יום ראשון, 23 בפברואר 2020

יש סוד לזמן - קיט דה ואל

יש סוד לזמן - קיט דה ואל
תרגום:שי סנדיק
הוצאה:מודןאריה ניר
פברואר 2020. 392 עמ' מודפסים





















הספר "יש סוד לזמן" הוא רומן עדין ויוצא דופן. הוא כתוב מנקודת מבטה של מונה, הגיבורה הראשית בסיפור, והוא מתרכז בסיפור אהבתם של מונה וויליאם, שני מהגרים איריים שנפגשים באנגליה, נישואיהם וחייהם בבירמינגהם של שנות ה -70 של המאה העשרים, במהלך ההפצצות של IRA.(=אירגון המחתרת האירית)



אנו פוגשים את מונה, בהווה, מספר ימים לפני יום הולדתה השישים. היא חיה לבדה בעיירת חוף אנגלית שקטה וערפילית, יוצרת בובות מקוריות בעבודת יד ומנהלת חנות ועסק באינטרנט שמוכר את הבובות. יש לה גם בובות שהיא יוצרת בהזמנה מיוחדת, בעזרתו של נגר מקומי מתבודד. הוא בוחר את סוג העץ ויוצר את הבובה הנדרשת והיא צובעת את הבובות ומקשטת אותן בבגדים שהיא תופרת מבגדי יד שנייה. לכל בובה יש שם. ולכל בובה יש משמעות נסתרת הידועה רק למונה ולאנשים שקונים אותם.

העבר משולב בסיפור ההווה של מונה וחייה הבוגרים כשהיא מבלה הרבה מזמנה במחשבות על אהבתה הראשונה, לבעלה וויליאם, ילדותה באירלנד, וחייה כמונה הצעירה עם וויליאם בברמינגהם בשנת 1974, כשהיא מתחילה לפלס את דרכה בעולם, מתאהבת באירי הצעיר, מתחתנת ונכנסת להריון ומה שקורה בהמשך.

האירועים שעברה מונה בחייה מתערבבים לאורך כל הסיפור, לוקחים אותנו קדימה ואחורה ללא ציון זמן. רגעים מהעבר הופכים לזיכרונות והרהורים בהווה, כשהרגע השובר לב מכל, הופך לזיכרון שקשה מכדי להתמודד איתו.

אי אפשר שלא לאהוב את מונה שמייצגת דמות נשית חזקה שמתגברת על מכשולים כנגד כל הסיכויים. על ליבה הרחום שמעניק עזרה לנשים רבות אחרות.  

יחד עם זאת, לכל דמות בסיפור יש קול ייחודי: האבא האיכפתי, האבל, שמגדל את בתו הצעירה לבד, ג'ולי, העוזרת המתבגרת שעובדת בחנות של מונה, ואל,חברתה הוותיקה מברמינגהם, בריידי,  וכמובן, בעלה של מונה, וויליאם.

"יש סוד לזמן" הוא סיפור על אובדן, על מערכות יחסים ועל כוחו של הדמיון ואיך השימוש בו עוזר להתגבר על זכרונות כואבים שהזמן אינו מרפא. בשלב מוקדם בחייה של מונה, אביה מסביר לה שיש סוד לזמן, ודוחק בה לנצל את מרב זמנה עם אמה:

"יום אחד, תרצי להחזיר את השעות האלה, ילדה שלי. תשאלי את עצמך איך הן הלכו לאיבוד ותרצי להחזיר אותן. יש סוד לזמן... אפשר להרחיב או לכווץ אותו. אפשר לקצר או להאריך אותו. " (עמ' 35-36)

ומונה שמכירה את הסוד לזמן מלמדת אותו לאחרים. איך היא פיתחה יכולת כזו ומדוע היא מלמדת אותו מסופר בספר.

לאורך הספר יש דוגמאות רבות איך אנשים בונים בדמיונם צירי זמן חלופיים לעצמם - לאו דווקא כדרך לברוח מהמציאות של החיים האמיתיים, אלא כדי להתגבר על צער שקשה לשאת אותו.

אהבה ואובדן הן השאלות הגדולות שרובנו נאלצים להתמודד איתן בחיים, שמצד אחד הופך אותם לאוניברסלים אך כמובן שכל אהבה שונה כמו כל אובדן.  

קיט דה ואל יצרה דמות במונה שלדעתי נשים רבות יכולות להזדהות איתה. מונה ידעה תלאות, ידעה שמחה והכירה צער ואובדן גדול. הנושא עשוי להיות קרוב מאוד עבור נשים רבות ומאותה סיבה עשוי להיות קשה עבור חלק מהקוראות מכיוון שהוא יכול להחזיר זיכרונות כואבים. עם זאת, קיט דה ואל כתבה עם תובנה ורגישות רבה, מה שהפך את הספר לסיפור מלא רוך וחמלה של נישואים ויגון, סבל ודבקות לטווח הארוך.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה