יום רביעי, 25 בינואר 2017

העיניים הצהובות של התנינים – קתרין פנקול

העיניים הצהובות של התנינים  – קתרין פנקול

תרגם : עדינה קפלן

הוצאת כתר

2012. 546 עמ' מודפסים



















"העיניים הצהובות של התנינים" הוא הרומן הראשון מתוך טרילוגיה מאת הסופרת קתרין פנקול.

כשז'וזפין, עקרת בית כבת 40 מגלה שבעלה המובטל אנטואן מנהל רומן עם מילן הספרית, היא זורקת אותו מדירתם ומקווה שהיא תצליח להסתדר, עם שתי בנותיה, לבד. יש לה משכורת קטנה מעבודתה כהיסטוריונית של המאה ה-12 במרכז הלאומי דה לה רזריי סיינטיפיק בפריז, והיא נחושה לעשות הכל כדי לשמור על יציבות ולמנוע מהמשפחה להתפרק.

ז'וזפין התמימה נותרת לגדל לבד את שתי בנותיה. הבת הגדולה, אורטנס, בת ה -14 היא ילדה מרושעת שמתענגת על ייסורי אמה. היא שונאת אותה על היותה כנועה, מפוחדת, לא מטופחת, לא מאורגנת ופתטית. הבת הצעירה, זואה, בת ה-10 היא ילדה מתוקה ורגישה. גם למנהל הבנק יש עבורה הפתעה לא נעימה. כאשר אנטואן ופילגשו, עוזבים את פריז כדי לנהל חוות תנינים בקניה, ז'וזפין יודעת שההישרדות של בנותיה תלויה רק בה. אנטואן שמתכנן להתעשר בגידול תנינים, מרוקן את חשבון הבנק המשותף שלהם ולוקח הלוואה עליה ג'וזפין חתמה בתמימות.

מתוך ייאוש ותחושת נאמנות לאחותה, איריס היפה והמניפולטיבית, שבצילה היא חיה כל חייה, היא מסכימה לעסקה מפוקפקת שהיא מציעה. איריס שנשואה לעורך דין מצליח שכל פריז מחפשת להיות בקרבתו, ויש להם בן, לא עושה משהו משמעותי בחייה. קסמה החברתי קצת דהה והיא משועממת.

איריס מציגה תכנית שלדעתה תפתור את הבעיה של שתי האחיות. היא מציעה שז'וזפין תהיה סופרת צללים ותכתוב רומן היסטורי שמתרחש במאה ה- 12 ומאחר וז'וזפין ביישנית ונאלמת דום כשהיא צריכה לדבר אל קהל, איריס היפה והכריזמטית תיקח על הספר קרדיט כמי שכתבה אותו ותהיה זו שתעשה כל מה שצריך כדי לקדם את הפירסום הנדרש מסופר שמנסה למכור ספר. איריס תקבל את כל התהילה, וז'וזפין תקבל את כל העמלות הכספיות.

העלילה עוסקת בהשפעת השקר של האחיות על ז'וזפין וילדיה, על איריס ומשפחתה ומכילה סיפורים ותת סיפורים עם טוויסטים  שונים הקשורים לבני המשפחה המורחבת, ומתארת שנתיים מחייה של ז'וזפין על רקע דרמות משפחתיות.

האם ציינתי שכל זה מתרחש בפריז וסביבתה?

קתרין פנקול היא סופרת צרפתיה והרומן הזה צרפתי מאוד בתפיסתו והשקפתו. מאופנה, לאוכל, לאמונות בנישואין ופילגשים. הספר בוחן את הפן האישי של הדמויות, האינטראקציות האנושיות שלהם, הפחדים, התסכולים, העוולות, החלומות, הסיכונים, והטעויות שנעשו.

פנקול מביאה דמויות מגוונות, כולן פגומות, כולן אנושיות עם נקודות חוזק וחולשה, אין טובות או רעות לחלוטין. לכולן סודות, חלקן ראויות לבוז,  אחרות זוכות לאהדת הקורא. התככים מבדרים וז'וזפין שבתחילת הסיפור היא דמות מתסכלת, חסרת ביטחון וחלשה, עוברת שינוי מרענן בהערכה עצמית, מאבדת את תמימותה וביישנותה לוקחת פיקוד על חייה ומפתחת עמוד שדרה, גם מול אחותה העשירה והמניפולטיבית.

מצאתי את עצמי צוחקת, מופתעת, רוצה לרצוח כמה מהדמויות, מרגישה אהדה עמוקה כלפי ז'וזפין וגם מכבדת אותה. היו הרבה הפתעות ברומן הזה. דמויות שנראות כאילו הן דבר אחד התבררו כשונות לחלוטין. נסיבות שהצביעו על התפתחות אחת בסופו של דבר היו שונות לחלוטין.

"העיניים הצהובות של התנינים" הוא ספר על הבחירות שאנשים עושים כשבאמצע החיים הם מוצאים את עצמם בחיים שהם לא ציפו שיהיו כפי שהם. חלק מהדמויות מוצאות את הכוח להמציא את עצמן מחדש ואחרות שוקעות תחת כובד האתגר. הסופרת נותנת לדמויותיה לבצע את הבחירות שלהן, טובות ורעות, והתוצאה היא לא תמיד מה שהקורא מצפה מהן שיקרה.

העלילה קולחת, הוא בנוי היטב. 

הוא  מצחיק, מרגש ומבדר מאוד, והקריאה בהחלט מהנה .

 

מומלץ!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה