יום שלישי, 20 ביולי 2021

אוסטין ,טקסס - גוד'רון אווה מינרוודוטיר

אוסטין ,טקסס - גוד'רון אווה מינרוודוטיר

תרגום:  שי סנדיק, שירלי לוי

הוצאה: לסה

יולי 2021 . 234 עמ'












"אוסטין טקסס" הוא אוסף סיפורים קצרים מאת הסופרת עטורת הפרסים גוד'רון אווה מינרוודוטיר . הסיפורים עוסקים בנשים בשלבי חיים שונים, בגילאים שונים, בזמני הווה שונים,  במצבים חברתיים שונים, ובתקשורת ביניהם. גיסות, גיסים, אוהבים, עמיתים לעבודה וחברים. הדמויות מגוונות וצבעוניות, והמשותף להן שהן קצת אבודות ומחפשות את עצמן כשמדובר בענייני אהבה ומערכות יחסים. אמנם הסיפורים נפרדים אך המשותף לכולם הוא  שלמרות ה"סדקים והשברים" שהם חווים הם מצליחים לאסוף את עצמם.

הסיפורים לקוחים  מחיי היומיום והדמויות נהדרות ואנושיות, והסופרת מתארת את דעותיהן ומחשבותיהן הפנימיות של הנשים  בצורה כנה ופתוחה. נדמה שאין קשר בין הסיפורים, אבל חלק מהדמויות חוזר ומופיע או מוזכר בסיפור האחרון.

מדובר בחמש נשים בגילאים שונים ובמצבים שונים, אך המשותף להן שהן קצת אבודות בענייני אהבה ולרובן חסר משהו במערכות היחסים בה הן נמצאות, מה שהופך את סיפורי האהבה שלהן ללא שגרתיים. סיפור האהבה של כל אחת מהנשים קשה ומורכב, מעורר בכל אחת מהן זכרונות מהעבר, אבל גוד'רון אווה מספרת כל סיפור בצורה ברורה ובלי לרחם עליהן. וגם אם חלק מהדברים שהדמויות עשו לא היו מובנים בעיני, איכשהו הסופרת  הצליחה לגרום לי לא להיות שיפוטית ולנסות להבין אותן.

הסיפורים כולם בסגנון די דומה. כולם מסופרים בגוף ראשון וכתובים נפלא. הסגנון קליל, זורם, וחוט של הומור עובר בהם. התיאורים אמינים ומעוררים אמפתיה, ויחסי הגומלין של הדמויות  מתוארים בעומק ורגישות .

"זה כמו שנפתח חלון ואתה נכנס לחייהם של אנשים, לתודעתם, אתה מגלה הרבה עליהם ועוקב אחריהם בתקופות הקשות בחייהם. אתה מקבל תמונה של אנשים בשר ודם, כאילו היית חלק מחייהם..." אומרת גוד'רון אווה מינרוודוטיר על הסיפורים הקצרים שכתבה.

 

הסיפור הראשון "עממית" מספר על גוד'רידד'ור , שיום ההולדת המתקרב של אמה ופריחת פרחי שן הארי מעוררים בה מחשבות על מי שהיא ועל חוסר הבטחון החברתי ממנו היא סובלת, על היעדר שורשים במשפחתה הקטנה לעומת משפחתו של סטפן ארוסה מזה שש שנים ואת התחושה שרוב הזמן היא חיה בשקר ומוליכה אותו שולל. אירועי ההווה שוזרים בתוכם זכרונות ילדות .

 

הסיפור השני "בורקה מזכוכית" מספר על הילדיגונור,  פסיכולוגית, שמעבירה קורסים בהעצמה ובאלימות מיגדרית, שמשתפת את בעלה בתקריות, אנשים ונושאים איתם היא מתמודדת בהרצאות, כדי שלא יאבד בה עניין שיגרום לסיום נישואיהם. רוב הזמן היא מרגישה בת מזל על מי שהיא על נישואיה אך בעקבות הרצאה שנתנה ושיחה עם יוסטיין, בעלה, היא נזכרת באגנר, הגבר הראשון שהיה לה איתו רומן סודי, גבר מבוגר ממנה בשנים רבות.

חלום שחלמה ונסיעה לגן החיות עם בתה הלנה וחברתה פריה מובילים למפגש עם אוסטין מטקסס ושותפו דיוויד, מסיונרים שעוסקים "בציד נשמות" .

הסיפור השלישי "מידבק" עוסק ביוהנה, נשואה די טרייה עם יונאס, שנפגשת לראשונה עם קאורי, הדוד המוזר של חברתה הטובה בטקס הסיום לקבלת התואר השני בספרות ונמשכת אליו  באופן בלתי ברור. סיפור נוגע ללב שאהבתי מאד.

 

הסיפור הרביעי " דממה"  מספר על שרה , שמרבה בשתיקה, על האלימות הפיסית שספגה מבן זוגה ואבי בנה, על הביטול העצמי וההערכה העצמית הנמוכה שלה כלפי עצמה ועל מערכת היחסים הלסבית בינה לבין  חברה לעבודה, שדינה נחרץ עוד לפני שממש התחיל...

הסיפור החמישי והאחרון "בית הגוססים" מספר על מרגרט שסובלת מטרשת נפוצה בשלב מתקדם מאד ומערכת חיסונית חלשה. מרגרט מצטיירת כאשה בעלת אנרגיות חיוביות למרות גופה המתפורר והידיעה שמותה קרוב ובעקבות מפגש עם אוסטין המסיונר שמגיע אל ביתה עם שותפו לציד הנשמות, מערכת יחסיה עם סוטי, שותפה לשתייה בבר "דאלאס" וידידה הטוב, מקרבת ביניהם מאד.

 

"אוסטין,טקסס" הוא ספר עדין ורגיש, ספוג אהבה לדמויות גם אם הן לא מושלמות.

אני אהבתי. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה