יום שלישי, 12 במאי 2020

ג'ים הילד - טוני ארלי

ג'ים הילד - טוני ארלי
תרגום: אמיר צוקרמן
הוצאת עם עובד
אוקטובר,2018 .
אייקאסט. ספרים מוקלטים - iCast




















"ג'ים הילד" הוא רומן נפלא, שקט ופשוט שמזכיר לקורא עד כמה אנחנו לוקחים כמובן מאליו את השפע בחיינו, כשעד לא מזמן נסיעות למחוז אחר, חשמל בבית או בית ספר שהוא לא מבנה בן חדר, נחשבו יוצאי דופן.

זהו סיפורו של ג'ים בן ה-10 שגדל על ידי אמו האלמנה ושלושת אחיה בעיירה אליסוויל בצפון קרוליינה בשנות השלושים, שנות השפל הגדול.  ג'ים, או "דוק" כפי שקוראים לו דודיו, נמצא בתפר שבין הרצון להתבגר ולקבל אחריות לבין הרצון להישאר ילד.

הסיפור עוקב אחרי ג'ים במהלך שנה אחת עד ליום הולדתו ה -11 , שנה בה הוא מתמודד עם ההנאות והתסכולים של ההתבגרות, נאבק להתגבר על קנאות מיותרות, מנסה להילחם בפחדיו, לומד להעריך את מי שהוא ומהיכן הוא מגיע, ולהבין שהעולם גדול בהרבה ממה שהוא יכול היה לדמיין אי פעם.

זו תקופה מרגשת ומבלבלת עבור ילד בגילו. הוא צריך להתמודד עם פתיחת בית הספר הראשון המאחד בין ילדי ההר לאנשי העיירה, חברים חדשים, חיבור העיירה לחשמל, וסבא שהוא מעולם לא פגש. בין היתר הוא מתמודד עם נושאים רציניים כמו חוסר היכולת של אמו להתאושש ממותו של אביו שהתרחש שבוע לפני שהוא נולד, חברויות שמתפרקות ונרקמות מחדש, וההבנה שלהתבגר זו עבודה קשה. כשהוא נוסע עם אחד מדודיו אל מחוץ לעיירה הוא מגיע לאוקיינוס האטלנטי, לעיירות אחרות גדולות יותר, הוא מתוודע להשפעת השפל הגדול על בעלי החוות, לעובדה שהעולם שלו די קטן בהשוואה למה שבחוץ, ושהוא עדיין קטן, "אני רק ילד."

למרות שג'ים לא הכיר את אביו הוא לומד להכיר אותו מסיפוריהם של הסובבים אותו, כך שהיעדרו הוא חלק ממארג חייו והוא אינו מתייחס לכך כאל אובדן וחוסר. הוא תמיד עטוף בחום ואהבה. המבוגרים המקיפים אותו, ובעיקר דודיו, משמשים עבורו תחליף לאב, מדריכים אותו בעדינות, ומטפחים אותו בדרכים שיהפכו אותו למבוגר טוב. הם מקנים לו את הערכים הישנים של אמונה, יושר, עבודה קשה וכבוד. ג'ים הוא ילד תמים אך כזה שהמבוגרים מתייחסים אליו כאל בוגר משנותיו, והוא גדל להבין את חשיבות הקשר המשפחתי.  הוא מתלבט לגבי מחשבותיו ורצונותיו ולא חושש להראות את רגשותיו. לא תמיד הוא ילד "טוב" ולעיתים הוא מקבל החלטות גרועות, אבל הוא תמיד מתמודד איתם, אם מתוך התבוננות פנימית או שאחד מדודיו מפנה את תשומת ליבו לכך, וכשהוא מזהה את הרגעים בהם היה רע, הוא מנסה לתקן אותם וללמוד מהם.

"ג'ים הילד" הוא סיפור כובש שלוקח את הקורא לימים שהיו,  מנציח את תקופת השפל הגדול, ומספר מנקודת מבטו של ילד בן 10 על ימי ילדותו האחרונים, לפני שהוא הופך לנער. אמנם הוא מתמקד בג'ים אך הנושאים הם אוניברסליים. הוא נוגע  במוות, אכזבה ופחדים, אך יש בו גם אהבה, חברות  וגילוי לצד תיאורי טבע מרגשים. 


הספר מחולק לששה חלקים ומורכב מאוסף סיפורים שמתארים חוויות מעצבות, שבמרכזן ג'ים גלאס. כל פרק עומד כסיפור קצר בפני עצמו. התיאורים מפורטים בצורה חיה כך שניתן לדמיין את כל מה שעובר על ג'ים, וקל להזדהות איתו. לכל אחת מהדמויות קול משלה, מה שהופך אותה לאמינה וייחודית. מצד שני, הספר מתעלם מכמה מהבעיות שהיו בדרום באותה תקופה, ונוגע בהן לשבריר רגע, בראשן הגזענות. אולי ניתן למצוא לכך הצדקה שהסיפור מסופר מנקודת מבטו של ג'ים, ומה שאנחנו מקבלים מוגבל למה שהוא מודע אליו. ועדיין גברים שחורים הם חלק מעולמו של ג'ים...

ספר שבני נוער וגם מבוגרים יהנו ממנו, ואני ממליצה עליו  מאד!



2 תגובות: