יום חמישי, 9 בספטמבר 2021

גלויה מאיטליה - אלכס בראון

גלויה מאיטליה - אלכס בראון

תרגום: אסנת הדר

הוצאה: ידיעות ספרים, פן

יולי 2021 . 264 עמודים












החיים של גרייס בת השלושים וחמש מתמקדים בטיפול בקורה, אמה הכבולה למיטה ובמקום עבודתה בחברת האחסון של כהן. מקום העבודה הזה מתאים לה כיוון שיש באפשרותה לחזור הביתה בהפסקות הצהריים, לטפל באמה, ומצד שני זה מקום מיפלט עבורה מהדרישות הבלתי נגמרות של אמה.

אירועי העבר הובילו את גרייס לדיכאון ואגורפוביה. בהמלצת הפסיכולוג שלה היא נוקטת צעדים נסיוניים כדי להתגבר על כך אך גם שנים אחרי אותו אירוע היא סופרת כל יום את הצעדים עד לתחנת האוטובוס. מעסיקיה, לארי ובטי המנהלים את חברת האחסון, הם כמו הורים בשבילה, ובחברתם היא מרגישה מוגנת ועטופה. קורה משתמשת במצבה הבריאותי כנשק נגד גרייס. היא שולטת בה, מתמרנת אותה ומתאכזרת אליה מילולית, וגורמת לה להרגיש קטנה, חסרת יכולת, לא שווה, שלעולם לא תוכל לעשות דבר כמו שצריך.

אחיה ואחיותיה לא עוזרים לגרייס לשאת בנטל  ומאפשרים לאמם להכתיב תנאים בכל הקשור לטיפול בה. קורה לא מסכימה לעבור לבית אבות ולא מוכנה שתבוא מטפלת הביתה כדי להקל על גרייס ולאפשר לה קצת חופש וזמן לעצמה.

 

כאשר מוטלת על גרייס המשימה לקטלג את יחידת אחסון מס' 28 השייכת לקונסטנס (קוני) די דונאטו, שנראית כאילו שכחו ממנה, היא מגלה בתוכה חיים שלמים. אוצר של עתיקות, תכשיטים, ביגוד, אוסף של מגזינים מהשנים 1938-1942ואילך, מכתבים ויומנים. גרייס קוראת את המכתבים ונשאבת לסיפור חייה המרתק של קוני,  ונחושה לגלות מדוע קונסטנס די דונאטו השאירה אוצר יקר וזיכרונות ביחידת איחסון בלונדון.

האם קוני עדיין חיה?

הסקרנות נותנת לגרייס את הכוח להשתחרר ולפרוץ את הגבולות של חייה הנוכחיים, והחיפוש גורם לה להתעורר לחיים. היא עושה שינויים בחייה, בין אם קורה אוהבת אותם או לא ובאמצעות קריאת היומן של קוני, היא נחושה לחשוף את הסיבות שהובילו לכך שקוני עזבה חיי זוהר ומותרות ובחרה בחיים שקטים. יחד עם אליס מבית מכירות הפומביות בניו יורק, שהוא גם האחיין של לארי ובטי, היא מגיעה לשבוע באיטליה ושניהם עסוקים בחיפוש אחר יורשים של קוני, ובנסיון לחשוף את תעלומת הפריטים שנשכחו ביחידת האחסון מספר 28.


היומן והמכתבים היו דרך מוצלחת לחבר ולשלב בין העבר להווה. סיפור העבר קשור לחייה של קוני בשנת 1939 בטינדלדייל שבאנגליה, וסיפור ההווה קשור בגרייס שחיה בלונדון,באמצעותם גרייס מחברת את סיפור חייה של קוני צעד אחר צעד. אין ספק שקווי הדמיון בסיפור חייה של קוני וההבנה שאם קוני היתה נוהגת אחרת, אולי מזלה היה אחר לגמרי גורם לגרייס לחוש הזדהות ומוביל  אותה למגוון תובנות בהן הרצון לעמוד על שלה ולהעריך את עצמה.

 

אהבתי את התיאורים והארועים המתרחשים באיטליה. הם הביאו טעם ומימד נוסף לסיפור והרגשתי כאילו אני שם עם גרייס ואליס כשהם שקועים בפענוח.

האם גרייס תרגיש הקלה או תכעס בעקבות הגילויים?

האם היא תישאר עם  אמה?

כדי לגלות את התשובות תצטרכו לקרוא את הספר...

 

גרייס הייתה דמות שניסתה לפרוץ מהתבנית שחלק מהאנשים יצרו עבורה. כל רגש ודעה שהיו לה נלכדו בשלמות ואני חושבת שקוראים רבים יזדהו עם מצבה ועם מה שהיא חוותה. בעיני היא לא דמות חלשה גם אם הפכה להיות קורבן של הנסיבות. היא בת נאמנה שרק הייתה צריכה את האומץ, המוטיבציה וקצת הדרכה כדי לעשות את הצעד הראשון לצאת מאזור הנוחות שלה ולעמוד על שלה.

אהבתי את מערכת היחסים בין גרייס לבין ג'יימי, חבר הילדות הקרוב שלה.

כעסתי על הדינמיקה המשפחתית וההתנערות מקבלת אחריות לטיפול באם המתעללת בין אחיה ואחיותיה של גרייס. כעסתי כשקראתי על האמהות של גרייס וקוני, באיזו קלות הן השתמשו במילים כדי להרוס את ההערכה העצמית של בנותיהן, כיצד אנוכיותן הובילה אותן לשכנע אותן שהן טועות.

ההיבט ההיסטורי של הסיפור נכתב היטב והראה את הבעיות שעמדו בפני נשים בשנות הארבעים, את הדרישות המשפחתיות והציפיות החברתיות.

"גלויה מאיטליה" הוא ספר שיתאים לחופשה. ספר קליל עם סיפור רומנטי ברור וצפוי, שיותר מהכל מתאר את המסע לגילוי עצמי של גרייס. ההתחלה קצת איטית, אבל ההמשך זורם הרבה יותר.


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה