יום רביעי, 20 במאי 2020

רשימת המשאלות האחרונה של אמא - קאתי הופקינס

רשימת המשאלות האחרונה של אמא - קאתי הופקינס
תרגום:  ניצן לפידות
הוצאה: הוצאת הכורסא, מודן
פברואר 2020.
עותק דיגיטלי - אינדיבוק



















"רשימת המשאלות האחרונה של אמא" הוא ספר שמספר על ניכור, בדידות, אהבה והתמודדות של שלוש אחיות בגיל העמידה, שונות מאוד אחת מהשניה, כל אחת עם בעיות וסודות משלה.

שלוש האחיות נקראות על שם פרחים.

רוז, בת 51, יעילה, ביקורתית, נוקשה ועקשנית, גרה בלונדון נשואה +2 , עובדת בתחום ההוצאה לאור.

דייזי שמעדיפה להיקרא די, בת 49, גרושה ופנויה, אם לבת שחיה באוסטרליה. היא אמנית שמתגוררת בבית שכור בקורנוול ונאבקת לגמור את החודש. היא רגישה ועצמאית.

פלר, בת הזקונים, גרושה פעמיים ופנוייה, מנהלת תיק נכסים משגשג ומתגוררת במקומות שונים בעולם אך יש לה דירה בחלק היוקרתי של לונדון. היא  עשירה, יפה ואנוכית.  

האם, אייריס פרקר, שהלכה לעולמה בגיל 87, מותירה אחריה את שלוש בנותיה המנוכרות, להתמודד עם צערן ועם רגשי אשמה. בשלש השנים האחרונות שורר ביניהן נתק בעקבות חילוקי דיעות ואופיין השונה לא תרם ליחסים ביניהן, כך שכעת, בצערן ואבלן הן לא שם כדי לתמוך אחת בשניה. כשהן מגיעות למשרד עורכי הדין לשמיעת הצוואה שכתבה אמן, הן נדהמות לגלות שאמן הציבה תנאי בצוואתה שעליהן לממש, אם הן רוצות לקבל את חלקן בירושה.

אייריס שידעה על הנתק ביניהן ולא הצליחה לגשר עליו בהיותה בחיים, מנסה לעשות זאת לאחר מותה באמצעות שורה של פעילויות משותפות, שיתבצעו במהלך 12 חודשים. התקווה האחרונה שלה היא, שרשימת המשאלות האחרונה שלה תקרב בין בנותיה, ותאפשר להן לשים את העוינות והזרות מאחריהן. לשם כך עליהן לבלות ששה סופי שבוע ביחד במשימות שונות שהציבה להן. בכל המשימות שהיא תכננה יחד עם שתי חברותיה, יש מעבר לבילוי זמן יחד,  נסיון לגרום להן להבין ולהעריך את הדרכים השונות בהן אנשים יכולים לחוש אושר וסיפוק כדי להגשים את עצמם. היא מינתה את דניאל, כדי לוודא שתנאי צוואתה יתקיימו במהלך השנה. מיותר לציין שהבנות אינן ששות למיפגשים היזומים אך האהבה לאמן וסכום הירושה המצפה להן מביאים אותן להרהר בעניין ביתר רצינות והסכמה להתחייב.

האם הן תלמדנה משהו על החיים בעקבות המשימות שאמן הותירה ?

האם הן תתגברנה על משקעי העבר ויחסיהן יחודשו?

כשהתחלתי לקרוא אמרתי לעצמי, נו יופי, כבר קראתי ספרים שיש בהם רשימות לביצוע של אחרי המוות ("נ.ב. אני אוהב אותך") מה כבר הספר יכול לחדש. אך להפתעתי הרבה הספר כבש אותי עם כל דף שהעברתי. התחושה היתה די אמוציונאלית. הדינמיקה בין האחיות היתה מסקרנת. לצד הזיכרונות המשמחים והבדיחות המשפחתיות, ישנם כאבים ישנים שנערמים יחד עם ויכוחים  וקנאה. הסופרת הצליחה להעביר  את הכעס, החששות והניכור, את אי ההבנות, הפגיעה והקנאה בדיוק כמו שזה קורה בחיים האמיתיים. האופן בו הן לקחו מילה או שתיים ובחרו להבין אותה בדרך לא נכונה, הדרך בה קפצו למסקנות היתה מציאותית וכנה. 
יכולתי לדמיין איך הן הרגישו לאחר מות אמן, כששמעו אותה מדברת ישירות אליהן, באמצעות סרטוני הוידיאו. במובנים מסוימים, אולי היה בכך קורטוב של  נחמה, אך סביר להניח שזה דווקא הזכיר להן את אובדן אמן. מעבר לכך, במהלך תקופה זו אנו מגלים את התכונות השונות שלהן, את הבעיות השונות שלהן ואת מערכות היחסים הנפרדות שלהן.

רוב הסיפור מסופר בגוף ראשון בעיקר מנקודת מבטה של ​​דייזי, אך ישנם חלקים המסופרים על ידי פלר ורוז, שמשנה את התמונה הכוללת, תלוי מי מהן "מדברת", כך אנחנו מקבלים הזדמנות להכיר אותן ולהבין אותן הרבה יותר טוב, במיוחד את רוז.

אהבתי ששלוש האחיות הן נשים בשנות החמישים המוקדמות לחייהן. זה כשלעצמו שינוי נחמד לעומת מרבית הספרים שהדמות הנשית היא בשנות העשרים+ לחייה. כאן מדובר בנשים בוגרות שכבר חיו חיים מלאים ועדיין יש להן שיעורים ללמוד.

היו קטעים שגרמו לי ממש לצחוק, ואחרים לדמוע, והיו את אלה שדברו על חשיבות מערכת היחסים המשפחתית, ועל כך שעל פי רוב אנחנו לא יודעים באמת מה קורה בחייהם של אלה הקרובים אלינו, ושאסור לקחת שום דבר כמובן מאליו. בעיקר הרגשתי עצב על כך שכל אחת מהאחיות מנסה בנפרד להתמודד עם טעויות שנעשו, אכזבה ובדידות.

"רשימת המשאלות האחרונה של אמא"  הוא  סיפור עם המון תובנות על החיים, מרבית התובנות ידועות ומוכרות. אין חידוש בתובנה, שהכסף הוא לא הכל בחיים, שצריך לחפש אושר בדברים הקטנים, וללמוד להעריך את מה שיש לנו, כי בסופו של יום, החיים הפכפכים ולא צפויים והכל יכול לקרות ופתאום לא יהיה את מה להעריך.


ההווה הוא הזמן האמיתי היחיד, ורק שם שוכן האושר," אמרה אמא. "אנחנו חושבות, אוי, כמה הייתי מאושרת פעם, בתקופה הזאת והזאת, אבל הזמן ההוא חלף לבלי שוב. אנחנו חושבות, אוי, אהיה מאושרת בעתיד אחרי שאעשה ככה, אשיג את זה, אקנה את ההוא, אצא לחופשה, אפגוש את האחד וכולי וכולי, וכך מבזבזות את חיינו במשאלות, אבל העתיד הוא וילון סגור. ההווה הוא הזמן האמיתי היחיד]...] אז בנותי היקרות, היו נוכחות," המשיכה אמא. "היו כאן ועכשיו, חיו את חייכן במלואם ובמודע ובחרו במחשבות שיסבו לכן אושר


סיפור מקסים, חם ומומלץ!


הספר נקרא כספר דיגיטלי מאינדיבוק. לקריאת הפרק הראשון:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה