יום שני, 8 בפברואר 2021

רומן – מיכל קובזמן

רומן – מיכל קובזמן

הוצאת כנרת זמורה-דביר

אוגוסט,2019 . 304 עמ'


 










"ערב טוב.

 כיף לראות את כולכם. זה תמיד מרגש, להכיר קבוצה חדשה של כותבים.

בואו נתחיל בסבב היכרות. אבל חכו, אל תציגו את עצמכם באופן אוטומטי, כמו שהעולם מכיר אתכם, כמו שאתם רגילים. יש לכם פה הזדמנות חדשה, חד־פעמית, להיות מי שהייתם רוצים להיות."

 

כך נפתח ספרה הנפלא של מיכל קובזמן "רומן".

 

קבוצה של אנשים, זרים אחד לשני, נפגשת ל-10 מפגשים בסדנת כתיבה, כל אחד מסיבה אחרת ולא כולם מתוך כוונה לכתוב ספר. באמצעות הנחיות הכתיבה ושעורי הבית של מנחה הסדנה אנו מתוודעים למסע הפנימי שעוברות  שתי הדמויות העיקריות בספר, איה ומיקי.

לאיה הנשואה, יש עבודה טובה, ובעל איכפתי, מתחשב ועוטף. הוא לא חוקר ולא מפשפש בעברה של אשתו. הם חיים על מי מנוחות, בשקט ובלי ריגושים מיוחדים. אך מתחת לפני השטח, השקט מסתיר אי שקט שקשור בעברה של איה, בשלדים מודחקים שקבורים עמוק, אך מאיימים לסדוק את מראית העין של השלווה בחיים שבנתה, איתם היא מנסה להתמודד בטיפול פסיכולוגי ממושך.

איה מגיעה אל הסדנה בהמלצת הפסיכולוג שלה. לדעתו איה תצליח לפרוץ את המחסום המונע ממנה להתמודד עם עברה, באמצעות הכתיבה, כי הכתיבה היא מעין טיפול פסיכולוגי שעושה הכותב בינו לבין עצמו.

מיקי,נשוי ואב לשני בנים, מגיע אל הסדנה בהמלצת רעייתו המצליחנית, זו שמכתיבה את קצב העניינים בבית על פי מילוי רצונותיה ושאיפותיה. מצד אחד היא תומכת ומעודדת את מיקי ומצד שני די מסרסת אותו. כולם חושבים שהוא חווה את משבר גיל  40 . אך האמת אחרת. הוא מתעורר בלילות. המחשבות לא נותנות לו מנוח. הוא בוחן את עצמו, את חייו את נישואיו, מה השיג, מה הספיק, לאן הגיע. התשובות לא מעודדות אותו. הכול בינוני. פעם הוא עשה משהו טוב עם החיים שלו...ועכשיו ?

 

"רומן"  בנוי מעשרה פרקים, כמספר מפגשי הסדנה. בכל אחד מהפרקים מתואר השיעור ומה שקורה אחריו מנקודת המבט של איה ושל מיקי שניהם עוברים תהליך נפשי עמוק, מסע שמעיר את זכרונות העבר המטלטלים, וחושף ארועים מכאיבים, ובו זמנית מתאר מערכת יחסים שנרקמת מחוץ לנישואים.

הסיפור קולח, הכתיבה נהדרת, והסופרת טווה ביד אמן סיפור עם עלילה מרתקת. הפרקים קצרים ונעים בין הווה לעבר וההיפך, והסיפור עובר לסירוגין בין הדמויות, כך שכל פרק מגלה לנו טפח נוסף מאותו עבר חבוי, והשפעתו על חיי היום יום בהווה והתפתחות הקשר  ביניהם.

 

אתם יכולים לדמיין איך הסיפור יתפתח?

תחשבו טוב.

ברור שלא אגלה...

 

רק אוסיף ואומר שקשה שלא להיות מרותק לסיפור. הוא הצליח לרגש אותי, ואין ספק שמיכל קובזמן בהחלט יודעת לספר סיפור ולהניע אותו.  יש בו מתח, יש בו סערת רגשות, פגיעות, אומץ ופחד, קודים מוסריים, נאמנות משפחתית, והדמויות בלתי נשכחות.

 

אם לא קראתם את הספר,  אני ממליצה עליו בחום!

 


2 תגובות:

  1. אחד מהספרים הטובים שקראתי בשנה שעברה. כתיבה נהדרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה דינה.
      גם אני חושבת כך. רק שאצלי הוא התחלה נפלאה לשנה החדשה

      מחק