יום רביעי, 1 בפברואר 2023

הבת הסודית - שילפי סומאיה גוודה

הבת הסודית - שילפי סומאיה גוודה

תרגום: ניצה פלד

הוצאת ידיעות ספרים, סימנים

2011. 382  עמ' מודפסים











"הבת הסודית" הוא סיפור שמספר על הדרכים הבלתי צפויות שבהן הבחירות שלנו כמו גם המשפחות שלנו משפיעות על חיינו, ועל כוחה הבלתי יימחה של אהבה על כל צורותיה הרבות.

 

קוויטה וג'אסו חיים בכפר דאהאנו, בהודו,  בחברה שמעדיפה בנים ורואה בבנות נטל. הם עניים, שאינם יכולים להרשות לעצמם לגדל בת. ג'אסו מתפלל שקוויטה תלד לו בן שיעזור לו בשדות. אך לרוע מזלם, קוויטה  יולדת בת. היא קוראת לה אושה. מבועתת שבעלה ירצח את הבת, כפי שעשה לבתם הראשונה, קוויטה בוחרת להציל את חייה של בתה שזה עתה נולדה. היא ואחותה נוסעות בלב כבד למומביי ומביאות את התינוקת לבית יתומים. כל מה שקוויטה יכולה להוריש לבתה הוא צמיד כסף קטן.  בשובן לכפר היא מספרת לג'אסו שהתינוקת מתה בלילה. זו החלטה שתרדוף את קוויטה עד סוף חייה.

בצדו השני של כדור הארץ, מופרדים על ידי אוקיינוסים, אלפי קילומטרים, ויקום שלם של הבדלים תרבותיים, סומר וקרישנאן, שנקרא עכשיו קריס,הם  זוג רופאים נשואים מקליפורניה. אחרי סדרה של הפלות, סומר מגלה שהיא עקרה, ולמרות הישגיה הרבים האחרים, היא מרגישה לא מסופקת. באי רצון, וכהוקרה למוצאו האתני של קרישנאן ולמשפחתו, הם מחליטים לאמץ ילד הודי מבית יתומים במומביי,  ובוחרים את אושה.

קוויטה מתאבלת על בתה הסודית גם בזמן שגידלה את הבן המיוחל שנולד, ותוך כדי לומדת לקבל את בעלה כפי שהוא. התינוקת, שנקראת עכשיו אַשָּׁהּ, גדלה בתנאים נוחים, מוקפת בדאגת הוריה ובחברים, והפכה להיות עיתונאית מבטיחה. היא זוכה במילגה מיוחדת ובוחרת להתמחות בעיתון מרכזי בהודו. סומר חוששת מנסיעתה, אך אַשָּׁהּ נוסעת לארץ הולדתה ומתגוררת עם משפחת אביה. היא מחפשת את הוריה הביולוגיים מתוך תקווה לקבל תשובות לשאלות שיש לה.

האם אַשָּׁהּ תמצא את הוריה הביולוגיים או שכל חייה יעברו מבלי להיפגש?

האם היא תעזוב את הודו עם תשובות ואם כן, האם הן יהיו התשובות שהיא רוצה?

 

אַשָּׁהּ היא זו הקושרת את גורלן של שתי הנשים, ושתי המשפחות, והעלילה  עוקבת אחר הפיתולים בחייהן של דמויות אלו, ובו זמנית שופכת אור על המורכבות של חיי המשפחה המאמצת, ועל הניגוד החד בין העוני והעושר ותנאי החיים הקשים והמנהגים האכזריים של הודים רבים.

העלילה מסופרת לסירוגין בעיקר מנקודת המבט של אַשָּׁהּ, סומר וקוויטה, לאורך תקופה של למעלה מעשרים שנה. כל הדמויות פגומות אך הן עוברות תהליך של צמיחה. כל דמות מציגה את נקודת המבט שלה.

אַשָּׁהּ, שאומצה, נאבקת על זהותה. היא אוהבת את הוריה המאמצים, אבל סקרנית לגבי הוריה הביולוגיים. סומר, רוצה להיות האם המושלמת וחוששת מעצמאות בתה, מה שמקשה על נישואיה, וקוויטה הענייה נאבקת כדי לחלץ את משפחתה מהעוני, וסיפורה מאיר את תנאי העוני של הודו וכיצד הם משפיעים על הבחירות בחיים. בין הצבעים העזים של הסארי, האוכל, המוזיקה והריקוד המסורתיים, החברה ההודית, הלך הרוח, הרואה בבנות נטל, הוצגה היטב. הודו לא זכתה לפאר ולא ללעג יתר על המידה. למעשה, הסופרת ציירה תמונה ריאלית של הודו והחיים מלאי הסתירות שבה, מבלי להיות שיפוטית.

הקורא חווה את התחושות והמחשבות, את ההתפתחות והשינויים של חמשת האנשים וסביבתם. כולם קשורים זה לזה, גם אם חלק מהם לא מכירים אחד את השני באופן אישי.

 

"הבת הסודית" הוא רומן מרגש שכולו מידע תרבותי. נהניתי לחזור אל הודו, אל הצדדים השליליים והחיוביים שבה. בעזרת הדמויות שבספר הסופרת הצליחה לדון בנושאים העוסקים בעוני, זהות, אמהות, מסורת, אהבה, יחסים זוגיים, אובדן, תקווה, משפחה ואימוץ. התיאורים של התרבויות והמסורות השונות טובים ומפורטים, והודו על צבעיה וצליליה תוארו בבהירות רבה. הסופרת גם הצליחה לעבד את הנושא הרגיש של "אימוץ", על כל המשתמע ממנו.


ספר מאוד יפה, נוגע ללב  ומומלץ שמאוד נהניתי לקרוא!

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה