יום חמישי, 14 במאי 2020

ים שקט ושפל גלים - דונאל ריאן

ים שקט ושפל גלים -דונאל ריאן
תרגום: שי סנדיק
הוצאת לסה
מאי 2020. 240 עמ'




















הרומן מתחיל בסיפור שמספר אב לבתו על קשרי הגומלין בין עצים ביער, כיצד הם מְתַקְשְׁרִים זה עם זה דרך מערכת פטרייתית תת קרקעית, כיצד הם מעבירים משאבים זה לזה, ומסיק שהשיעורים שאנו יכולים ללמוד מעצים הם איך להיות טובים אחד לשני,לתמוך ולעזור בשעה קשה. הרעיון הזה של קשרים נסתרים בין העצים הוא המפתח לעלילה המתוארת בספר, ולמבנה שלו.

"ים שקט ושפל גלים" מספר שלשה סיפורים של שלושה גברים מרקע שונה, שהמשותף להם הוא עצב ואומללות עמוקה בעקבות אובדן. שלשה אנשים שונים מלאי געגוע ותקווה, שלשה ארועים שונים, אך במובנים רבים התוצאה זהה, כי שלשתם סובלים מקשיים ושברון לב.

הספר מורכב מארבעה חלקים. בשלושת החלקים הראשונים אנו מתוודעים לשלוש הדמויות, והחלק הרביעי והאחרון של הספר מלכד את הסיפורים בדרכים לא צפויות, ומראה את הקשרים שקושרים את כולם זה לזה.

החלק האהוב עליי בספר היה סיפורו של פארוק. סיפורו שובר לב, כואב, עצוב.  פארוק הוא רופא סורי, שנקרע בין חובותיו הרפואיות וחובותיו המשפחתיות, במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, כששמורדים אסלאמיסטיים משתלטים על העיר. הוא מקבל ההחלטה כואבת לברוח מעבר לים עם אשתו ובתו הצעירה, בתקווה לחיים חדשים, לסיכוי טוב יותר. לשם כך הוא נעזר בכספו ובקשריו, רק כדי לגלות בהמשך שהוא ואחרים שילמו כסף רב לנוכל. הסיפור עוקב אחר המסע של המשפחה אל הסירה שתיקח אותם משם ומה קורה בהמשך כשפארוק הופך להיות  פליט, בורח כמפלט מהמציאות לעולם של סיפורים ואגדות, שהוא מספר לעצמו ולאחרים. היה עצוב להשאיר את פארוק ולהמשיך הלאה.

למפי הוא בחור אירי צעיר, חסר כיוון, שמתגורר עם סבו ואמו ועובד כנהג מיניבוס. הוא מסיע אנשים מבית האבות לפגישות במקומות שונים. סבו מספר בדיחות די גסות, ואוהב פאבים, והוא ולמפי חמום המזג מתקוטטים לא אחת, ולא מצליחים להתגבר על עצמם ולמצוא דרך להביע את חיבתם זה לזה. בנוסף, למפי לא יודע מי או איפה אביו, שעקבותיו נעלמו באנגליה, ומעולם לא פגש אותו. הוא מנסה להתגבר על שברון לב וכעס רב כשחברתו, הולכת ללמוד באוניברסיטה ומאבדת בו עניין, אך הוא די אובססיבי ביחס אליה. הסיפור הזה מלא בפרטים קומיים אך בסופו של דבר עצוב.

סיפורו של ג'ון הוא היוצא דופן מבין השלשה. הוא המבוגר בדמויות. קתולי, שלא יכול ליישב בין אמונתו ואורח חייו. הוא מביט לאחור בחייו ומתוודה לפרטי פרטים ומבקש סליחה על הדברים הנוראיים שעשה בחייו. החיים עם אב שתלטן ואחות רעה והאבל התמידי על מותו בטרם עת של אחיו הנערץ, על האלימות, הסחטנות, הבגידות  והבריונות, שהחלה בבית הספר ונמשכה כל חייו. האובדן והווידוי שלו מתרכזים באהבתו היחידה  לנערה צעירה שאהב בעבר,  ומעשיו בסוף מערכת היחסים ביניהם.

כל אחת מהדמויות קשורה באופן כזה או אחר למים, לים, וכל אחת מלאה בכאב, באכזבה, בתחושה עמוקה של כישלון אישי שמעוררת בדרכה מינעד רחב של רגשות  אמפתיה, סלידה ודאגה אליהם. שלשת הגיבורים מרגישים אבודים ומבקשים עזרה מהיקום.

כוחו של הספר הוא לא רק בסיפור של כל אחת מהדמויות, אלא בשפה התיאורית המיוחדת, המתוחכמת והחכמה שבה משתמש הסופר כדי ליצור תמונה חיה של שלשה גברים שמתמודדים עם אובדן, לחשוף אותם, ולהיכנס לתוך ראשה וליבה של כל דמות, ובכך לאפשר לקורא לחוות את המחשבות, הרגשות והמאפיינים היחודיים של כל אחת מהן.  לכל דמות יש את הקול המאפיין אותה ואף אחת מהדמויות לא מאפילה על האחרת. בכך הוא מצליח להפוך כל אחת מהן לדמות מציאותית, מיוחדת במינה, חיה וקיימת, כשהרגעים האישיים של אובדן שכל אחת מהן חווה מובילה כל אחת מהן לתגובה שונה.

אהבתי את הכתיבה המופלאה והמיוחדת של דונאל ריאן. הוא כמו קוסם של מילים וביטויים. היכולת שלו ליצור משפטים יוצאי דופן, ארוכים ומפותלים אילצו אותי לחזור ולקרוא אותם פעם נוספת. אהבתי  את ההומור השחור, את העצב והכאב, את ההתבוננות הפנימית,  את הדמויות ואת הייחוד שלהן. הרגשתי את האובדן, את החרטה, את הדיכוי וההדחקה של כאב רגשי, כשהתובנה העיקרית היא שלא ניתן לשנות את העבר ואת מה שעתיד לבוא ואי אפשר לחיות כל החיים בדאגה. צריך לבחור בחיים, לחיות את ההווה, את הכאן והעכשיו מתוך טוב לב ואולי אז ימצא שוב האושר.

"ים שקט ושפל גלים" הוא ספר שאי אפשר להפסיק את הקריאה בו, ומצד שני הוא ספר שצריך לקרוא ולעכל באטיות, להתענג על כל פרט, לא רק בגלל הסיפורים השונים אלא כדי להעריך ולהוקיר באמת את סגנון הכתיבה המעולה של המחבר. וכל זה לא היה קורה ללא התרגום המעולה של שי סנדיק. תודה.

רומן מאופק ומרשים.  מומלץ מאדדד!


****

דונאל ריאן הוא סופר אירי מוערך ואהוב. ספריו זכו בפרס ספר הביכורים של הגרדיאן, פרס האיחוד האירופי לספרות ופרס ספר השנה בפרסי הספרות האיריים. ים שקט ושפל גלים היה מועמד ברשימה הקצרה לפרס מאן בוקר וברשימה הארוכה לפרס קוסטה לשנת 2018. דונאל מתגורר בלימריק עם אשתו אן-מארי ועם שני ילדיהם ומלמד כתיבה יוצרת באוניברסיטה המקומית. זה ספרו הראשון המתורגם לעברית.


ים שקט ושפל גלים. לקריאת פרק ראשון/רכישה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה