליאורה מתעוררת. כשהיא שואלת את האישה מי היא ולמה התכוונה, נפתחת בפניה תיבת פנדורה שמטלטלת את כל עולמה, וחושפת סודות ושקרים הקשורים במשפחתה.

במשך ימי השבעה נפגשת ליאורה עם ג'ולייט הקשישה וזו מספרת לה את סיפורה האישי .  ליאורה מתוודעת לקיומן של שתי אחיותיו של סבה, לקשר של הסיפור אליה ולחייה, וכל מה שידעה על עצמה עד אותה לוויה, מתערער.


ליאורה סקרנית לשמוע, ג'ולייט רוצה לספר אך אומרת:

"לא קל לי לספר את מה שהיה מושתק בתוך הגוף כל כך הרבה שנים".

 

ליאורה מבינה שהסיפור המשפחתי שלה שונה מאד ממה שחשבה:

"זה שיש במשפחה שלנו סוד לא הפתיע אותי. ענן גדול של סודות תמיד רבץ מעלינו : מחלות שלא מדברים עליהן, אירועים שהודחקו, שאלות שנשארו לא פתורות" .

 

גם כשהעזה ושאלה את סבתה מרסל על עברם המשפחתי, טענה סבתה  

"שהחיים שלנו שם לא חשובים, החיים שלנו התחדשו כאן, וזה הדבר היחיד שחשוב".

 

העלילה משתרעת על פני שלושה דורות, ומתארת סיפור משפחתי סבוך המתחיל בפריז בשנת  1930. ג'ולייט מספרת על אביה ארמו ושתי בנותיו, ז'קלין והיא, ג'ולייט, שמתייתמות מאמן, שלא הצליחה להתאושש אחרי הלידה והלכה לעולמה. ארמו, גבר עיקש וגאוותן, עובר לחיות באלכסנדריה שבמצרים. הוא מביא את פורטונה, כמטפלת לבנותיו ולא עובר זמן והוא נישא לה ונולד להם בן, גבריאל. כאשר פורטונה הולכת לעולמה, ז'קלין הבכורה מקבלת על עצמה את תחזוקת הבית וגידול אחיה השנים חולפות, הילדים גדלים והאב מחליט שהגיע הזמן לחתן את ז'קלין, בת ה-19. החיים לצד המוסלמים בשנים 1938-1948 , לא פשוטים, והאב לא מתחשב ברצונות של ילדיו.  המהומות שפורצות באלכסנדריה על רקע הקמת המדינה היהודית מובילות אותם להחלטה לעזוב את מצרים אבל ז'קלין נותרת מאחור. הסיפור ממשיך דרך החיים במעברה, בקיבוץ, דרך ירושלים ותל אביב, בישראל של שנת 2010.

מדוע נשארה ז'קלין במצרים?

מהו הסוד הגדול שליאורה מגלה ואיך הוא ישפיע עליה ועל הזוגיות עם בעלה איתמר?

איך ההווה מתחבר לעבר?

 

"הביתה הלוך חזור" הוא סיפור מרתק שקשה להניח מהיד.  הוא משלב בין עבר והווה, ועוסק בנושאים ושאלות של קשרי משפחה, מה קודם למה, ומה כוחם של נאמנות וקשר דם. סיפור על אהבה, על איך סודות מהעבר משנים את ההווה והעתיד, ובעיקר על הבחירות שעושים בחיים והשפעתן על הדורות הבאים כדוגמת "אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה" . על השורשים שלנו, על שייכות, על איך  בני המשפחה השונים מגיבים למשברים, על הכמיהה לחופש וביטוי עצמי, ועל אין־ספור הפרטים הקטנים שהופכים אותנו למי שאנחנו.

 

הסופרת מעידה בראיונות שנתנה שיש בספר לא מעט נקודות דמיון לסיפור המשפחתי שלה וגם לסיפור חייה, על אישה שחיה בזוגיות מעורבת, מתנחלת לשעבר הנשואה לאדם חילוני, המגלה סודות משפחה שהופכים את עולמה.

 

מרתק, קולח, מעניין. מומלץ מאד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה