יום שבת, 22 בפברואר 2020

איפה את ברנדט- מריה סמפל


איפה את ברנדט- מריה סמפל

תרגום: יוני רז פורטוגלי

הוצאה: ידיעות ספרים, פן

2013. עותק דיגיטלי אתר עברית


עכשיו, כשהספר עובד לסרט קולנועי הרגשתי חובה לקדם את הספר שחיכה לי, מספר שנים.

“איפה את ברנדט”  הוא ספר על משפחה המתגוררת בשכונת פרברים יוקרתית בסיאטל, וושינגטון. ברנדט היא אדריכלית מוכשרת וידועה, אשתו של אלגין שמשכורתו במייקרוסופט מאפשרת לה לא לצאת לעבודה, והבת שלהם בי  נערה צעירה מחוננת.

לפני שעברה לסיאטל, ברנדט  עברה אירוע בקריירה האדריכלית שלה ששינה אותה לחלוטין. היא נעשתה אנטי חברתית, כפייתית,  והחלה להסתתר מפני כולם. היא עושה מה שהיא רוצה, בתנאים שלה, בלי קשר למה שמישהו חושב, ובני משפחתה סובלים בגלל זה.

אלגין עובד עבור מיקרוסופט ומוערך מאד. הוא העביר את שיחת ה- TED הרביעית הפופולרית ביותר אי פעם…מערכת היחסים שלו עם ברנדט הייתה נהדרת, אך מאז האירוע משנה החיים בלוס אנגלס נישואיהם מתוחים. הוא מעורב רבות בעבודה ואיבד את הסבלנות כלפי התנהגותה. בסופו של דבר הוא חושב שברנדט סובלת מהפרעות נפשיות מרובות ומרגיש שהגיע הזמן להתערבות.

הבת שלהם, בי, היא סופר חכמה. בגלל פגם מולד מלידה, היא קטנה פיזית בהשוואה לבני נוער אחרים בגילה, אך היא בעלת רצון עז ולא רואה את עצמה שונה. היא מצליחה בבית הספר, מקבלת ציונים טובים, ומקיימת מערכת יחסים קרובה ותומכת עם אמה ברנדט למרות התנהגויותיה הלא שגרתיות. יש אהבה וחיבור בין שתיהן והן החברות הכי טובות.

ברנדט ואלגין עושים עם בי הסכם שאם היא תקבל ציונים מעולים היא יכולה לקבל כל מה שהיא רוצה. בי היא התלמידה המצטיינת ביותר בכיתה ח ‘, והיא דורשת לקיים את ההסכם: טיול משפחתי באנטארקטיקה. ברנדט נאלצת להסכים אבל הסכמה זו תציף חרדות והתנהגויות שיובילו אותה לנקודת משבר וללחץ נוראי. היא כבר נאבקת עם מספיק אתגרים וזה עשוי להיות יותר מדי עבורה.

מרבית הספר מסופר ע”י התכתבויות, בין אם זה מיילים, הערות, מסמכים, מאמרים, דוחות משטרתיים, תמלילי שיחות TED , שמוצאת בי במהלך הנסיון להבין איפה אמה, והיא גם זו שמספרת את סיפור היעלמותה של אמה ואת החיפוש שלאחר מיכן. גם ההתכתבויות  במיילים של ברנדט עם העוזרת ההודית שלה מנג’ולה שנמצאת בהודו נעשית בהקלטה לסלולרי שלה. בעודה מפרטת באריכות את מחשבותיה ותחושותיה, היא מטילה על האישה האלמונית משימות שונות ששופכות אור על מי שהיא.

בהתחלה הייתי קצת לא בטוחה אם אוהב את הפורמט אך באופן מפתיע, זה היה בסדר. חלק מהעלילה חופפת בין נקודות הסיפור הללו ומעניקה מבט רב שכבתי על המתרחש.

הקריאה עצמה עוררה מגוון רגשות.  חלקים מסוימים היו מצחיקים, ופעמים אחרות דמויות מסוימות הכעיסו אותי ונראו מופרכות. קל היה ליצור קשר עם הדמויות הראשיות, בעוד שכמה אחרות היו די משעשעות.
הצלחתי להזדהות עם ברנדט והתנהגותה המופנמת יותר מכל האחרים. ברגע שרואים את מה שהיא חוותה בעבר,מבינים אותה טוב יותר. ברנדט בעצם עוברת מסע בו היא צריכה למצוא דרך “ליישר” את עצמה.

למרות שהספר אמור להיות סאטירה הומוריסטית היו לחלקים בו הקשרים רציניים, בעיקר הקטעים שמתארים את המאבק על בריאות הנפש. אנשים מפתחים בעיות הקשורות בבריאות הנפש מסיבות רבות ומגוונות, וכולם מתמודדים עם זה בדרכם שלהם, אך להפרעות נפשיות יש את הכוח לפצל משפחה, ולשנות את חיי הסובבים . אני מרגישה שהסופרת עשתה עבודה טובה בתיאור המאבקים בתוך המשפחה הזו.

בסך הכל נהנתי מהספר. מריה סמפל כתבה רומן מטורף במובן הטוב, מקורי, עדין ובלתי צפוי אך שובה לב על אישה שמתפרקת ועל דמויות אקסצנטריות ומבדרות, שדי הצחיק אותי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה