יום שני, 9 בינואר 2017

רשימת המשאלות – לורי נלסון ספילמן

רשימת המשאלות – לורי נלסון ספילמן

תרגום: שרון פרמינגר

הוצאת ידיעות ספרים

2013. 375 עמ'



















סיפור מקסים על ההחלטות שאנו מקבלים בחיים, החיפוש אחר האושר ומה באמת חשוב בסופו של דבר.


הדמות הראשית, ברט בולינג'ר, בת 34, היא מנהלת מצליחה בעסקי הקוסמטיקה הפורחת של אמה. יש לה דירה באזור נחשק בעיר, חבר מצליח שאפתן ולוהט, ופריטים מעוררי קנאה. כלפי חוץ, לברט יש חיים מושלמים. כשאמה האהובה, אליזבת, הולכת לעולמה ממחלת הסרטן , ברט מרגישה אבודה. ההורה האחד שאהב אותה באמת, האדם עליו יכלה לסמוך, לענות על כל שאלה ולתקן כל בעיה, נלקחה ממנה בפתאומיות. ברט נחושה בדעתה לגרום לאמה להיות גאה בה כמנכ"לית החדשה של החברה המשפחתית, תפקיד שממלא אותה בתערובת של מוטיבציה וחרדה. משמעות תפקידה הצפוי, כמנכ"ל החברה, תהפוך אותה לבוס של גיסתה השאפתנית והמושלמת, תוביל אותה לנהל חברה בהיקף של מיליוני דולרים והיא שואלת את עצמה אם היא בכלל מתאימה ומוכנה לתפקיד בו אין לה ביטחון ביכולתה להצליח.

 

מכה נוספת נופלת עליה, כשקוראים את הצוואה שהותירה אמה. בעוד ששני אחיה יורשים מליונים, מתברר לברט, שבמקום הירושה ותפקיד מנכ"לית החברה שהיא מצפה לו, הירושה שלה מתעכבת ומותנית. אמה שולחת אותה להשלים רשימת משאלות שברט כתבה כשהייתה בת 14 ועליה לעשות זאת במהלך השנה הקרובה. ברט עומדת בפני אתגר ותאריך יעד. שניהם מפעילים עליה כמויות שונות של לחץ. הרשימה כוללת 10 דברים כמו: לקנות סוס, להתאהב, ללדת תינוק או שניים, להפוך למורה, להופיע אולי על במה, ליסוע לפריז, לעזור לעניים,  לנהל מערכת יחסים תקינה עם אביה ועוד .

 

הרומן עוקב אחר ברט כשהיא נאבקת למלא את רצונה של אמה ולהשיג את כל הפריטים שרשימה. אחרי כל משימה שהיא ממלאה היא מקבלת מכתב שהשאירה אמה.  המכתבים מלאים במילים אוהבות, המעניקות לברט חשיפה לתובנה של אמה. האם רוצה שחייה של ברט יהיו הגשמת כל מה שברט אי פעם חלמה עליו, והיא לא רוצה שבתה תחכה אפילו דקה נוספת. היא רוצה הכל לבת שלה, והיא רוצה את זה עכשיו. וברט  הבת שהיתה צייתנית תמיד ממשיכה לציית גם לאחר מותה והדבר אינו גורע מאהבתה לאמה .

 

בסופו של התהליך ברט לומדת להבין שיש ברכה בכך שלא תמיד מה שחשבת שאת רוצה להיות, מתגשם. ולאט לאט  המיקוד בחייה משתנה והיא מוצאת דברים שמביאים לה שמחה, דברים שלעולם לא הייתה מצפה להם. היא מגלה מחדש את  הבחורה האופטימית שהיא הייתה בעבר, ונפרדת מהאשה המפחדת משינוי, בהווה.

בצוואתה, אמה השאירה לה את המתנה הגדולה ביותר שאמא יכולה להעניק - מפת דרכים, שננטשה מזמן, של הדברים הפשוטים ביותר בחיים, אלה שיביאו את האושר הגדול ביותר. היא השאירה לבתה שיעור אחרון, שמשמעותו ללכת אחרי חלומותיה ולא להתפשר, ושאף פעם לא מאוחר לחיות את החיים שחלמת לחיות,החיים שמרגישים אמיתיים ומביאים השראה ותשוקה. ברט לומדת את אחד השיעורים הכי עצובים כשהיא מבינה שאי אפשר להציל את כולם. אמנם  יש כמה שהיא יכולה לעזור להם בדרך, כולל  לעצמה, אך היא לומדת לא להתפשר על אהבה, חברות ומשפחה, ואם אתה מגלה שאתה בודד למרות שאתה מוקף באחרים, אולי מדובר באנשים הלא נכונים שאתה מוקף בהם.

 

הקונפליקט בסיפור ברור. ברט נמצאת בצומת דרכים. אך היא נשארת אמיתית מכל בחינה. היא לא יכולה שלא לקנא, היא לא יכולה שלא להרגיש לבד, היא לא יכולה שלא לחוש כל כך קרועה בין אכזבה, תקווה ואהבה לאמה. היא צומחת ככל שהעלילה מתפתחת והיה נהדר לעקוב אחרי צמיחתה, לעבור איתה את המסע ולראות איך היא מקבלת החלטות ואיך היא חיה עם הבחירות שעשתה.

הספר מכיל  רגעים עצובים ורגעים  מצחיקים, והוא מלא רגש ותקווה. הוא נוגע במיתרי הלב  ומהווה אסקפיזם טהור. ספר מהנה, מרגש, עם תובנות רבות על גילוי עצמי ומציאת משמעות.

 

ממליצה בחום!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה