יום רביעי, 22 בספטמבר 2021

זיכרונותיו של חתול נודד - הירו אריקווה

 זיכרונותיו של חתול נודד - הירו אריקווה

תרגום: אירית ויינברג

הוצאת הכורסא, מודן

מאי 2021. 215 עמ'












כולנו מכירים את הסיפור על הכלב שהוא "חברו הטוב של האדם", אבל מה אנחנו יודעים על אהבתו של חתול לאדם?

 

הסיפור הוא על סטורו, ועל החברות שלו עם חתול רחוב צעיר שאימץ, בעל זנב עקום, שמזכיר את הסיפרה 7.

לפני שהפך לננה, חתול הרחוב הזה היה מרוצה שהוא חופשי ועצמאי, והיה מוכן לסבול בני אדם במידה והם נתנו לו אוכל.  מקום השינה המועדף עליו היה על מכסה מסחרית כסופה שהתברר כשייכת לסטורו. סטורו מתאהב בחתול כי הוא דומה להאצ'י, חתול שהוא אימץ בילדותו, והוא מקפיד להביא לו מזון מידי יום. כשהחתול נפצע בתאונת דרכים, הוא מצליח בכוחות אחרונים להגיע אל סטורו, והיללות שלו מוציאות את סטורו מהבית. סטורו בא לעזרתו, לוקח אותו לוטרינר וממשיך לטפל בו בביתו, מספר חודשים עד שהוא מתאושש. החתול מרגיש את עומק האהבה של סטורו, והופך להיות חית המחמד שלו, ומקבל את השם ננה, כי זנבו העקום מעוצב כמו המספר היפני, 7(=ננה).

ככל שחולפות השנים סטורו וננה הופכים להיות ממש צמד בלתי נפרד, אולם ננה עושה כל מה שצריך כדי לוודא שסטורו ידע מי הבוס. חמש שנים מאוחר יותר, מבלי לתת הסבר, סטורו מזמין את ננה להיכנס לכלוב שלו, והם יוצאים לנסיעה ברחבי יפן כדי למצוא לננה בעלים חדש. ננה תוהה מה הסיבה שהוא עומד להימסר אך משתף פעולה עם סטורו והחיפוש הופך להיות העילה המושלמת לבקר חברים ותיקים מעברו של סטורו, איתם הוא מעלה מחדש רגעים חשובים מילדותו ומשנות נעוריו.

 

התחנה הראשונה שלהם היא במקום בו גדל סטורו עם חברו הקרוב, קוסוקה, חובב חתולים עם אבא קשה, שחווה בהווה פרידה מאשתו. קוסוקה מתגעגע לאשתו נואשות ומקווה שחתול יחזיר אותה אליו. סטורו חושב שזה יהיה המקום המושלם לננה, אבל לננה יש רעיונות אחרים.

הם ממשיכים ופוגשים את יושימינה, חוואי מחוספס שמחפש חתול מתאים שישמש עבורו כצייד חולדות, ומשם אל סוגי וצ'יקקו, זוג נשוי, שמנהל אכסניה ידידותית  גם לבעלי חיים, ושוב סטורו משוכנע שזה המקום המתאים לננה, אך ננה מצליח לסדר את הדברים כך שהכלב הכנוע והרגוע של סוגי יפגין סלידה עזה כלפיו. ולמרות האהבה העזה של צ'יקקו לחתולים, הם עוזבים וממשיכים במסע בסופו הם מגיעים אל נוריקו, דודתו של סטורו.

מפגש אחד מוביל לשני, וכל אחד מהם מוסיף את החתיכה החסרה להשלמת הפאזל, על עברו של סטורו.

ננה אוהב את סטורו בלב שלם ואינו רוצה שימצא לו בית חדש. עבורו, הבית הוא אצל סטורו.

סטורו אוהב את ננה.

אם כך -

 

מדוע סטורו מחפש בית חדש לננה?

האם ימצא בית חדש?

האם ננה ישאר עם סטורו?


תצטרכו לקרוא את הספר כדי לגלות.


הירו אריקווה כותבת את הסיפור מנקודת מבטו של החתול, וקולו של ננה אירוני, שנון, ישיר, ומלא באהבתו לסטורו. איזה חתול מבריק הוא, עם לשון מהירה ולב זהב, שצומח כדמות באמצעות אהבה וטוב לב.

סטורו הוא דמות נפלאה,שחי חיי בדידות, אך יש לו לב חם ורחב. למרות אירועי חייו המצערים בעבר, הוא שמר על גישה חיובית והמשיך להיות אדם אדיב ומתחשב במיוחד. הוא סוג האדם שמלמד על סבלנות, נדיבות לב ואהבה כלפי אחרים בכך שהוא מעניק אותם מעצמו ותמיד ללא ציפייה לתמורה.

הרומן מלא בדמויות בלתי נשכחות, בסיפורים ובמסורות יפניות, בתיאורים שהם חגיגה לנוף, לעונות השנה ולטבע.

למרות שבהתחלה הסיפור מרגיש פשוט ותמים, ככל שמתגלים פרטים על ילדותו ונעוריו של סטורו, מתברר שזה יותר מסיפור של אהבה בלתי מותנית בין חתול לאדם. לאט לאט גם מתגלה הסיבה לנסיון הפרידה מננה.

"זכרונותיו של חתול נודד" מתחיל כסיפור "נחמד" שמסופר מנקודת המבט של החתול אבל הופך לתיאור מריר-מתוק של חברות, אובדן ואהבה, והסוף, שובר לב.  יש עצב בסיסי לאורך כל הסיפור, יחד עם תקווה ואהבה, ונוכחות האובדן והמוות עוצמתיים. זה לא סיפור חמוד ושמח שיש בו גיבור שהוא חתול מדבר. זה מסע  עם מסר עמוק להבנת עצמך ובעיקר אחרים, והאומץ להתמודד עם בחירות בלתי אפשריות ומצבים בלתי הפיכים.

הקצב האיטי והכתיבה הצנועה הפכו את הרומן הקטן הזה לעוצמתי עוד יותר.

אהבתי את הספר, ולא בגלל שחתולים הם אחת החולשות העיקריות שלי, אלא בגלל שהירו אריקווה כותבת נפלא. לאורך כל הספר חוויתי קשת רחבה של רגשות. צחקתי, דמעתי, ובעיקר התגעגעתי ללולו שלנו, שהיתה חלק ממשפחתנו במשך 18 שנים, ושתאורי המחשבות של ננה, הנאמנות וההבנה שהיא גילתה כלפי סטורו הזכירו לי את כל מה שחשבתי גם עליה.

האם הספר הזה יכנס לרשימת עשרת הספרים הטובים שקראתי בשנת 2021?

בהחלט!


לכל מי שיש לו אהבה לבעלי חיים, וגם למי שלא.

לא צריך להיות חובב חתולים כדי ליהנות מהספר הזה.


2 תגובות:

  1. כתבת נהדר אפי! אהבתי את הספר הזה ממש כמוך. מרגש, מצחיק, מבכה, הכל!!

    השבמחק