יום שלישי, 13 ביולי 2021

סיפורו של יתום - פאם ג'נוף

סיפורו של יתום -  פאם ג'נוף

תרגום: עפרה אביגד

הוצאת ידיעות ספרים

אוגוסט 2019. 360 עמודים












"סיפורו של יתום" מתרחש בגרמניה וצרפת של שנות הארבעים במהלך מלחמת העולם השנייה ומציג את סיפורן של שתי נשים יוצאות דופן המופיעות בקרקס נודד בשנת 1944.

סיפור של הקרבה והישרדות.

 

אוּנה, נערה הולנדית בת 16, נכנסת להיריון מחייל גרמני. כשהוריה מגלים זאת הם דורשים ממנה לעזוב את הבית, וממש זורקים אותה לרחוב בבושת פנים. היא מגיעה למעון לנערות במצבה, אך לאחר הלידה כשמתברר שהתינוק שנולד הוא שחור שיער ושחור עיניים ולא מזכיר את הגזע הארי, הוא נלקח ממנה והיא מוצאת את עצמה ללא קורת גג. באופן מקרי לחלוטין היא מוצאת עבודה בתחנת רכבת קטנה אותה היא מנקה בתמורה לאוכל ולמקלט. כשהיא מגלה קרון המכיל עשרות תינוקות  יהודיים שמיועדים להגיע למחנה ריכוז, חלקם מתים וחלקם נאחזים בחיים, היא נזכרת בילד שנלקח ממנה ובהחלטה אימפולסיבית היא מחלצת את אחד התינוקות כדי להציל אותו מהגורל המר הצפוי לו, מעשה שישנה את מהלך חייה.

אונה והתינוק בורחים מהתחנה ונודדים בדרך לא דרך, בקור ובשלג עד שהם נמצאים על ידי פיטר, ליצן הקרקס, לאחר שאונה קורסת באפיסת כוחות ביער ליד בית החורף של קרקס גרמני נודד. אונה והתינוק מוצאים מקלט בזכות מנהל הקרקס הר נויף, אך כדי להישאר, אונה חייבת  להשתלב במופעי הקרקס. לשם כך היא מתחילה ללמוד את רזי הלוליינות, מאסטריד, לוליינית הטרפז הראשית,  שלא מקבלת אותה במאור פנים. אסטריד קשוחה, קשה וסגורה, חוששת לגורלה, בדומה לאונה שדואגת לתינוק היהודי שהבריחה. היא  יודעת שיהיה קשה מאד להכשיר את אונה בזמן קצר כל כך והטינה והסודות בין שתיהן  גורמות לבעיות.

לאט לאט מתגלים הסודות ואסטריד מספרת לאונה שהיא למעשה אינגריד היהודיה, חלק ממשפחה יהודיה שבבעלותם היה קרקס,  שהתחתנה עם בחור גרמני שהפך לקצין אס אס, שנאלץ להתגרש ממנה כאשר הפיהרר הורה לכל החיילים הגרמנים להתגרש מנשותיהם היהודיות. אינגריד נאלצה לעזוב את ברלין  וכשחזרה לעיירת ילדותה ונעוריה גילתה שמשפחתה והקרקס שלהם  נעלמו. היא מוצאת מקלט בקרקס הגרמני, נאלצת לשנות את זהותה ולהפוך לאסטריד ומאז חיה בפחד יומיומי ובתקווה שהנאצים לא יתפסו אותה. כשהקרקס מתחיל את סיורו בצרפת הקרועה בעקבות המלחמה, אונה ואסטריד תוהות עד כמה  הן תהיינה בטוחות, ומה יהיה עתידן, אך גילוי הסודות ביניהן, ואהבתן העזה לתיאו, התינוק, יוצר ביניהן קשר חזק. שתי אמניות הטרפז מוכרחות לתת אמון זו בזו ולהיאחז אחת בשנייה כדי לשרוד. לאט לאט הן לומדות להכיר אחת את השניה, לתמוך ולהיעזר זו בזו, להיות אוזן קשבת ומגינה, כמו אחיות מסורות. כשמצבו של הקרקס נעשה רע וארוע רודף ארוע, אונה ואסטריד עומדות בפני בחירה גורלית.  


נהנתי מאוד מהדמויות ותאור הקרקס ברקע. יכולתי להריח את החציר, לראות את עמודי האוהלים, את בגדי הגוף, הפילים, התופים, וההופעה של אונה ואסטריד כשהקהל צופה בהן. הרגשתי את הפחד מפני השוטרים , את החשש ממלשינים, את הקשיים שאיתם התמודד הר נויהוף.

הדמויות המשניות לא זכו להרחבה וחבל. כך בנו של מנהל הקרקס תואר כאיש רע אך בקושי היה חלק מהעלילה.  נקודת המבט של השען היהודי המבוגר היתה מסקרנת אך סיפורו לא הובא בהרחבה, ולא ברורה תרומתו לעלילה, והאהבה הנרקמת בין אונה ולוק התפתחתה במהירות לא ברורה.

קראתי הרבה ספרים על השואה וכל פעם מחדש אני נרגשת  לגלות נקודת מבט אחרת על גברים ונשים אמיצים שסיכנו את חייהם ועשו את "הדבר הנכון"  כשהסתירו יהודים על אף שידעו שאם יתפסו זה  יסתיים בכלא, עינויים או מוות לעצמם.

"סיפורו של יתום" הוא  רומן בדיוני היסטורי,  המספר משתי נקודות מבט מתחלפות את סיפורן של אסטריד ואונה. (עדיין לא הבנתי למה קראו לספר "סיפורו של יתום") .זהו סיפור על חברות בתקופה בה יש מעט תקווה להישרדות, משפחה, אומץ, סודות והקרבה שנכתב בהשראת אנשים ואירועים אמיתיים, כפי שנכתב ב"אחרית דברים"  שם פאם ג'נוף כותבת כי הסיפור בדיוני, אך הוא מחווה לאומץ לבם של אנשים אמיתיים שהגנו על היהודים, ולשני מקרים שהתרחשו באמת.

ספר קריא, זורם, רגיש ונוגע ללב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה